| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Hei
I plastboksen til leoene på 10 liter er det ikke noe substrat, kun en vannskål og ett termometer/hygrometer + en fuktboks og ei matskål + to huler, litt trangt er det, så lurer på om jeg skal flytte de over til 60 litern ganske snart, noen synspunkter på det? Er bakgrunn etc i 60 litern, hulesystem og en plattform med trapp som fører litt lengre opp mot bakgrunnen. Og så i går kjøpte jeg ei varmematte, da varmelampa som stod 20-30 cm over gekkoene var lånt av Bjarnes terra, som hadde kun varmekabler fram til i dag. Temperaturen var da på 29 grader hele døgnet hos leoene med varmelampa, men er jo ikke optimalt å ha samme temp dag/natt. Satte på varmematta for et par timer siden, kom tilbake nå for en halvtime siden og merket at temperaturen var 35 grader Varmematta er "kun" 13,5 watt, og den er 258x274 mm, kommer denne matta til å bli like varm i nyterraet, gjennom glassplata? Og er det brannfarlig mtp at gulvet under terrariet er av tre? Terraet står ikke på et bord, rett på gulvet.Temperaturen er nå 27,5 grader, forresten. Og er det noe jeg kan gjøre for å styre temperaturen på varmematta? Dimmer søkte jeg på, men leste at det kunne ødelegge varmematta og skape brann.. Beklager litt lang tråd, var ingenting jeg kunne ha utelatt, synes jeg, info er bra å ha! ![]() Hilsen en nybegynner innen Leopard gekko verdenen
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Ang temp,,,
Burde hvertfall å komme deg opp på 30-32 grader på dagtid/varmesiden. På kvelden så gjør det ingenting om tempen synker ned til 20 grader + - . Har mine varmematter på tre racks å treverket blir ikke så varmt at det vil ta fyr nei,så det er nok ikke noe å engste seg for. Du kan kjøpe deg termostat for å få stilt inn riktig stabil temp ![]() habistat.net Eller søk på habistat på eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ang. tempen, så står det på de sidene på nettet jeg har lest at den skal helst være fra 28-33 grader eller no på dagtid, og litt kaldere på natta. Temperaturen oppi boksen svinger i fra 27,5-32 grader sånn ca. vet jeg etter å ha observert den litt
Så det går bra å slå av varmematta om kvelden? Blir kanskje rundt 18-19 grader da her på rommet så vidt jeg husker..Ang. plassen, noe jeg glemte å spørre om der: hvorfor skal de ha så liten plass som en plastboks som babyer? Ellers takk for svar Leo
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 25
|
Hadde jeg vært deg ville jeg nok plassert terra opp fra gulvet hvis du har mulighet for det, jeg plasserte nettopp terra fra gulv og opp på benk og er mye lettere å holde temperaturen. Slet litt med temperaturen selv da det sto på gulvet pga. det er kjølig på gulvet (vertfall her i stua mi), så jeg måtte passe på temperaturen med jevne mellomrom i løpet av dagen for sikkerhets skyld.
og det er lettere og ifht. temperaturen om natten
Sist endret av Soli; 08-10-2008 kl 21:06. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Sitat:
Også lettere for bebisene å fange mat i mindre bokser enn i større terras. ( løsningen er å håndmate da). |
|
|
|
|
|
|
#6 | ||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Sitat:
takk igjen!
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Egg temp til ballpyton | Chibi | Reptiler | 2 | 13-10-2007 06:15 |
| plass til Grammostola rosea ? | NFredrik | Taranteller | 2 | 16-09-2007 14:55 |
| plass til leopard gecko | Vanilla | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 6 | 10-09-2007 15:17 |
| Ledig plass i bilen! | Janka | Småprat | 5 | 22-08-2007 09:07 |
| plass til flere tellaer =) | skorpion | Taranteller | 43 | 03-04-2007 16:12 |