"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-09-2008, 01:54   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 7
Standard Bunnsubstrat til leo juvenil

jeg bruker t-rex calsium sand som er 100% fordøyelig som bunn substrat til min leo er dette farlig og jeg bør ta de bort? den er ca 2mnd. er ganske usikker i og med der er so mange som sier de ikke er farlig og noen som sier de er farlig. dem lever jo med med sand i vill tilstand?? noen som kan gi meg sjikkeli svar om den vil få fodøyelse prob eller om de vil gå bra.. tusen takk for alle svar hilsen Spott
spott er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 28-09-2008, 09:49   #2
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Heisann

Desverre så har det seg så at T-rex calcium sand IKKE er 100 & fordøyelig.
Utrolig men sant så er det visse web zoo butikker som selger denne typen calcium sand men dem advarer også mot å bruke den.
Åjoa,,er som du sier ang sand.
De fleste er imot det mens andre har brukt det uten problemer.
MEN,,det alle er enige om er at man IKKE skal bruke sand til unge leoser (som dine f.eks).

En annen ting er at leoser faktisk ikke går på sand ute i det fri heller,så det er ikke naturlige for dem å ha sand i terra som noen trur.
Legger ved denne linken siden den viser hva som "kan"skje med sand i terra
(dette er en voksen leo oxo)

Leopard Gecko Sand Impaction

Hadde jeg vært deg så ville jeg ha ventet noen mnd før du evt setter inn sand i terra igjen hvist det er det du velger å bruke
Trur Repti_queen & karlkannibal bruker sand til sine leoser
Så du kan evt få tips fra dem om hva slags sand dem bruker
Mener å huske å at noen bruker sand fra biltema (litt usikker).

but anyway,,lykke til
Mvh Leo77
leo77 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 28-09-2008, 10:47   #3
Reptilfreak

Standard

tusen takk for svar har dekt bunnen med papir nå så får sanden komme tilbake om noen måneder, men sliter litt med temperaturer, må prøve å fiket de før den flytter inn
spott er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-09-2008, 11:23   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard

papir, papir, papir og papir!
Eventuelt gressmatte, eller fancy fliser... hm, fliser kan faktisk bli innmari pent, så den dagen jeg har litt ekstra råd, blir det pene, "naturtro" fliser for hele gjengen.

Jeg ville aldri i verden utsatt gekkoene mine på den måten med sand.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Gammel 28-09-2008, 11:30   #5
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av spott Vis post
tusen takk for svar har dekt bunnen med papir nå så får sanden komme tilbake om noen måneder, men sliter litt med temperaturer, må prøve å fiket de før den flytter inn
fint
Hvorfor sliter du med tempen
Får den ikke stabil eller ikke høy nok
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-09-2008, 11:46   #6
Reptilfreak

Standard

på den varme siden blir den rundt 27grader pluss minus 3 grader mens på den kalde iden er den ca 20 +-3 grader men får den ikke stabil har varmematte, men bare den.. men har en varmespott som lyser ned og lager varme men tror ikke de er nokk mens i den lille petboksen som den bor i nå er de nøyaktig temperatur. kan legge ut bilde så får dere se hva jeg mener

edit: legger inn bildene nå som dere er i de store terra lyser spotten ned i senter så de sku bli 50-50 på varm og kald side, og på natten så dimmer spottene seg ned og en nightglow pære blir slått på, spottene står vel på i 15 min til temperaturfølern sier at night glow pæren har blitt varm, og spotten slår seg av.
Vedlagte miniatyrbilder
Bunnsubstrat til leo juvenil-dsc_1639.jpg   Bunnsubstrat til leo juvenil-dsc_1644.jpg   Bunnsubstrat til leo juvenil-dsc_1645.jpg   Bunnsubstrat til leo juvenil-dsc_1646.jpg  

Sist endret av spott; 28-09-2008 kl 12:01.
spott er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-09-2008, 11:59   #7
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Bare å sette inn en matte med mere watt
Å står terra i et rom som det ikke er for masse temp svingninger så burde det ikke å være så vanskelig å få en stabil temp.
Tipper det holder med å gjøre det jeg skrev først her jeg,,,mere watt.
(oxo viktig å måle tempen på bakken siden leoser er bakke levende geckoer)
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-09-2008, 12:03   #8
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Bare å sette inn en matte med mere watt
Å står terra i et rom som det ikke er for masse temp svingninger så burde det ikke å være så vanskelig å få en stabil temp.
Tipper det holder med å gjøre det jeg skrev først her jeg,,,mere watt.
(oxo viktig å måle tempen på bakken siden leoser er bakke levende geckoer)
sjekk bilder målte tempen i sanden på varm side den ligger rundt 35grader
spott er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-09-2008, 12:11   #9
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av spott Vis post
målte tempen i sanden på varm side den ligger rundt 35grader
Du må nok ikke overstige den tempen.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-09-2008, 12:27   #10
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Du må nok ikke overstige den tempen.
men kommer en kompi etterpå som har eit temp meter som er litt meir riktig enn mitt clas olhson
spott er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
bunnsubstrat Draanes Helse og sykdommer hos reptiler 5 04-03-2008 21:25
Juvenil - Voksen Dænis Reptiler 1 05-09-2007 08:26
sprsm om juvenil-leo straymond Leopardgekkoer og andre Eublepharis 3 23-02-2005 19:12
Bunnsubstrat nidhogg Terrarier 6 27-11-2004 00:02
juvenil som ikke vil spise snia Snoker 1 14-04-2004 19:37

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:26.