"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-09-2008, 16:55   #1
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 140
Standard Spørsmål angående min Leos!

Jeg har hatt min Leos, Morrison i snart et halvt år. Men må si jeg fortsatt er ganske usikker på en del ting. Håpere dere kan gi meg svar på de spørsmålene jeg trenger. Da jeg er utrolig glad i det lille krapylet, og ikke vil at han skal ha det vondt.

1. Han sitter stort sett alltid inne i hulen sin. Og kommer sjelden ut. Selv om varmen er riktig, jeg gir han vann og han får mat, så virker det ikke som om han er trygg på meg. Hva bør jeg gjøre for at han skal bli tryggere på meg?
hva er riktig varme? Må man spraye terra innvendig? Trenger jeg ha fuktboks hvis han har en liten skål å drikke av?

2. Hvis han skyter rygg og krummer halen. Betyr det at han er i angrepsposisjon? Fordi han er redd?

3. Jeg skulle se etter han istad og fikk se at huden hans hadde begynt og forme seg som en pose bak hodet, og halen var blitt hvit på tuppen. regner med at han skifter ham siden han var helt fin under. Men skal jeg la han være mest mulig i fred mens han skifter ham?

Trenger jeg gjøre noe spesielt når han skifter ham?

Håper dere kan gi meg svar på spørsmålene mine!

Sist endret av Mondo; 16-09-2008 kl 17:06.
Mondo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-09-2008, 17:08   #2
Reptilfreak

Soli sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Alder: 25
Meldinger: 387
Blog Entries: 4
Standard

Leopardgekkoer er nattaktive dyr, så om dagen sover som regel min også i hula si og kommer først ut da jeg skruer av lyset hos ham =) Ser han skjelden på dagtid.
Det med huden er nok hamskifte ja, og det går over ganske kjapt som regel hos leoser, bare sjekk at han får av alt på tærne, det er veldig viktig
Soli er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-09-2008, 17:19   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 14
Standard

Hei
Jeg har ingen leo selv, men etter det jeg har lest så:
Skal de ha fuktboks, dette pga hamskiftet skal gå lettere o.l
Temp bør vel ligge på 30-32 grader på en varm side og 24-27grader på andre siden...

Sjekk fakta-arkene her inne, de er veldig fine å lese

Øgle-Fakta - Reptilfreaks.no
tito er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2008, 17:25   #4
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tito Vis post
Hei
Jeg har ingen leo selv, men etter det jeg har lest så:
Skal de ha fuktboks, dette pga hamskiftet skal gå lettere o.l
Temp bør vel ligge på 30-32 grader på en varm side og 24-27grader på andre siden...

Sjekk fakta-arkene her inne, de er veldig fine å lese

Øgle-Fakta - Reptilfreaks.no
Jeg har ikke sjangs til å få temperaturen opp i 30 grader. Ikke engang med varmematte og varmepære!

Hvorfor sier de i dyrebutikken at det holder med en skål til vannet hvis det ikke gjør det?

Ingen som kan svare meg på de to første spørsmålene mine?
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2008, 17:42   #5
Reptilfreak

Soli sin avatar

Standard

Fuktboksen må du ha, det kan være f.eks en isboks som du bruker vermeculite i (vermeculiten skal sprayes slik den er fuktig), min leopardgekko ligger gaanske mye i fuktboksen sin. Sprayer terra jevnlig (hver dag) for å holde luftfuktigheten i hele terra oppe også. (den pleier å ligge på ca 45-50%) Han må også ha en liten vannskål i tillegg til dette.

Men jeg bruker både varmematte og varmepære (40w) for og få temperaturen opp til 30 grader hos min.
Men hos fattailen min (også gekko) så har jeg varmekabler, de er mer effektive og der går temperaturen lett opp i 32-35 grader.
Soli er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2008, 17:45   #6
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mondo Vis post
Jeg har hatt min Leos, Morrison i snart et halvt år. Men må si jeg fortsatt er ganske usikker på en del ting. Håpere dere kan gi meg svar på de spørsmålene jeg trenger. Da jeg er utrolig glad i det lille krapylet, og ikke vil at han skal ha det vondt.

1. Han sitter stort sett alltid inne i hulen sin. Og kommer sjelden ut. Selv om varmen er riktig, jeg gir han vann og han får mat, så virker det ikke som om han er trygg på meg. Hva bør jeg gjøre for at han skal bli tryggere på meg?
hva er riktig varme? Må man spraye terra innvendig? Trenger jeg ha fuktboks hvis han har en liten skål å drikke av?

Sitat:
Jeg har ikke sjangs til å få temperaturen opp i 30 grader. Ikke engang med varmematte og varmepære!
Da er ikke temperaturen riktig.
Du sier du har riktig varme, men spørr så hva som er riktig varme? Riktig varme er mellom 30-35 på den varme siden med en solspot som kan gå litt over 40grader og på den kalde siden skal det være mellom 25-28. Dette går FINT med en vanlig 60W sunglow (hvor stort er terra forresten?)

2. Hvis han skyter rygg og krummer halen. Betyr det at han er i angrepsposisjon? Fordi han er redd?

Som en katt? Leopardgekkoer som er usikkre vil ofte stå å gape mot deg, men ejg ville uansett tolket det som at han ikke vil bli fiklet med

3. Jeg skulle se etter han istad og fikk se at huden hans hadde begynt og forme seg som en pose bak hodet, og halen var blitt hvit på tuppen. regner med at han skifter ham siden han var helt fin under. Men skal jeg la han være mest mulig i fred mens han skifter ham?

JA, la ham være i fred, å gi ham en fuktboks enten med vermiculite, perlite eller mose i, denne skal være fuktig til en hver tid for å hjelpe leopardgekkoen med hamskifte

Trenger jeg gjøre noe spesielt når han skifter ham?

Fuktboks!

Sitat:
Hvorfor sier de i dyrebutikken at det holder med en skål til vannet hvis det ikke gjør det?
Ikke alle dyrebutikker vet hva de snakker om, du burde alltis sjekke fakta selv og ikke stole blindt på hva dem sier!

Håper dere kan gi meg svar på spørsmålene mine!
Anbefaler deg å lese så mange faktablad du finner...
Svar med sitat
Gammel 16-09-2008, 17:50   #7
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 275
Standard

---------
Det er som sagt vanlig at de holder seg i hulsen sin så på dagtid.

Det kan være flere grunner til at den er uttrygg på deg. Reptiler generelt blir ikke tamme som hunder og katter, og kan være skvetten og skepisk hele livet.

Varmen er er også som sagt 30-32 på den varme siden og ned mot 25 på den kalde. Varmen er -veldig- viktig! uten høy nok temp klarer ikke leosen din og førdye maten sin. Den kan bli liggende i magen på dyret og råtne, og leosen kan dø (worst case)

Tilby leosen din hule på både den varme og kalde siden.
Fuktboks bruker du for at den skal ha mulighet til å trekke inn i ett fuktigere miljø hvis den ønsker det. Som f.eks ved hamskifte, fuktigheten hjelper den å få av hammen.
Sett inn en fuktboks du den har ikke noe med vannskålen og drikking og gjøre. Selv om det kan hende at du ser leosen drikke duggdråper fra lokket på boksen hvis du bruker en boks du kan se igjennom.

Her svarer du egentlig deg selv, hvis du tolker dette som at den er redd, eller prøver å true deg unna. Så kan du gå utifra at det er det den gjør.

--------

Tar noen spørsmål tilbake jeg. Mye pga at du sier du ikke får tempen opp på 30grader. selv med matte og lampe.

1. Hva holder du leosen i (altså hva bor den i)?
2. Hvor stort er det?
3. Hvilke tempraturer er det der inne?
4.Hvor høyt over bakken sitter tempmåleren din??
ark er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2008, 18:00   #8
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Kan jeg bruke vanlig mose som jeg finner ute? Jeg får ikke tak i varmeceluite nå.

Temp.måleren er ca 8 ca over bakken i tera.
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2008, 18:09   #9
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 275
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mondo Vis post
Kan jeg bruke vanlig mose som jeg finner ute? Jeg får ikke tak i varmeceluite nå.

Temp.måleren er ca 8 ca over bakken i tera.

Du kan legge inn noen lag med fuktet tørkepapir i f.eks en tom smørboks som du kutter ett hull i ene siden på.

Husk at leosen din er ikke så ofte 8cm over bakken på terraet ditt, den ligger stort sett nede på subratet. Kjøp deg en liten tempmåler som du kan legge rett på bakken over varmematten, så ser du i tillegg til en generelle lufttempen i terraet ditt, også den reele tempen som leosen din ligger rett nedpå. Hvis det ga noe mening...

Holder du den i ett glassterra med åpning i fronten, eller i noe annet som f.eks ett akvarium eller noe som du kommer ned i fra toppen. For det kan være en grunn til at den skvetter. Ting som kommer ovenfra = noen som skal spise meg, tenker leosen.

Så en liten sidenote! Dollaren er lav som bare det nå, gå på www.amazon.com og søk på bøker om leoser, mye bra for en billig penge der nå med kursen som er nå. De kommer hjem i postkassa eller til det lokale postkontoret. Det står ikke på utsiden av pakken hvilken bok/bøker som ligger i den, så har jeg svart på det med samme. (har ikke gjort det til meg så langt enda iallefall)
ark er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2008, 18:24   #10
Reptilfreak

Soli sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ark Vis post
Så en liten sidenote! Dollaren er lav som bare det nå, gå på www.amazon.com og søk på bøker om leoser, mye bra for en billig penge der nå med kursen som er nå. De kommer hjem i postkassa eller til det lokale postkontoret. Det står ikke på utsiden av pakken hvilken bok/bøker som ligger i den, så har jeg svart på det med samme. (har ikke gjort det til meg så langt enda iallefall)

Dette er ikke akkurat en amerikansk side, men jeg kjøpte nettopp denne boka selv:

Leopard Geckos: A Complete Guide to Eublepharine Geckos (079382883X) av Gerold Merker - Capris Bokhandel

Har ikke fått lest den enda, men har bladd litt i den og jeg synes den ser veldig bra ut.
Er på engelsk da, men står masse info der.
Billig var den også; 78kr + 19kr i frakt =)
Soli er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
spørsmål ang å lage leos terrarium MathisBorgen Prosjektplaner 7 15-10-2008 19:53
Spørsmål angående hamskifte Jonas Taranteller 4 30-08-2008 17:48
Spørsmål angående transport av tarantell Jonas Taranteller 8 09-04-2008 21:03
angående skjeggagamer:) Miss_Loca Agamer 10 05-11-2005 09:27
Mange spørsmål angående Skorpioner Chixz Skorpioner 0 18-08-2005 07:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:26.