"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-09-2008, 20:39   #1
Reptilfreak

Soli sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Alder: 25
Meldinger: 387
Blog Entries: 4
Question Hamskifte leopargekko

Leopardgekkoen min har vært så "matt" i fargene i ca.en uke nå, dette er vel et tegn på hamskifte er på gang, men har vart så lenge, har heller ikke sett noe løst ham eller noe så jeg er litt bekymret. Har ingen erfaring med hamskifte på leopardgekkoer, men vet at de spiser ofte hammen sin. Så lurte på om noen vet at det er normalt at de er så "matte" i fargen i så lang tid? Og hva bør egentlig luftfuktigheten ligge på i terra ved hamskifte? =)
Bada han i litt lunkent vann idag også, og har fukthule å sånn i terra.

Her er et bilde av han:

Soli er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 21:18   #2
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Noen leoser er sånn som du forteller her.
Den kan den ene dagen være knall fin i fargene,mens f.eks dagen etterpå så er den matt å trist i fargene :/
Dette må ikke alltid skyldes ham skifte skjønner du.
Hadde en hann leo som mamman var en normal farget leo mens pappa var en Tangerine.
Noen ganger (spes rett etter hamskiftet)så hadde han den fine sterke Tangerine fargen etter pappan sin.
Mens som sakt andre dager så var han matt å "trist" i fargenene.

Men faktisk lys styrke+innredninga i terra ditt spiller oxo en liten(noen ganger en stor) rolle av hvordan leosen din vil være i fargene.
leo77 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 21:23   #3
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 1,631
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

kan være et tegn på at den mistrives/er sulten, for varm/for kald, eller noe i den dur

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er online nå  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 21:25   #4
Reptilfreak

Soli sin avatar

Standard

Ok, tusen takk for bra og utfyllende svar
Da trenger jeg ikke bekymre meg så mye, men skal følge med
slik at han får bort eventuelle hudrester viss det skulle vise seg å
være hamskifte, men som sagt så har jeg jo ikke sett noe løst enda så
da kan jeg ta det med ro =)
Soli er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 21:26   #5
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 275
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Noen leoser er sånn som du forteller her.
Den kan den ene dagen være knall fin i fargene,mens f.eks dagen etterpå så er den matt å trist i fargene :/
Dette må ikke alltid skyldes ham skifte skjønner du.
Hadde en hann leo som mamman var en normal farget leo mens pappa var en Tangerine.
Noen ganger (spes rett etter hamskiftet)så hadde han den fine sterke Tangerine fargen etter pappan sin.
Mens som sakt andre dager så var han matt å "trist" i fargenene.

Men faktisk lys styrke+innredninga i terra ditt spiller oxo en liten(noen ganger en stor) rolle av hvordan leosen din vil være i fargene.
Du glemte å svare på spørsmålet Han må igjennom hamskifte før eller siden
Så jeg kan prøve, så får du rette meg hvis jeg bommer grovt

Hvis du har en fuktboks til leosen din så fiksen den hamskifte fint selv. Du kan selvfølgelig bade den med lunket vann så det så vidt rører magen på leoen.
Vær litt opps på å sjekke bena etter hamskifte, det er ofte der probleme med hamrester oppstår hvis det er igjen noe.
ark er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 21:26   #6
Reptilfreak

Soli sin avatar

Standard

Oi, jeg håper for all del at den har det bra, jeg har varmematte med timer og følger alltid med temperatur og luftfuktighet :O Men synes han spiser litt lite, men han spiser vertfall... Håper det ikke er noe jeg gjør galt..
Soli er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 21:27   #7
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 275
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Soli Vis post
Oi, jeg håper for all del at den har det bra, jeg har varmematte med timer og følger alltid med temperatur og luftfuktighet :O Men synes han spiser litt lite, men han spiser vertfall... Håper det ikke er noe jeg gjør galt..
Du kan jo nevne hva tempen din ligger på. Varm og kald side
ark er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 21:29   #8
Reptilfreak

Soli sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ark Vis post
Du glemte å svare på spørsmålet Han må igjennom hamskifte før eller siden
Så jeg kan prøve, så får du rette meg hvis jeg bommer grovt

Hvis du har en fuktboks til leosen din så fiksen den hamskifte fint selv. Du kan selvfølgelig bade den med lunket vann så det så vidt rører magen på leoen.
Vær litt opps på å sjekke bena etter hamskifte, det er ofte der probleme med hamrester oppstår hvis det er igjen noe.

Ja, det er det jeg har lest å hørt at bena kan bli skadet viss han ikke får bort alle rester etter hamskifte så jeg skal følge godt med han vil ikke at han skal skade de små søte tærne sine
Badet ham i lunkent vann tidligere idag, men han er så aktiv så han skulle jo bare ut av boksen, bading var ikke helt det store idag vertfall hehe

Sitat:
Opprinnelig postet av ark Vis post
Du kan jo nevne hva tempen din ligger på. Varm og kald side
30 grader på den varme siden på dagtid og ca 25 på den kalde, men tar litt tid før varmematta får varmet opp den varme siden, men jeg kjøpte ny pære med varme i til ham idag, tenkte jeg kunne bruke den også for å få temperaturen på den varme siden fortere opp på dagtid?

Sitat:
Opprinnelig postet av Soli Vis post
30 grader på den varme siden på dagtid og ca 25 på den kalde, men tar litt tid før varmematta får varmet opp den varme siden, men jeg kjøpte ny pære med varme i til ham idag, tenkte jeg kunne bruke den også for å få temperaturen på den varme siden fortere opp på dagtid?

Men ser nå at noen plasser sier de 30 - 32 grader på varm side, mens andre steder 35-40 grader, hva er det som stemmer? Hva pleier dere å ha?

Sist endret av DanFekar; 01-09-2008 kl 22:03. Begrunnelse: Slo sammen tre påfølgende innlegg.
Soli er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 22:01   #9
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Du trenger ikke å bade leosen din pga ham skiftet
Ikke alle leoser er fan av å bade (dem trenger det ikke heller).
Det som kan skje er at dem vil bli stressa som igjen vil/kan føre til at dem kutter ut å spise :/
Har du en fuktboks så skal det holde

Ang at du synes at den spiser lite.
Alle leoser er forskjellige,noen spiser masse mens andre spiser litt mindre (ikke noe galt i det).
Utifra bildet som du har lagt ut så ser leosen ut til å være i kjempe bra form
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 22:04   #10
Reptilfreak

Soli sin avatar

Standard

Oki, kjempeflott, høres bra ut
takk for hjelpen =)
Soli er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
Leopardgekko

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hamskifte? reptildude Taranteller 8 15-01-2008 17:16
hamskifte??? powerboy Taranteller 2 02-12-2007 18:42
Ang. hamskifte. Sturla Taranteller 11 21-11-2007 09:29
hamskifte boa1 Agamer 3 30-10-2007 18:11
hamskifte big_cola_fan Taranteller 12 16-10-2007 18:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:21.