| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack (1) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
|
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
|
Ok, jeg vil gjerne ha deres meninger og erfaringer (drit i meningene om dere ikke har erfaring eller peil), på hva som er best substrat til leo.
Årsaken er at jeg i det siste har lest flere plasser at de ikke skal ha kalsiumsand, men tidligere lesestoff fra nett og bøker anbefaler dette. I tillegg har jeg hatt en leo i 3 år, og brukt kalsiumsand, og aldri hatt problemer med dette. Så, hva mener dere? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
av erfaring med kalsium sand så sier jeg NEI ikke bruk det drittet! Det kluper seg, blir hardt og setter seg fast over alt, inkludert i magen!
Jeg hadde en iguan, altså ikke en leopardgekko, men en iguan som var mye større enn en voksen leopardgekko innom her, (den var ikke min) som hadde gått på kalsium sand av alle ting, og fikk forstoppelse av det. Det var ikke noe pent syn når den ble åpna! Masse blå klumper, skulle vist deg obduksjonsraporten fra veterinæren....gosh...
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Carl skal vi kaste oss ut på dette her IGJEN da
![]() Jeg selv er imot sand til leoser,,hvorfor trenger vi ikke å gå inn på nå (alle veit hvorfor). MEN,,skal du bruke sand så hvertfall ikke bruk dette til bebiser/unge leoser. Ang calcium sand så jeg veit jeg at det er det som er MEST advart av folk flest å bruke. Skulle leosen på en eller annet måte få i seg dette her så kan den få et prob med å greie å få dette gjennom systemet(altså det klumper/danner seg som en liten hard stein klump i magen til leosen). Til å med web/zoo butikker som selger dette advarer faktisk imot å bruke det (Så hvorfor selger dem det da? ) Skal du bruke sand så synes jeg at du skal vente til Carl kommer med en forklaring på hvordan han har gjort det ![]() Legger til en link om en leo med forstoppelse pga sand. Leopard Gecko Sand Impaction En stor oppdretter med navnet Steven Sykes skriver dette om calcium sand. "I do not recommend using any of the calcium sands that are sold for use with reptiles. The grain size is often much larger than 0.5 mm, and the amount of calcium that they could absorb from ingested sand is negligible". Leopard Gecko Care Sheet Lykke til med valget
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Ca midt i.
|
Har kuttet ut alt som har med sand og gjøre til mine leoser, bruker kunst gress. Grunnen til dette er at jeg hadde en som døde av forstoppelse pga han spiste noe sand. Han fikk ukentlig vitaminer og kalsium, så kalk mangel var nokk ikke grunnen til hvorfor det hendte.
Det eneste positive jeg har og si om sand må vel da være utseende, det gir terraen et mere naturlig look. Sikker mange her som er uenig i dette, men det er min mening og erfaring
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takker for svar så langt, jeg er klar over forstoppelsesproblemet. Jeg husker de første tingene jeg leste, var at nettopp kalsiumsand var anbefalt (flere plasser) fordi leoene kan komme til å spise det. Jeg har (heldigvis) ikke noen bebiser eller juveniles, begge leosene er voksne
Hvilket substrat anbefaler dere da? Gi meg gjerne flere eksempler |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
PS: Jeg vil ha noe som også er enkelt å rengjøre, sand er jo skitenkelt å fjerne bajs fra
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Men det viste seg desverre at dette var feil,,nå blir det som sakt advart av de fleste. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2006
Sted: Haugesund
|
Jeg kommer til og bruke fugesand,
Er ikke så lett for leosene og svelge den sanden , Personelig synes jeg at blåsesand blir for finkornet, Det er jo reint støv |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| annet, eller, kalsium, leo, sand, substrat |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/leopardgekkoer-og-andre-eublepharis/8160-leo-substrat-kalsium-sand-eller-annet.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Repti.net / Reptile forum / terrarie til gecko. har jeg alt? | This thread | Refback | 19-11-2010 22:16 | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kalsium i øyet på leopardgekko?? | Soli | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 2 | 04-09-2008 06:03 |
| Vitamintilskudd/kalsium til leo.gecko | Juliette | Gekkoer | 4 | 24-12-2007 13:53 |
| Annet Substrat? | Nero | Terrarier | 10 | 11-12-2007 15:59 |
| Egg og annet | mattis92 | Pinnedyr | 6 | 07-09-2007 15:34 |