"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack (1) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-08-2008, 22:56   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
Meldinger: 141
Question Leo substrat: Kalsium sand eller annet?

Ok, jeg vil gjerne ha deres meninger og erfaringer (drit i meningene om dere ikke har erfaring eller peil), på hva som er best substrat til leo.
Årsaken er at jeg i det siste har lest flere plasser at de ikke skal ha kalsiumsand, men tidligere lesestoff fra nett og bøker anbefaler dette.
I tillegg har jeg hatt en leo i 3 år, og brukt kalsiumsand, og aldri hatt problemer med dette.

Så, hva mener dere?
Snowballs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-08-2008, 23:39   #2
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

av erfaring med kalsium sand så sier jeg NEI ikke bruk det drittet! Det kluper seg, blir hardt og setter seg fast over alt, inkludert i magen!

Jeg hadde en iguan, altså ikke en leopardgekko, men en iguan som var mye større enn en voksen leopardgekko innom her, (den var ikke min) som hadde gått på kalsium sand av alle ting, og fikk forstoppelse av det. Det var ikke noe pent syn når den ble åpna! Masse blå klumper, skulle vist deg obduksjonsraporten fra veterinæren....gosh...
Svar med sitat
Gammel 01-08-2008, 23:42   #3
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Carl skal vi kaste oss ut på dette her IGJEN da

Jeg selv er imot sand til leoser,,hvorfor trenger vi ikke å gå inn på nå (alle veit hvorfor).

MEN,,skal du bruke sand så hvertfall ikke bruk dette til bebiser/unge leoser.
Ang calcium sand så jeg veit jeg at det er det som er MEST advart av folk flest å bruke.
Skulle leosen på en eller annet måte få i seg dette her så kan den få et prob med å greie å få dette gjennom systemet(altså det klumper/danner seg som en liten hard stein klump i magen til leosen).
Til å med web/zoo butikker som selger dette advarer faktisk imot å bruke det (Så hvorfor selger dem det da? )

Skal du bruke sand så synes jeg at du skal vente til Carl kommer med en forklaring på hvordan han har gjort det

Legger til en link om en leo med forstoppelse pga sand.
Leopard Gecko Sand Impaction

En stor oppdretter med navnet Steven Sykes skriver dette om calcium sand.

"I do not recommend using any of the calcium sands that are sold for use with reptiles. The grain size is often much larger than 0.5 mm, and the amount of calcium that they could absorb from ingested sand is negligible".

Leopard Gecko Care Sheet

Lykke til med valget
leo77 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-08-2008, 23:43   #4
Reptilfreak

2mas sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Ca midt i.
Meldinger: 54
Standard

Har kuttet ut alt som har med sand og gjøre til mine leoser, bruker kunst gress. Grunnen til dette er at jeg hadde en som døde av forstoppelse pga han spiste noe sand. Han fikk ukentlig vitaminer og kalsium, så kalk mangel var nokk ikke grunnen til hvorfor det hendte.

Det eneste positive jeg har og si om sand må vel da være utseende, det gir terraen et mere naturlig look.

Sikker mange her som er uenig i dette, men det er min mening og erfaring
2mas er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-08-2008, 01:13   #5
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Standard

Takker for svar så langt, jeg er klar over forstoppelsesproblemet. Jeg husker de første tingene jeg leste, var at nettopp kalsiumsand var anbefalt (flere plasser) fordi leoene kan komme til å spise det. Jeg har (heldigvis) ikke noen bebiser eller juveniles, begge leosene er voksne

Hvilket substrat anbefaler dere da? Gi meg gjerne flere eksempler
Snowballs er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-08-2008, 01:20   #6
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Standard

PS: Jeg vil ha noe som også er enkelt å rengjøre, sand er jo skitenkelt å fjerne bajs fra
Snowballs er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-08-2008, 07:37   #7
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Snowballs Vis post
PS: Jeg vil ha noe som også er enkelt å rengjøre, sand er jo skitenkelt å fjerne bajs fra
Leoser bæsjer som regel alltid på samme sted,så rengjøring er ikke noe stress
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-08-2008, 07:43   #8
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Snowballs Vis post
Jeg husker de første tingene jeg leste, var at nettopp kalsiumsand var anbefalt (flere plasser) fordi leoene kan komme til å spise det
Joa,,hele meninga når dem produserte Calcium sand var vel at dette skulle være "det"beste sand substratet man kunne bruke til leoser for å redusere faren for forstoppelse :/
Men det viste seg desverre at dette var feil,,nå blir det som sakt advart av de fleste.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-08-2008, 12:11   #9
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Veit at flere bruker fliser oxo
Her f.eks

My Leo Tank Progression - GeckoForums.net
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-08-2008, 16:55   #10
Reptilfreak

reptildude sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Haugesund
Meldinger: 394
Blog Entries: 1
Standard

Jeg kommer til og bruke fugesand,
Er ikke så lett for leosene og svelge den sanden ,
Personelig synes jeg at blåsesand blir for finkornet,
Det er jo reint støv
reptildude er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
annet, eller, kalsium, leo, sand, substrat

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/leopardgekkoer-og-andre-eublepharis/8160-leo-substrat-kalsium-sand-eller-annet.html
Skrevet av For Type Dato
Repti.net / Reptile forum / terrarie til gecko. har jeg alt? This thread Refback 19-11-2010 22:16

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kalsium i øyet på leopardgekko?? Soli Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 04-09-2008 06:03
Vitamintilskudd/kalsium til leo.gecko Juliette Gekkoer 4 24-12-2007 13:53
Annet Substrat? Nero Terrarier 10 11-12-2007 15:59
Egg og annet mattis92 Pinnedyr 6 07-09-2007 15:34

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:20.