"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-06-2008, 18:26   #1
Reptilfreak

korse sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: ca. Oslo
Alder: 35
Meldinger: 115
Blog Entries: 2
Standard Benbrudd hos leos

Jeg kom nylig i kontakt med en person som har to leoser. Vedkommende sier den ene ser ut til å ha brukket begge frambeina for ca 5 uker siden. Jeg kommer nå til å overta disse to for vedkommende har ikke tid til de lenger osv. Men om det nå er tilfelle at den ene har brukket beina, hva kan jeg gjøre for den nå så lang tid etter? Noen som har vært borti dette?
Jeg tenkte å separere de to, så den skadde får fred og matro. Eieren spekulerte på om slossing er grunnen til bruddene og da er de vel mest sannsynlig hanner begge to? (eieren vet ikke) Eller sloss enkelte hunner også? Jeg har en av hver selv, og om det er hunner tenkte jeg å ha de sammen om de friskner til i løpet av sommeren. (altså sette de sammen til høsten) Alderen på de er nok vanskelig å fastslå, men nåværende eier har hatt de i halvannet år.

Råd mottas med takk til hvordan jeg skal gripe dette fatt når de ankommer...
korse er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 18:54   #2
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Sikker på at det ikke kan være MBD (METABOLIC BONE DISEASE) ?
Som kommer av mangel av Calcium..
Når denne sykdommen rammer leosen så kan det faktisk se ut som leosen har evt brukket sine bein :/

Men som jeg ALLTID sier,,har du et bilde av denne leosen ?

Å husk ALLTID å sette nye reptiler i karantene (1-2 mnd)før dem evt før møte resten av gjengen
Men skulle dette være et brudd så er jo det beste å komme seg til en vet da (noe som denne eieren skulle ha gjort med en gang han oppdaget beina til leosen).
Men hvertfall,,er det er brudd så er det viktig med å pese på med calcium.
leo77 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 19:01   #3
Reptilfreak

korse sin avatar

Standard

Dessverre så har jeg ikke bilde ennå da jeg ikke har sett den. Håper å få de(n) i hus i morgen og vil da selvfølgelig ta bilder og legge ut her. Skal også spørre om de har fått noe tilskudd når jeg overtar de.
korse er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 19:35   #4
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Jupp,,gi lyd fra deg i mårra da
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-06-2008, 18:25   #5
Reptilfreak

korse sin avatar

Standard

Da har jeg fått de i hus, og det var verre enn jeg fryktet. Dette er den såkalt "friske"

Og her er den med "benbrudd" :

Men det må jo være calsiumbrist som ble nevnt tidligere? Ligger noen flere bilder i galleriet mitt, jeg er ikke stødig på å sette inn bilder i trådene her akkurat. (første forsøk nå)

Sist endret av Frogger; 16-06-2008 kl 19:45. Begrunnelse: Edit: la inn bildene i innlegget fremfor link.
korse er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-06-2008, 18:32   #6
Reptilfreak

SpontaN sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Fredrikstad
Alder: 24
Meldinger: 205
Blog Entries: 1
Standard

Begge så veldig underernært ut, ut i fra tynne kropper og utrolig stuslige haler, for på med sirisser og masse kalk, dypp sirisser og lignende rett i kalk, gi litt melorm fra og til da dette inneholder mye fett. beinet blir utenfor min kompetanse desverre.
Svar med sitat
Gammel 16-06-2008, 18:39   #7
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

Det der så ikke bra ut!
Den andre så ut som den hadde brekt bena, men jeg er ikke sikker, er vertfall ikke bra for leosen, og tror heller den ikke har det spes bra
Viss du har mulighet til å ringe en dyrlege, så hadde jeg gjort det med en gang hadde jeg vært deg.
Håper du får de friske igjenn!
Svar med sitat
Gammel 16-06-2008, 19:36   #8
Reptilfreak

christin900 sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 241
Standard

*sjokk*...neineinei..stakker små....
dette var fælt!blir lei ogsint når folk ikke gidder å bry seg om dyrene sin..ubeskrivelig uhjertelig!

underernæring, for lite fuktighet og masse hamrester som muligens skulle vært av for leeenge siden...uff.
dyrlege kunne vel vært tingen her ja, hvis du har tilgang til dyrlege ville jeg gått og undersøkt dem.
Gjerne sende inn en aføringsprøve til veterinær for å se om det er noen eventuelle ormer innabords på dem, det er en mulighet siden ormer tar til seg mye av de næringstoffene de skulle hatt i seg, en mulighet.
pass på å mate ofte og lite da magene deres muligens ikke er vant til så mye..gjerne melorm (i moderate mengder)da disse er full i fettstoffer for å gi dem litt fett på kropp og hale..,
husk å gi dem tilgang til kalk/vitaminskål og vannbad.

har du identifisert kjønnene på dem?

håper de blir friske!hater å se dyr som ikke har det så godt:/

Sist endret av christin900; 16-06-2008 kl 19:39.
christin900 er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-06-2008, 19:49   #9
Reptilfreak

korse sin avatar

Standard

Nei jeg har ikke rørt de så mye, har separert de og den mest skrøpelige la seg med en gang i fuktboksen. Tenkte å få tak i melormer i morgen, setter inn en skål med tilskudd til de nå i kveld. De har det ikke bra nei, langt verre enn jeg trodde som sagt. Fikk sjokk da jeg så de,de gikk rundt med 4 sirisser i et tørt terra uten vann eller fuktboks.
korse er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-06-2008, 20:22   #10
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Veit ikke en gang hvor jeg skal starte her az
Først så ville jeg egentlig ha rivet hodet av tidligere eier,,dette er dyre mishandling.

Her må du legge inn masse tid å omsorg az.
Begge leosene trenger masse bading.
Sett dem 1 & 1 i en f.eks petboks med lunket vann å sett på lokket.
Det vil strax begynte å dugge på sidene av petboksen å det er et bra tegn.
La leosen(ene) stå i denne petboksen i ca 15 min av gangen.
Prøv deretter å se om du får av det gamle hamet/skinnet.
gjenta denne badingen ca 2-3 ganger om dagen.
Utifra bildene så ser ikke dette hamet så veldig gammelt ut så det er et håp om å få fjernet det kjapt.
Å sørg for at dem har en fuktboks.

Prøv å gi sirisser til dem.
f,eks sett inn noen sirisser på natterstid å ta ut sirissene igjen dagen etter (på morgenen)hvist ikke leosene har spist dem.

Jeg trur heller dette er MBD (METABOLIC BONE DISEASE) enn et benbrudd (med tanke på hvordan tidligere eier har behandlet leosene).
Calcium er drit viktig nå az.
Sørg for en bra temp på hvertfall 30-32 grader.

Jeg har sett verre tilfeller enn dette så dette kan ende bra skjønner du,men som sakt. Du må legge litt tid i dette her.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
benbrudd, hos, leos

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vi flytter! (Leos) Hignoria Lover og regler 7 20-06-2008 10:53
leos tine Agamer 8 09-05-2008 09:26
Ny leos! Ragz Leopardgekkoer og andre Eublepharis 4 26-08-2007 19:09
Morsom leos! Miroxx Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 11-08-2007 15:36
leos haplopelma_freak Leopardgekkoer og andre Eublepharis 4 06-08-2007 11:03

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:16.