| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
|
Dette er ikke en vanlig halv-hissig substratdiskusjon
Er bare nysgjerrig på om det finnes noen på forumet i det hele tatt som har hatt problemer med voksne leos, på finkornet sand? Helst ikke så mye offtopic-prat og diskusjoner... Bare konkrete historier eller linker, visst dere har et eksempel på at forstoppelse av voksne leoser på finkornet sand har forekommet.
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde. Sorgen forgik mig pa Ulrikens Top.Tænkte paa Bauner, om de skulde Brænde. og byde Mandskab mot Fienden op. følede Freden, blev glad i min Aand. og greb til min Cithar med legende Haand |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Nei, ikke her, med 4 voksne individer...
Men jeg noen ganger sett endel sand i avføringen til Leopradgeckoene mine. Snakker ikke om smått, men endel. Men det ser ut til å fly rett ut igjen hvis man bruker finkornet. PS: Bruker Biltema Blåsesand 0.2- 1mm
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Har ikke leos, man kan gi deg en link der det har forekommet: Leopard Gecko Sand Impaction
NB!! Siden inneholder sterke bilder!
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Blitt kontaktet av flere som har hatt voksene leoser som har fått forstoppelse pga sand
Selv aldri brukt sand så jeg har slippet dette prob ![]() Jeg snakket med mine gode venn Carl fra repti her for en stund siden. Ha ha,,ja han & jeg er som regel alltid litt uenig i ting,men dette han skrev her må jeg si meg 100% enig i (hvist man skal bruke sand i et leo terra). Håper det er greit for Carl at jeg kopierer det han skrev,hvist ikke så skal jeg slette det igjen ![]() Dette synes jeg dere skal tenke på hvist dere bruker eller vurderer å bruke sand til leoser. Carl skriver : Ellers vil jeg ikke anbefale fin sand - det klumper seg når det blir vått.. jeg tenker slik; om jeg stikker en våt finger ned i sanden, og fingeren etterpå er dekket av sand vil denne typen sand ha potensiale til å kunne klumpe seg til en liten "sementklump" i et fuktig miljø, som i tarmsystemet.. om dette er en riktig måte å tenke på skal derimot være usagt - jeg synes ivertfall det høres noenlunde logisk ut, men det er meg da ;p ". Dette høres VELDIG logisk ut synes jeg oxo
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde. Sorgen forgik mig pa Ulrikens Top.Tænkte paa Bauner, om de skulde Brænde. og byde Mandskab mot Fienden op. følede Freden, blev glad i min Aand. og greb til min Cithar med legende Haand |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Men denne sanden så vel ikke spesielt finkornet ut da. Men det der var skummle greier...
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Kalsium sand er vel egentlig bare oppskryt? Ingen sand kan egentlig fordøyes...
Må bare merkes: JEG bruker KUN sand til voksne individer, da jeg aldri har hatt problem med dette, jeg bader og maserer Leopardgecoene ofte, slik at hvis det er en liten forstoppelse, så blir den løst opp
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Da jeg fikkd en ene leosen min hadde den enforstoppelse pga sand, det kom heldigvis ut etter et lunket bad og forsiktig massering på magen.
Har forøvrig hatt en iguan "unge" (1,5år) som hadde gått på kalcium sand og fått forstoppelse, den var ikke til å redde, og en halvannet år gammel iguan er litt større enn en leos..
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Sted: Bergen
|
Jeg har brukt sand med stort hell sålangt, tørkepapir og skiferheller til småtasser, men kalsiumsand har jeg hørt mye styggedom om. har ingen personlig erfaring der da jeg har styrt unna det.
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| faktisk, har, hatt, med, noen, problemer, sand, som |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| har DU hatt skilpadden din ute i desember? | Pete | Skilpadder | 13 | 26-10-2007 20:16 |
| Skulle jerne hatt en slange. | skorpy | Helse og sykdommer hos reptiler | 1 | 25-01-2007 14:31 |
| Noen problemer: | mariusa | Skorpioner | 13 | 19-12-2006 13:04 |
| sand | myraas | Terrarier | 3 | 22-05-2005 22:17 |
| noen fra kr.sand her? | Hedphelym | Småprat | 0 | 16-04-2005 20:56 |