"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-03-2008, 08:22   #1
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 140
Standard Hjelp, jeg har fått en Leos!

Jeg har tatt meg av en Leos, siden den forrige eieren ikke tok seg så godt av den. Men jeg har ikke noe erfaring med øglehold fra tidligere.

I den forbindelse har jeg noen spørsmål, slik at Leosen min skal få det bra.

Det er en varmestein i terrariet, men jeg har hørt at Leoser ikke bør ha varmestein. Hva er rett?

Hvor mye koster en varmematte? Det er nemlig ikke det i buret fra før.

Kan jeg gi Leosen maggot som jeg kjøper i den lokale sportsbutikken?
Mondo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 08:53   #2
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Velkommen til Reptilfreaks!
Fjern varmestein.
Kjøp en varmematte i nærmeste dyrebutikk, koster 3-400 kr for en passe stor. Mat bør være sirisser etter størrelsen på dyret, men kakerlakker og zophobas kan også brukes.
Vitamin og kalktilskudd må du også kjøpe, fõrdyrene bør ristes i dette.(Koster 1-150 kr)
Fõrdyr bør mates med friske grønnsaker for å gi leoene best mulig mat, da dyrebutikkene ikke alltid har gitt fõret bra mat.

Hvor stort er dyret, og hva er målene på terrariet den går i?

Mvh
robin
Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 09:07   #3
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Den har et stort terrariet, så det er ikke noe problem. Det virker som jeg må komme meg til en dyrebutikk ganske raskt da ja.
Så den kan ikke få maggot? Har lest at den kan spise det. Er langt til nærmeste dyrebutikk fra der jeg bor.
Mondo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 09:46   #4
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mondo Vis post
Så den kan ikke få maggot? Har lest at den kan spise det. Er langt til nærmeste dyrebutikk fra der jeg bor.
Det er grunnen til at jeg spurte etter størrelse på dyret. Til små små unger kan du bruke det som tilleggsfõr , men er ikke noe som hovedfõr. Til voksne dyr er det ikke egnet.

Halen på dyret skal være fin og tykk, noe den kanskje ikke har om den er foret opp på maggott.
Er det en unge, kan du mate den hver dag til den ikke vil ha mer mat, frem til den er ca 6 måneder. Etter dette kan du mate den 2-3 ganger i uken til den ikke vil ha mer mat. Er den liten, skal den IKKE gå på sand, bruk da heller kjøkken papir/avis papir.

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 10:06   #5
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Problemet er at jeg ikke vet hvor gammel den er. Det er sand i terrariet nå.
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 10:52   #6
Reptilfreak

nika86 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Grimstad
Alder: 26
Meldinger: 96
Standard

Hvor lang er den da?
Det kan jo hjelpe på å si om den er ung eller voksen.
nika86 er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 11:03   #7
Reptilfreak

Meldinger: 5
Standard

Det er en god del debatt på dette, men min mening er at sand som substrat alltid gir muligheten for syke dyr og at det derfor ikke er verdt risikoen. Tørkepapir er fint, eventuelt skaff fliser (ikke glatte). De er lette å rengjøre/desinfisere og de ser fine ut.

Sirisser er anbefalt som "staple diet", noen anbefaler også melormer som hovedkilde til mat. Meningene varierer, men næringsinnholdet i sirisser er bedre. Melormer har et høyt fettinnhold. Selv blander jeg ca. 50/50 antall melormer og sirisser.

Grunnflate er viktigere enn høyde på terrarium til leoser. Du burde ha 3 gjemmesteder, ett vanlig og en fuktboks på den siden med varmematte, og et gjemmested på den "kjølige" siden av terrariet.

Ta vekk varmesteinen. Varmestein burde aldri brukes. De kan overopphetes og skade leosen din alvorlig. Vet ikke om det er slik for leoser men slanger er ikke så følsomme på buken som man tror så disse blir liggende til de får alvorlige brannskader.

Alder kan være vanskelig å anslå hvis leosen har blitt tatt dårlig hånd om og ikke fått nok næringsstoffer, men mål lengde eventuelt vei småen.

Den tykkeste delen på halen burde være like tykk som halsen.
Snapper er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 11:59   #8
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

skal se hva jeg får gjort når jeg kommer hjem.

Det virker også som leosen min er veldig redd, for den gikk ikke ut av hulen sin i går.
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 12:13   #9
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mondo Vis post
skal se hva jeg får gjort når jeg kommer hjem.

Det virker også som leosen min er veldig redd, for den gikk ikke ut av hulen sin i går.
De er hovedsakelig skumrings/nattaktive dyr, så det behøver ikke bety at den er veldig redd. Selvfølgelig vil den være litt skremt og stresset om den akkurat har flyttet til deg, da det er mye nytt med lyder,lukter osv. tror du skal vente en stund før du forsøker å håndtere den, slik at den får tid til å roe seg.

Mvh
robin
Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 12:44   #10
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Oki. Den viste seg ikke iløpet av natten heller. Får se om den gjør det i dag
Mondo er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
fått, har, hjelp, jeg, leos

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hjelp meg med min Leos, fort!! Mondo Lover og regler 8 10-06-2008 17:00
Hjelp og råd om syk leos Chilli Leopardgekkoer og andre Eublepharis 28 28-02-2008 06:12
Martensiien har fått unger!!! HJELP!!! alma Skorpioner 36 01-04-2007 20:39
Fått meg skilpadder, trenger litt hjelp ZpiFF Skilpadder 10 08-07-2006 13:26
Hjelp! Jeg har fått mugg i det ene terrariet!!! Chixz Terrarier 8 30-05-2006 19:27

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:14.