| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
|
Jeg har tatt meg av en Leos, siden den forrige eieren ikke tok seg så godt av den. Men jeg har ikke noe erfaring med øglehold fra tidligere.
I den forbindelse har jeg noen spørsmål, slik at Leosen min skal få det bra. Det er en varmestein i terrariet, men jeg har hørt at Leoser ikke bør ha varmestein. Hva er rett? Hvor mye koster en varmematte? Det er nemlig ikke det i buret fra før. Kan jeg gi Leosen maggot som jeg kjøper i den lokale sportsbutikken? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Velkommen til Reptilfreaks!
Fjern varmestein. Kjøp en varmematte i nærmeste dyrebutikk, koster 3-400 kr for en passe stor. Mat bør være sirisser etter størrelsen på dyret, men kakerlakker og zophobas kan også brukes. Vitamin og kalktilskudd må du også kjøpe, fõrdyrene bør ristes i dette.(Koster 1-150 kr) Fõrdyr bør mates med friske grønnsaker for å gi leoene best mulig mat, da dyrebutikkene ikke alltid har gitt fõret bra mat. Hvor stort er dyret, og hva er målene på terrariet den går i? Mvh robin
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Den har et stort terrariet, så det er ikke noe problem. Det virker som jeg må komme meg til en dyrebutikk ganske raskt da ja.
Så den kan ikke få maggot? Har lest at den kan spise det. Er langt til nærmeste dyrebutikk fra der jeg bor. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Caffeinism
Admin
|
Sitat:
Halen på dyret skal være fin og tykk, noe den kanskje ikke har om den er foret opp på maggott. Er det en unge, kan du mate den hver dag til den ikke vil ha mer mat, frem til den er ca 6 måneder. Etter dette kan du mate den 2-3 ganger i uken til den ikke vil ha mer mat. Er den liten, skal den IKKE gå på sand, bruk da heller kjøkken papir/avis papir. Mvh Robin
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Problemet er at jeg ikke vet hvor gammel den er. Det er sand i terrariet nå.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2007
Sted: Grimstad
Alder: 26
|
Hvor lang er den da?
Det kan jo hjelpe på å si om den er ung eller voksen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Det er en god del debatt på dette, men min mening er at sand som substrat alltid gir muligheten for syke dyr og at det derfor ikke er verdt risikoen. Tørkepapir er fint, eventuelt skaff fliser (ikke glatte). De er lette å rengjøre/desinfisere og de ser fine ut.
Sirisser er anbefalt som "staple diet", noen anbefaler også melormer som hovedkilde til mat. Meningene varierer, men næringsinnholdet i sirisser er bedre. Melormer har et høyt fettinnhold. Selv blander jeg ca. 50/50 antall melormer og sirisser. Grunnflate er viktigere enn høyde på terrarium til leoser. Du burde ha 3 gjemmesteder, ett vanlig og en fuktboks på den siden med varmematte, og et gjemmested på den "kjølige" siden av terrariet. Ta vekk varmesteinen. Varmestein burde aldri brukes. De kan overopphetes og skade leosen din alvorlig. Vet ikke om det er slik for leoser men slanger er ikke så følsomme på buken som man tror så disse blir liggende til de får alvorlige brannskader. Alder kan være vanskelig å anslå hvis leosen har blitt tatt dårlig hånd om og ikke fått nok næringsstoffer, men mål lengde eventuelt vei småen. Den tykkeste delen på halen burde være like tykk som halsen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
skal se hva jeg får gjort når jeg kommer hjem.
Det virker også som leosen min er veldig redd, for den gikk ikke ut av hulen sin i går. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Caffeinism
Admin
|
Sitat:
Mvh robin
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Oki. Den viste seg ikke iløpet av natten heller. Får se om den gjør det i dag
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| fått, har, hjelp, jeg, leos |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjelp meg med min Leos, fort!! | Mondo | Lover og regler | 8 | 10-06-2008 17:00 |
| Hjelp og råd om syk leos | Chilli | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 28 | 28-02-2008 06:12 |
| Martensiien har fått unger!!! HJELP!!! | alma | Skorpioner | 36 | 01-04-2007 20:39 |
| Fått meg skilpadder, trenger litt hjelp | ZpiFF | Skilpadder | 10 | 08-07-2006 13:26 |
| Hjelp! Jeg har fått mugg i det ene terrariet!!! | Chixz | Terrarier | 8 | 30-05-2006 19:27 |