"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-03-2008, 15:47   #1
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard Leosen min har lagt egg!

Hei!

Tirsdags kveld/natt så la leosen min 2egg, har en stund vært usikker på hun har hatt egg, så fikk litt sjokk da jeg så de
Men siden jeg har vært usikker på om hun har hatt egg osv, så hadde jeg ikke noen klekker stående klar (noe det skal stå nå neste gang jeg vet hun har egg) så fant meg en liten plast boks med vermeculite og vann, til jeg fikk lest litt i full fart.
Så fiksa jeg meg en isopor boks, satt inn temp/fukt måler og varmemattte, også egg boksen (jeg brukte en petboks, for jeg fant ikke noe mer passende der og da) med vermeculite og temp/fukt måler i den og (tempen ligger på 30+grader).
Jeg leste Caresheeten til Leo77 (tusen takk for den! kjempe nyttig for meg)
Så i dag, tok jeg opp begge egga, å sejkka om de var befrukta, å det var de! så da får jeg bare håpe det går bra med de og at de klekkes om en mnd eller 2
og en liten ting til, har det noe si at de er litt bulket? er litt bekymra for ene egget som er bulka
Svar med sitat
Gammel 13-03-2008, 16:10   #2
Reptilfreak

Joystick sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Alder: 16
Meldinger: 603
Standard

Artig !
Hvor mange barn blir det egentlig ?
Blir vel noen for salg da
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-03-2008, 16:17   #3
Reptilfreak

Myrabas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 217
Standard

2 unger.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-03-2008, 16:19   #4
Reptilfreak

Adriano sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 740
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av scorpis Vis post
Hei!

Tirsdags kveld/natt så la leosen min 2egg,
2 egg = 2 unger..

Hehe, gratulerer, må holde oss oppdatert
Svar med sitat
Gammel 13-03-2008, 16:26   #5
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av scorpis Vis post
er litt bekymra for ene egget som er bulka
Bulka egg er som regel et tegn på at eggene ikke har det fuktig nok.
Er det store eller små bulker ?
Hiv ut et bilde så skal vi se på det

Ps,er VIKTIG å holde en stabil temp i klekkeren oxo

Sist endret av leo77; 13-03-2008 kl 16:34.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-03-2008, 16:50   #6
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Gratulerer, håper det går bra. Forresten så betyr ikke 2 egg nødvendigvis 2 unger, man kan få tvillinger i egg også. Sett video hvor det var 8 egg, 2 med trillinger og resten tvillinger. Det var riktignok Python reticulatus egg, men jeg tror nok det skal gå med leoser også
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-03-2008, 17:26   #7
Reptilfreak

Myrabas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 217
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av JanPhilip Vis post
Gratulerer, håper det går bra. Forresten så betyr ikke 2 egg nødvendigvis 2 unger, man kan få tvillinger i egg også. Sett video hvor det var 8 egg, 2 med trillinger og resten tvillinger. Det var riktignok Python reticulatus egg, men jeg tror nok det skal gå med leoser også

Selvfølgelig. Men å spørre "Hvor mange unger" på et leos-egg som er 2 dager gammelt blir vel omtrent som å spørre:

"Hvor stor er en fisk"

Skjønner? Lite presist spørsmål. Men nå vil jeg ikke vri denne tråden over på en diskusjon om dette. Lykke til med klekkingen.
Svar med sitat
Gammel 13-03-2008, 17:35   #8
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Etter 2 leo egg så kommer det max 2 bebiser
Har aldri hørt om noen som har fått tvilling unger i et leo egg.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-03-2008, 17:38   #9
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

fuktigheten i vermevuliten er som du beskrev i caresheeten, vermeculiten klistrer seg på en måte i fingrene når du tar på det, og det drypper heller ikke vann da man trykker på det, så den skal være rett
ene egget har en "stor" bulk, det er det som bekymrer meg. men det andre egget er helt fint ut, uten noen bulker
skal legge ut bilder senere av klekkeren og eggene, så dere får se oppsettet på det. (kamera er ikke jkemme nå )
Svar med sitat
Gammel 13-03-2008, 18:02   #10
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Hørtes okey ut...det som er det "vanskelige" med å klekke,det er faktisk å få riktig fuktighet i klekkeren/egg boksen.
Egget er vel ikke vått,dvs det har ikke skrumpet inn pga for mye fuktighet ?
Er egget hardt men har denne bulken så er det uten tvil for liten fuktighet for egget.Begrav da egget mere ned i vermeculiten.
Man kan oxo gi egget en LITEN dusj med vann,ikke noe kraftigere enn et nys nesten,he he
Bare å holde en spray flaske et godt stykke unna egget når du sprayer en LITEN dusj
leo77 er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
Leopardgekko

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
dør pinnedyr etter de har lagt egg? madsarn89 Pinnedyr 5 07-04-2008 07:43
OPPDATERING PÃ… DENNE MED FILM--Tjukka har lagt egg i dag.. Gibbs Agamer 16 08-02-2007 21:55
har lagt ut bilder på galeri.. smurfi66 Skilpadder 2 05-06-2006 11:54
Hjelp!!! Tror kanskje Geckoen min har lagt egg. _Nagash_ Gekkoer 4 22-04-2006 10:04
Hvordan får man lagt inn bilder??? Harley Terrarier 9 18-01-2006 17:25

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:09.