"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-02-2008, 09:10   #1
Reptilfreak

moniq sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Alder: 38
Meldinger: 935
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard Litt blandet spørsmål om Leopardgecko.

Lurte på litt forskjellig ang Leopardgecko.
Vi skal bruke varmematte på ene siden, men skal den ligge under glasset eller over altså inni terrariet ?
Har pløyd gjennom så mye info om gecko men står ingen steder om dette..
Så lurte jeg på om det pleier å være gradestyrte varmematter, så de skrur seg av når "rett" varme er oppnådd. Eller er det slik att de bare varmer og varmer.
Vi driver nå å lager bakerunns innredning på terra, og på ene sideveggen. Ligger så mye fin info på nett, om hvordan man lager det.

Så lurte jeg på når dere går over til sand eller annet substrakt. Den geckoen vi skal ha er 6 mnd og går til vanlig på papirhånkler, regner med det er kjøkkenpapir.
Har lest det er mye forskjellig valgmuligheter å gå over til . Alt fra sand,torv, grus,gressmatte m.m Lurte litt på å gå over til slik gressmatte etterhvert, noen som har ærfaring med slik. For er kanskje ikke så lett å gjøre rent de ?

Ellers så spurte jeg om fuktboks i en annen tråd, lurte på om en på 20cm lengde, 15cm dybde og 7 cm høyde er greit å bruke til 1 gecko..
Eller burde den være høyre?

Selve str på terra har vært så varierende, så vi har valgt å kjøpe ett som er L65 x D33 x H45 håper det er en grei str.
Det blir veldig mye grotter og hyller på klatreveggen så nok av gjemmesteder.
Ble mye mas fra meg.
Geckoen får vi i morra kveld, så gleder oss her nå.
Her er bilde av henner
moniq er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 28-02-2008, 10:22   #2
Reptilfreak

Myrabas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 217
Standard

Matta skal ligge under glasset, slik at gekkoen ikke kan grave seg ned / komme i kontakt med matta. Det er flere typer matter, noen kan du regulere styrke på, noen ikke. Om du har en som ikke kan regulere styrken på, er det mulig å montere en dimmer / termostat på. Dette kan sikkert noen med litt teknisk innsikt forklare mer om

Diskusjonen om sand/håndkle/torv er skrevet en del om i:
http://www.reptilfreaks.no/forum/ogl...pardgecko.html
Ville personlig brukt sand, da det i mine øyner ser mest naturlig ut.

Fuktboksen er nok i grenseland mtp at om du fyller 2-3 cm med mose / vermeculite er det ikke mye høyde igjen til gekkoen. Men til gjengjeld liker gekkoene det litt tight, så anbefaler at dere prøver dere fram. Funker det ikke, er det bare å gå over til en større boks.

Terrariet er stort nok.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 28-02-2008, 11:52   #3
Reptilfreak

Xull sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Limbo
Alder: 24
Meldinger: 228
Standard

Hei, skal svare på det jeg kan her =P (svarer nok på noe av det som allerede er svart)

Varmematten burde ligge på undersiden av terra (altså utenpå).
ang styrke på varmematten burde du gå til innkjøp av en "dimmer" dette gjør så du lett kan justere hvor mye strøm styrke den skal ha dvs hvor varm den blir

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag - 49,-

Når det kommer til substrat er nok klokt at den går litt på tørkepapir i starten og når den blir eldre kan du sette den over til noe annet.
Jeg personlig bruker kunstgress nå og er ganske fornøyd med det, har planer om å prøve noe nytt og mer "naturlig" for leosen senere men kommer aldri til å bruke sand siden mitt individ alltid går rundt og slikker på alt

Finnes uendelige diskusjoner om det er bra for dem eller naturlig for dem osv men vi får prøve å ikke rote oss opp i en slik en igjen det er vel smak og behag tenker jeg

ang fuktboksen så tror jeg den passer helt fint, sørg for at den er helt tett bortsett fra inngangen og plasser den ved varmematten ( gjerne oppå ) slik at vannet kondenserer og gjør det godt og fuktig inni der.

Du får ta å knipse noen bilder når terra er oppe og går =) og gjerne under prosessen av denne bakgrunnen deres =D alltid spennende å se

Lykke til videre!
Xull er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-02-2008, 12:22   #4
Reptilfreak

moniq sin avatar

Standard

Er snart ferdig med bakerunnen, men var så uheldig med terra vi kjøpte. De i butikken hadde ikke åpnet esken og da vi kom hjem var hele hjørnet knust. Så de bestilte nytt med en gang så får det i morra tidlig. Så vi har måtte lage innredningen utenfor terra, men brukt det knuste terra til å måle og slikt.
Slik ser det ut nå, har skjært og skært, så er på tide å stoppe nå, og bare ta en finpuss på hjørnene .
Ble mye hyller og slikt å ligge på for henner, men skal alikevel kjøpe løse grotter utenom.

I kveld skal det tas på sementpuss over alt og så skal det lakkes. På siste lakkstrøket tar vi på sand for å få ru flate. Hentet veeeeldig mye tips fra svenske sider.
Kan legge ut bilde av ferdig resultat.
Fuktboksen kan jeg bytte til større senere, og den skal stå på varmesiden. Skal få kjøpt slik dimmer, det må vi ha.
moniq er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-02-2008, 12:30   #5
Reptilfreak

Xull sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Limbo
Alder: 24
Meldinger: 228
Standard

så kult, dette ser jo kjempe bra ut =D gleder meg til å se slutt resultatet!
Xull er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-02-2008, 12:47   #6
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Jupp,dette kan bli bra dette ja ;
Å ang fuktboksen til leosen,den trenger du ikke å bytte ut til noe større.
Leoser føler seg mere trygge når det IKKE er så stort/åpent.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-02-2008, 13:13   #7
Reptilfreak

moniq sin avatar

Standard

Hvor stort hull er stort nok på lokket av fuktboksen. Mener å ha lest som en 5 kroning, men det er jo ikke stort da.
Hvor stort pleier dere å ha?
moniq er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-02-2008, 13:34   #8
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Jeg har klippet ut en firkant på ca 5+5+5+5 (cm)
Bare sånn at leosen kommer inn & ut uten problemer så går det bra
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-02-2008, 18:59   #9
Reptilfreak

Adriano sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 740
Standard

Ndelig gekko!! Og hyllene ser jo kjempe bra ut også! Må legge ut bilder når du er ferdig!!
Men hvilken sånn skumm bruker du?
Svar med sitat
Gammel 29-02-2008, 08:36   #10
Reptilfreak

moniq sin avatar

Standard

Har brukt byggskum. Det er så lett å skjære og forme når tørker.
moniq er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
blandet, leopardgecko, litt, spørsmål

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Litt spørsmål om Pinnedyr Malin.. Pinnedyr 17 10-09-2008 12:39
Litt flere spørsmål :) zifus Snoker 10 27-05-2008 12:55
litt spørsmål om ballpython findus Boa og pyton 7 28-04-2008 18:10
Litt spørsmål osv. Halgeir Taranteller 34 23-09-2006 09:47
Spørsmål om leopardgecko Bigbo Leopardgekkoer og andre Eublepharis 23 11-09-2006 22:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:08.