| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Senior Member
Medlem siden: Dec 2006
Sted: Buskerud
|
Hei.
I går var jeg på harrytur til Sverige. Drar som alltid innom min faste reptilbutikk. Jeg fikk øye på en gecko, som jeg ikke kunne skjønne i min villeste fantasi at var en leos. Han/hun var bitteliten, halen så ut som en baby-skjeggis sin, heeelt tynn. Jeg spurte hva dette var, siden det ikke så ut som en gecko. Fikk beskjed om at det var en syk leos, som mest sannsynlig havnet i fryseren, fordi de ikke hadde kapasitet til å fore opp og spesialbehandle hvert enkelt individ når de er syke i butikken. Jeg fikk også spørsmål om jeg ville ha den, ta den med meg hjem og prøve å redde den. noe jeg selvfølgelig ikke klarte å si nei til. Så nå er min gecko-gjeng på 3 blitt til 4. Jeg har satt stakkaren i en petboks, med gjemmested og nesten 35-40 grader. Fikk beskjed om å mate den med naturell yoghurt. Noen som vet hva mer jeg kan gjøre? Den er virkelig liten, tynn og med minimal hale... Bare en rett strek! Men merkelig nok har den fortsatt fart i kroppen, og virker ut som om den har mer krefter å gå på. Jeg trenger tips å råd. Selvom jeg har matet opp to tynne leoser, har ingen vært så små og tynne som denne!
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
Sted: Stockholm
|
Hold en stabil temp..
Jeg ville ikke gitt han youghurt, men babymat. Det er ikke så mye næring i youghurt.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
Har du mulighet til og legge opp ett bilde av denne leoen?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Jeg ville holdt vanlig temperaturgradient slik at dyret kan regulere selv.
Noe særlig over 42 er ikke bedre for reptiler enn folk, og to grader er ikke mye. Dessuten, hverken yoghurt eller babygrøt er leomat, er det. Det er kun en nødløsning for dyr som er så svake at de ikke klarer spise selv, og tvangsforing så mye stress at det oftere går dårlig enn bra. er det fres og den spiser selv er det gutloada sirisser som han skal ha. Bare pass på å fylle de med snadder, som fx nevnte babygrøt eller youghurt, grønnsaker og veggisting. Voksmøll, zoophobas og pinkies er energibomber som meget gjerne kan brukes. Lykke til og kudos for å prøve. Jeg tar det for gitt at du ikke måtte betale for tassen? Er den bare tynn går det nok bra! Tynn har ikke drept noen, sålenge det spises.
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Bergen
|
Sitat:
Men hva mener du med enzymer, at de slutter å virke? :S
Mvh Adriano Sist endret av Adriano; 24-02-2008 kl 10:44. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
Hei!
Jeg skal legge inn ett lite bilde av den, skal bare få tatt det.. ![]() Ok, så jeg skal senke temp. Men jeg regner med problemet her er at den ikke spiser........ (har ikke hatt den så lenge at jeg vet sikkert enda, men hadde den spist regner jeg med den hadde vært større.) Jeg fikk tassen gratis ja... Jeg må ha noe jeg kan gi den, som den får i seg...
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Enzymer ødelegges på 42-44 grader (som at honning blir mindre effektivt i te ) og enzymer trengs for mange viktige funksjoner i kroppen, blandt annet i hjerne, noe som er grunnen til at folk faktisk dør av så høy feber. Ble det noe klarere? Reptiler temperaturregulerer på samme måte, og graver seg ned eller søker tilflukt i kalde huler/vann når det begynner å bli for hett. Det var det som var på harddisken etter laaaang nattevakt, finnes sikkert langt bedre og omstendige forklaringer der ute (eller i anatomiboka som ligger her et sted) men nuh... sooooove ![]() Klart man kan prøve å svare litt vettu, er noe ustabilt innom, men.. kan jo ikke ha på meg at jeg bare skal syte he he.
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Dt blir spennende å se om den spiser selv. Er jo ikke rart den ikke spiser med en gang etter reisen. Det er ikke nødvendigvis slik at den ikke spiser i dyrebutikk desverre, både nedpsyking og for stor kamp om maten sees ofte. Om den spiser bra, og alikevel ikke legger på seg bør man sjekke bajsen for snylterparasitter, men om den spiser ser jeg ikke noe problem med å se det an.
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
|
Min leo tar som regel ikke de helt store sirissene, de har litt for hardt skall og er rett og slett litt for store for ham. Jo mindre sirissene er, jo tynnere skall har de, og jo lettere blir det for leoene å spise dem. Hold oss oppdatert her, jeg vil gjerne vite hvordan det går.
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
|
Hmm... Foreløpig tror jeg problemet som sagt er det at den IKKE spiser... Jeg fikk beskjed i dyrebutikken om å gi youghurt fordi det skulle rense opp i magen dens, pluss gi den litt å gå på. Han sto alene i ett lite terra med masse melormer, så jeg tror ikke det var problemet her.
Jeg hadde sett feil, og det var ikke så varmt i terra allikevel. Vært på min første nattevakt, så er litt fjern her.. Hehe.. Jeg har tatt noen bilder. ![]()
|
![]() |
| Emner |
| hjelp, leos, råd, syk |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjelp meg med min Leos, fort!! | Mondo | Lover og regler | 8 | 10-06-2008 17:00 |
| leos | tine | Agamer | 8 | 09-05-2008 09:26 |
| Hjelp, jeg har fått en Leos! | Mondo | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 9 | 31-03-2008 12:44 |
| Ny leos! | Ragz | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 4 | 26-08-2007 19:09 |
| leos | haplopelma_freak | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 4 | 06-08-2007 11:03 |