| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
Kjøpte to leopardgeckoer (søsken) i november. Den ene har vokst mye og trives. Den andre bytter ham veldig ofte, men har ikke blitt så mye større. Spiser ikke i hambyttet... Fanger den og putter den i fuktboksen slik at den nå har skjønt at det er hit den skal gå.. Den har spist tidligere. Takknemlig for svar, da den går rundt med ham på hodet og virker litt sløvere enn de andre. Har to noe eldre fra før...
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
|
har den hamrester på hodet MÅ du fjerne det. Gammel ham kan stoppe blod gjennomførselen og kan bli farlig.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
jeg tror nok du skal jobbe nokså hardt om du skal "lære" disse dyrene noe. stort sett alt går på instinkter.
så lenge den spiser, er pigg og halen ikke minker i masse så er det nok ikke noe krise, men støtter chibi m.t.p. fjerning av hamrester. når disse restene taper fuktigheten så skrumper de inn og kan dermed føre til at f.eks. fingre går tapt.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
|
At en finger går tapt er ikke like ille som hvis det sitter på hodet. vet ikke hva som kan skje, men vil tro den døde huden under dør, og det kan danne infeksjon.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
moralen er anywho å fjerne den gamle hammen om dette ikke skjer på naturlig vis.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Viktig å fjerne rester etter hamsifte da dette kan føre til infeksjoner, som nevt før. Men det er viktig å fukte restene skikkelig før man fjerner dem.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
|
Man kan ikke bare dra hammen av, dette vil gjøre vondt. Bruk gjerne en q-tip i vann og fukt hammen til det er mulig å få fjerne den uten at den må rives hardt av. Dette er smertefullt for gekkoen.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
Fuktet og dro forsiktig av noe av hammen på hodet til geckoen jeg spurte om. Det syntes jeg gikk ganske greit. Slapp geckoen i fuktboksen etterpå, sjekket at den var OK og slukket lyset. Tenkte jeg kunne se mer på den dagen etter. Siden har jeg ikke sett den!!! For å sjekke at den ikke hadde gjemt seg eller lå død byttet jeg bunnmaterialet og vasket over huler/røtter. Fant den ikke!!! Sjekket barken mange ganger og den er ikke der. Har de andre spist den? Den var bare rundt 8 cm de andre nærmer seg 18... Den har IKKE kommet seg ut, da jeg er veldig nøye og det bare er meg som steller de. Takk for svar!!
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Sitat:
Håper du finner den igjen da.
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Sitat:
Selv om folk flest bare gir insekter til gekkoene, kan man også gi andre gekkoer (eller andre små øgler) Da, får dyrene en mere varierende diet. Prøv selv Jabbe, sett en gekko som er mye mindre en den store inn til den store, den lille vil mest sannsynlige bli spist.
|
|
![]() |
| Emner |
| Leopardgekko |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| leo gekko | Kris10an94 | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 30 | 24-03-2008 12:55 |
| Mat til gekko :) | TwixXxy | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 23 | 22-03-2008 21:41 |
| Gekko gekko - Tokay Gekko | Androctonus | Øglefakta | 0 | 12-08-2007 13:18 |
| Leo gekko | misspower | Gekkoer | 13 | 15-02-2007 17:51 |