"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-08-2007, 20:18   #1
Junior Member

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 18
Standard leopardgecko spm

Hei!
Har fått tak i en leopardgecko av noen som ikke hadde tid eller interesse av den lengre!

Det hu jeg kjøpte den av sa var at dem ikke skulle ha mat mere en en gang i uken.. Er ikke det litt for lite?

Hvor ofte og hvor mye mater dere deres leopardgecko?
Min er fullvoksen..
Hvordan ser man om det er hunne eller hanne?

Tærene forran er veldig korte, mens tærene bak er lange.. Skal den være sånn? har sett på bilder av andre og noen har lange forran og bak mens noen andre har noen korte og noen lange..

Det sies også at den ikke trenger uv lys, jeg har uv lys til han. Kan det ta noe skade selvom han er et nattdyr?

Har også en varmematte liggende som jeg ikke har tatt i bruke enda siden det ikke varmer så mye og varmelampen varmer opp hele terrariet med bunnen.

Skal han ha noe lys om natten eller skal det være helt mørkt?

Noen som har forslag til hvor mye og hvor ofte jeg kan mate han?
Skal mate han med sirisser og larver!

Er det noen her som har blitt bitt av en leopardgecko?
Kan dem bite så hardt at man kan begynne og blø?

Takker for alle svar
repti1234 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-08-2007, 20:47   #2
Guest

Meldinger: n/a

Svarer mere seinere jeg..(opptatt nå)

1 gang i uka er noe piss
Du kan jo godt tilby den mat hver dag,men den vil sikkert ikke spise oftere en hver 2- 3dag(det er forskjellig fra leo til leo).
Jeg tilbyr mine leoser/fattails mat hver dag eller hver 2 dag(da jeg har endel så kan det hende at jeg glemmer hvem jeg har gitt mat,så jeg tilbyr like så godt alle sammen mat hver dag dag /2 dag)
Nei,dem biter ikke hardt,,har faktisk ALDRI vært borti at en voksen leo har bitet heller
Du kan godt ha lyset helt av om natten,,ca 12 på & 12 timer av
Dem "trenger"ikke uv lys,men har du det så er det oxo fint

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-08-2007, 20:47   #3
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13

en gang i uken var VELDIG lite.
de har ikke behov for UV ly siden de er nattaktive.
du kan bruke et nattlys til de, det forstyrrer ikke døgnsyklusen demmers.
det er utrolig sjeldent en leopard gecko biter, men viss den biter så tror jeg ikke du kommer til å få et sår.
det er ganske lurt å lese litt før du skaffer deg et dyr, uansett hvilket dyr
men det er sikkert flere som kan gi mer eksakte svar til deg, enn det jeg kan. men fant fram en side til deg
der står det meste du trenger å vite om en leopard gecko.
http://www.lizardcaresheets.com/leopardgecko.html
Svar med sitat
Gammel 01-09-2007, 07:11   #4
Junior Member

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 11
Standard Re: leopardgecko spm

Fikk en liten leos for en uke siden og kan ihvertfall si at bittet dens ikke var så vondt. Bare 3 mnd gammel da. Han/hun var nok ikke redd eller aggressiv bare veldig sulten, hadde sluppet inn noen sirisser som ble konsumert rimelig kjapt. Tenkte jeg skulle være lur å la hånda være inne litt etterpå da for å venne den til hender.. kunne jo se at han/hun var på jakt når fingern min ble prøvesmakt, gekkoen ble like sjokkert som meg. Var jo litt lyst også og de ser ikke like godt i lyset.

I forhold til det med mating så fikk jeg beskjed om min 3 mnd gamle leos ikke skulle ha mat mer enn annenhver dag, og ikke mer enn 3-4 sirisser hver gang. (Og de er jo ganske små..) Jeg synes nesten at dette virker litt lite i forhold til det jeg har lest andre steder ( 4-6 ) så dette er litt interessant å høre svarene på. Min spiser alt han kommer over, spiste 3 sirisser og 3 melormer dagen etter vi fikk den.
Ragz er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2007, 08:49   #5
Guest

Meldinger: n/a
Standard Re: leopardgecko spm

Sitat:
Opprinnelig postet av Ragz
I forhold til det med mating så fikk jeg beskjed om min 3 mnd gamle leos ikke skulle ha mat mer enn annenhver dag, og ikke mer enn 3-4 sirisser hver gang.
Jeg blir like pissed of hver gang jeg hører dette az,,SKAL ikke ha mat mer enn annenhver dag
Dette er bare å drite i,,tilbyr du leosen din mat hver dag,å den spiser så er jo den sulten da
Men skulle det bli så at leosen din skulle bli "feit" å da snakker jeg FEIT az,så må du kanskje redusere matintaket litt.
Å 3 mnd gammel da er den ikke voksen heller.
Det er utrolig viktig at leoser i den alderen får MASSE mat/vitaminer/calcium med tanke på at dem er i en alder der dem vokser

Men det du vil merke(forskjellig fra leo til leo) er at når den blir voksen/eldre så er det ikke uvanlig at DEN bare vil ha mat hver 2-3 dag. Men dette må DEN bestemme selv,,ikke vi som skal det+dem skal få spise seg mette(ikke 3-4 sirisser pr gang,,,men til DEM ikke vil ha mere mat).

Svar med sitat
Gammel 01-09-2007, 10:21   #6
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Har blit bitt en rekke ganger i forbindelse med håndmating. Gjør absolutt ikke vondt, men du skvetter jo så du nesten får hjerteinfarkt hver gang
Svar med sitat
Gammel 24-09-2007, 20:14   #7
Reptilfreak

Renor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
Meldinger: 456

Det jeg fikk beskjed om med min leos, og som mannen som hadde hatt ham, alltid hadde gjort, var å la sirissene gå der inne, og så bare fylle på etter hvert som det ble tomt. Sånn kan leosen bestemme selv når den er sulten. Det har funket kjempebra hittil, i hvert fall, men nå har jeg ikke hatt ham i mer enn et par dager. Mannen vi kjøpte av, har imidlertid alet opp leoser og har alltid gjort det sånn, og jeg ser strengt tatt ingen ulemper ved det i det hele tatt.

Men ja, jeg lurer også på det som ble nevnt - hvordan ser man om det er en hann eller en hunn på leoser?

(FAEN, som de sirissene krrk-er i kveld da....!!!)
Svar med sitat
Gammel 24-09-2007, 20:15   #8
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4

Leoser er bakkelevende, fyller du på med sirisser, kan sirissene begynne å spise på leosene, vis det blir for mange, og leosene ikke spiser..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-09-2007, 20:17   #9
Reptilfreak

Renor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
Meldinger: 456

Aha, det visste jeg ikke!
Men så lenge man ikke har for mange inne om gangen, bør det da ikke være noe problem?
Jeg har ikke så mange inne hos ham, det er vel en fire stykker nå, men har flere i en boks under terrariet.
De virker uansett mer interessert i å drukne seg selv og spise hverandre enn i å spise leosen.
-.-
Svar med sitat
Gammel 24-09-2007, 20:51   #10
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
Meldinger: 718

ta inn en og en, så slipper geckon å bli forovirra og skremt av alle krypa rundt den, vis du tar en og en inn om gangen, så går den rett på den ene og ikke veler rundt for å fange alle
Svar med sitat
Svar

Emner
Leopardgekko

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Bildbomb! (Leopardgecko) Lottiz Andre øgler 6 24-06-2008 15:27
Ny Leopardgecko moniq Agamer 52 20-05-2008 10:43
Leopardgecko Andersen Agamer 18 02-05-2008 17:27
Leopardgecko! zatane Gekkoer 17 13-04-2008 20:59
Leopardgecko og for! cobra_kai Fôrdyr 3 26-10-2006 15:39

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:03.