"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-01-2012, 00:07   #1
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 18
Meldinger: 515
Blog Entries: 2
Standard Leopardgecko som ikke spiser

Hei, jeg har en leopardgecko som ikke spiser. han har vært matvrang hos tidligere eier også. Har hatt han i et halvt år. Han har spist en melorm, og to dubiaer på dette halv året. Har er ikke tynn, holder seg på en vekt på 80g. Nå går han med 3 andre leos jenter. Har en skål inne hos dem der det går mat hele tiden, den er alltid tom når jeg ser. Vet ikke om han har spist noe som helst av dette. Han har gått alene fram til for et par uker siden, han har også alltid hatt tilgang på mat der. Varmen er bra, spiser ikke sand og tilgang på ferskt vann hver dag. Er veldig bekymret for han, så jeg fikk åpnet munnen på han og gitt han en zohobas. Dette er første gang jeg har gjort det. Tok tommelen og pekefingeren på hver side av munnen og "masserte " fram og tilbake, la zohobasen i gapet hans og han spiste den(etter at han hadde roet seg ned).
Så jeg lurer på om noen har noe tips til meg om hvordan jeg kan få han til å spise?

Takknemlig for alle svar!
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 00:43   #2
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Husker jeg slet med samme problemet for mange år siden når jeg hadde geckos.På mine viste det seg å være kalsium mangel over tid som gjorde att de ikke spiste så bra selv om de så sunne og friske utseende messig.Visste ikke så mye om perfekt hold av dyrene den gang(før internet kom).
norway er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 00:46   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Meldinger: 782
Standard

Vet du hva tidligere eier har gitt?
Om leosen f.eks har spist zophobas hele livet, kan det være vanskelig og få de til og ta andre ting som dubia, melormer og sirisser.

Du kan jo forsøke og prøve deg fram med alt?
Sirisser, zophobas, melormer, dubia, gresshopper.. ?

Kan la mine gå en ekstra sultedag eller så en skjelden gang, men her går alle alarmene av om det går mere enn en uke. Syns ett halvt år var litt drøyt, selvom de kan gå ekstremt lenge uten mat.

Hvordan kan du si at han ikke slikker i seg sand? Vil tro at om det ikke blir gitt mat, er det heller ikke avføring og se på. Og hvordan får du gitt vitaminer og kalsim, om han ikke spiser?

Prøv noen dråper med flytende kalsium og D3 på han, og se om det blir noen boost.

Fikk selv en leos fra sverige, som jeg ikke trodde hadde spist sand. Vel, var vitme til avføringen rett etter den kom hjem, og det var en fin klump med sand. Null virkelig avføring eller noe, kun sand som ble en fin liten ''sandhaug'' ( ikke i fast form)
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 01:00   #4
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Vet du hva tidligere eier har gitt?
Om leosen f.eks har spist zophobas hele livet, kan det være vanskelig og få de til og ta andre ting som dubia, melormer og sirisser.

Du kan jo forsøke og prøve deg fram med alt?
Sirisser, zophobas, melormer, dubia, gresshopper.. ?

Kan la mine gå en ekstra sultedag eller så en skjelden gang, men her går alle alarmene av om det går mere enn en uke. Syns ett halvt år var litt drøyt, selvom de kan gå ekstremt lenge uten mat.

Hvordan kan du si at han ikke slikker i seg sand? Vil tro at om det ikke blir gitt mat, er det heller ikke avføring og se på. Og hvordan får du gitt vitaminer og kalsim, om han ikke spiser?

Prøv noen dråper med flytende kalsium og D3 på han, og se om det blir noen boost.

Fikk selv en leos fra sverige, som jeg ikke trodde hadde spist sand. Vel, var vitme til avføringen rett etter den kom hjem, og det var en fin klump med sand. Null virkelig avføring eller noe, kun sand som ble en fin liten ''sandhaug'' ( ikke i fast form)
Han foret med sirriser. Halen er tykk og fin(litt tynn i mine øyne). Avføringen er fin, noe sand der. Ikke hard i magen, tanke på forstoppelse etc.

Hadde kalsium i vannet en periode, men synes det luktet rart så sluttet. Drysser litt på nesa/rundt munnen, så han slikker det i seg.

Gitt han zohobas, dubia, melormer og sirriser. Spiser ikke.

Har jo alltid vært beskymret for han, men alle har sagt at så lenge han er feit så går det bra.
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 01:14   #5
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Det jeg ikke skjønner er hvordan det kan være avføring, om han ikke spiser.

Og om du sier han ikke spiser sand, men at det er litt i avføringen er det jo kun motbevisning av hva du først sa om at han ikke spiser sand. Nettopp fordi
- han slikker i seg sand.

Det i seg selv er ett problem, dem skal ikke spise sand.

Med flytende kalsim så mener jeg ikke kalsium og vitaminer du selv har i vannet, men høykonsentrerte dråper du gir dem.

T-rex flytende kalsim og T-rex(?) sin solar drops. Hvordan det er med solar drops, vet jeg ikke. Kalsiumet gis hvertfall 1 dråpe på snuten 1 gang i uken.

Det er litt fram og tilbake på hva du sir, men om du skulle få henda på avføringen så skader det ikke og ta den med til dyrlegen for en sjekk.
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 01:28   #6
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Standard

Er ikke noe frem og tilbake hva jeg sier. Han er en skvetten stor tass som ikke spiser hverken mat eller sand som får kalsium på nesen sin.

Har hørt om flytende kalsium. Tok i vannet for å ha en sikker måte at han fikk i seg noe.

Han har ikke forstoppelse eller sand i magen, da ville jeg ha kjent det.

Problemet er at han ikke vil spise og jeg er bekymret og spør om tips om hvordan jeg kan få han til å spise.

Nå har han jo fått i seg noe mat så da blir det jeg sier om sand temaet bekreftet, etter som du skal henge deg opp i det (:
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 01:52   #7
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

*dobbelpost*
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 01:52   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Dette er hva du skrev i første post ; ''Varmen er bra, spiser ikke sand og tilgang på ferskt vann hver dag.''

Ett par poster etterpå skriver du

''Avføringen er fin, noe sand der.''

Så jo, litt fram og tilbake er det jo, uten at det betyr at jeg henger meg opp i noe.

Er jo fint og få bekreftet om han spiser sand eller ikke, og når du sier han ikke gjør det i første posten, og rett etter at det er noe sand der så blir man jo lettere forvirret

Du kan gi flytende kalsim ( t-rex sin) og t-rex sin solar drops, for og se om det hjelper.

Vil også anbefale og få tatt en avføringsprøve.

En av mine leoser spiste ikke på en god stund, noe som gikk over etter en behandling med panacur
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 01:55   #9
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Standard

Oi, skjønner nå!

Mente å skrive: ikke noe sand*

Da mener jeg tidligere avføring (:
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 08:05   #10
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 622
Standard

Sett den i eget terra/boks noen uker, med mat i en boks om kvelden, ta den ut om morgenen, da kan du lettere følge med den
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Spiser ikke... CarolineM Pinnedyr 2 19-11-2010 14:52
E.t spiser ikke Haawie Pinnedyr 3 15-11-2010 06:29
Skjeggagam Spiser ikke grønnsaker og drikker ikke vann norwegianking Agamer 33 21-08-2010 20:54
Spiser ikke.. Sharp Terrarier 9 20-03-2007 22:30
spiser ikke eller drikker ikke... badmann Skorpioner 2 30-12-2005 18:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:02.