"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-12-2011, 17:22   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
Meldinger: 351
Standard Leopard gecko fått et rift på nesen! :/

Hei hei!

Kom hjem i dag fra en 2 dagers tur, å fant geckoen sovende i terrariumet som vanelig ^^ Byttet vann og styrte litt så kom hun frem.. og boof der ser jeg hun har et sår på nesen :O Bite lite et men klart og tydelig liksom, Hun var veldig forsiktig da hun jakta da det virket som hun ikek vilel dulte borti med nesa, Såret var litt rød/mørkt aktig.

Men hun spiser enda som en hest og drikker da jeg sprutet litt på henne.

Er det normalt at hun kan bli litt sår i blandt ? Tror hun kanskje har hatt lit tproblemer med et hamskifte!
Vedlagte miniatyrbilder
Leopard gecko fått et rift på nesen! :/-capture.jpg  
Sokken91 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-12-2011, 17:46   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sokken91 Vis post
Hei hei!

Kom hjem i dag fra en 2 dagers tur, å fant geckoen sovende i terrariumet som vanelig ^^ Byttet vann og styrte litt så kom hun frem.. og boof der ser jeg hun har et sår på nesen :O Bite lite et men klart og tydelig liksom, Hun var veldig forsiktig da hun jakta da det virket som hun ikek vilel dulte borti med nesa, Såret var litt rød/mørkt aktig.

Men hun spiser enda som en hest og drikker da jeg sprutet litt på henne.

Er det normalt at hun kan bli litt sår i blandt ? Tror hun kanskje har hatt lit tproblemer med et hamskifte!

Fikk ikke til noen bilde :/
''Drikker når jeg sprutet litt på henne'' ? Håper da du har vannskål til leosen?

Tror ikke du skal bekymre deg, ett stykke på størrelse med en enkroning har vært revet av så den så vidt hang etter halen på en av dem jeg har ( ble slossing mellom 2 leoser, ikke at jeg skjønner hvorfor, menmen. De går hver for seg)

Eneste du skal passe på er og bade den når du ser hamsiftet er på vei, for det blir hengende godt etter om det er for tørt, og da kan du risiktere og rive opp hele såret igen.

Her var det rutinevasking med sterilisert vann, samt ''lappting''
av halen så den grodde skikkelig til igjen. Ser du har lastet opp bilde nå, hva det kommer av vet jeg ikke, men det er ''ille'' nok til at du burde være påpasselig med og bade henne, passe på og ha det fuktig nok i fuktboksen og muligens måtte hjelpe til med hamskiftet rundt nesepartiet. Fuktig Q-tips fungerer fint, men det må skje sagte, om du bare river til så gjør du vondt værre.

Har ikke noen bilder av halen når den var opprevet, men se for deg noe lignende en 1kroning som var revet løs. Resultatet av riktig stell av såret var dette;
Du ser hvor ille sårene har vært, ut i fra merkene

Det blir seende ut som arr / ham
Vedlagte miniatyrbilder
Leopard gecko fått et rift på nesen! :/-leos.jpg  
Reptils er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-12-2011, 18:26   #3
Reptilfreak

Standard

Har vannskål ja Men pleier dryppe/sprute litt på henne så hun slikker i seg litt også.

Har prøvd og bade henne før.. da skriker hun og blir HELT VILL! så bade går nok ikke.... men ja er alltid nøye med og ha masse fukt i fukthula samt følger alltid med om jeg kanskje må hjelpe

Takk for bra og utfyllende svar
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-12-2011, 18:36   #4
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard

2 av mine var også slik, at de ble helt ville og gikk helt mongo bananas i petboksen.

Du skal aldri ha vann til over skuldrene. Om du har, pass på at hodet er godt over vann

Min løsning er og alltid legge noen lag med papir i bunn, slik at de får grep og ikke bare sklir fram og tilbake.
Når de ikke får grep på overflaten, i TILLEGG til og måtte bade, ja da er det krig og tjohei

Også, om du bare ''slipper'' den ned i boksen, har de og lett for og få panikk. Hold rundt leosen hele tiden, før handa ned i vannet og slipp sagte taket, så det ikke kommer brått på. Sannsynligheten for at hun blir stående 100% stille er veldig stor når h*n oppdager at det er godt feste med føttene, vannet er ikke høyt og alt er under kontroll

Se for deg selv at du ikke kan svømme og blir kasta i en boks full av vann uten feste med hverken armer eller ben, tror du og hadde fått panikk!

Prøv det jeg nevnte over, så vil jeg tro det går greit
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-12-2011, 19:19   #5
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
2 av mine var også slik, at de ble helt ville og gikk helt mongo bananas i petboksen.

Du skal aldri ha vann til over skuldrene. Om du har, pass på at hodet er godt over vann

Min løsning er og alltid legge noen lag med papir i bunn, slik at de får grep og ikke bare sklir fram og tilbake.
Når de ikke får grep på overflaten, i TILLEGG til og måtte bade, ja da er det krig og tjohei

Også, om du bare ''slipper'' den ned i boksen, har de og lett for og få panikk. Hold rundt leosen hele tiden, før handa ned i vannet og slipp sagte taket, så det ikke kommer brått på. Sannsynligheten for at hun blir stående 100% stille er veldig stor når h*n oppdager at det er godt feste med føttene, vannet er ikke høyt og alt er under kontroll

Se for deg selv at du ikke kan svømme og blir kasta i en boks full av vann uten feste med hverken armer eller ben, tror du og hadde fått panikk!

Prøv det jeg nevnte over, så vil jeg tro det går greit
Akkurat din teknikk jeg faktisk har brukt, hmm. Men er vel kanskje bar eog prøve igjen
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-12-2011, 20:06   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard

1. bor hun alene?

2. har du hatt sirisser gående i buret?

3. Finnes det skarpe kanter i terrariet som hun kan ha prøvd å gni av seg hammet på?

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Gammel 23-12-2011, 20:25   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
1. bor hun alene?

2. har du hatt sirisser gående i buret?

3. Finnes det skarpe kanter i terrariet som hun kan ha prøvd å gni av seg hammet på?
Hun bor helt alene ja.
Nei ingen siriser da jeg forer med dubia og melorm, men ikke noe av det i buret heller.

Er en stein som jeg tok ut i stad som var litt skarp.. hun har vært veldig gira på og løfte og dytte på ting for og komme seg under ting, så tror kanskje hun har dyttet og herjet på steinen jeg fjerna.
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-12-2011, 13:26   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sokken91 Vis post
Er en stein som jeg tok ut i stad som var litt skarp.. hun har vært veldig gira på og løfte og dytte på ting for og komme seg under ting, så tror kanskje hun har dyttet og herjet på steinen jeg fjerna.
Det er mulig.
Slik jeg syns det ser ut, så er ikke det såret der fra et gammelt hamskift alene, og spesielt ikke hvis du bare har vært borte i to dager. Hvis et hamskift skal gi sånne skader, så skal det ha vært knusktørt i kanskje en uke eller to (eller mer), før noen så omsider prøver å røske det fort av. Selv har jeg håndtert en del gamle hamskifter, og har aldri vært borti noe som har gitt et blodig sår.

Så hvis du hadde en skarp stein inne hos henne, så har hun sikkert bare prøvd å få av et vanlig hamskift, og skadet seg på den. Neppe noe alvorlig, men greit å tenke på at gekkoene har ganske tynn og ømfintelig hud, så hvis noe i terrariet føles skarpt ut for oss mennesker, så er det mest sannsynligvis det for gekkoen også. Særlig med tanke på hamskiftperioden når de gnir seg langs alt mulig for å få det av.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Gammel 25-12-2011, 00:56   #9
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Det er mulig.
Slik jeg syns det ser ut, så er ikke det såret der fra et gammelt hamskift alene, og spesielt ikke hvis du bare har vært borte i to dager. Hvis et hamskift skal gi sånne skader, så skal det ha vært knusktørt i kanskje en uke eller to (eller mer), før noen så omsider prøver å røske det fort av. Selv har jeg håndtert en del gamle hamskifter, og har aldri vært borti noe som har gitt et blodig sår.

Så hvis du hadde en skarp stein inne hos henne, så har hun sikkert bare prøvd å få av et vanlig hamskift, og skadet seg på den. Neppe noe alvorlig, men greit å tenke på at gekkoene har ganske tynn og ømfintelig hud, så hvis noe i terrariet føles skarpt ut for oss mennesker, så er det mest sannsynligvis det for gekkoen også. Særlig med tanke på hamskiftperioden når de gnir seg langs alt mulig for å få det av.
Nei tror ikke såret kom pga hamskifte av den forstand, Men at det kom av ay hun har skrapt seg intil noe og rett å slett blitt sår på nesa.

Men badet henne forsiktig i dag, illsint som en bever ^^, så ga opp det, så ''dusjet hun litt forsiktig sprayet litt forsiktig på nesen , så ut til og like det
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-01-2012, 19:29   #10
Reptilfreak

Standard

Om noen lurte så er alt såret grådd 100% fint tilbake og hun ble bare litt glatt aktig helt på tuppen av nesen Hun er helt normal igjen hehe
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
leopard gecko mantris Slanger, øgler og skilpadder 6 08-02-2011 14:36
Leopard Gecko Arfus Slanger, øgler og skilpadder 1 26-05-2010 11:15
Katten nøs slange ut av nesen dragoon88 Media 7 27-11-2009 01:18
leopard gecko victoria_e Leopardgekkoer og andre Eublepharis 1 08-06-2007 17:40
Leopard Gecko. LeoGeck Leopardgekkoer og andre Eublepharis 1 13-02-2006 08:38

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:01.