"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-12-2011, 01:20   #1
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 622
Blog Entries: 2
Standard Lille mirakel.

Regner med jeg får litt ”heat” for denne her, men det får så være. Her kommer historien fra helvete som forhåpentligvis blir til en solskinnshistorie.

Den 12. Desember 2011 (Igår) var jeg en kjapp tur nede i kjelleren i borettslaget vi bor, i boden vi disponerer for å hente noen bøker til nileas her på forumet. Jeg åpnet opp ene flytteesken som står merket med dilldall, da ubrukt reptilutstyr ligger der.
Jeg fant ikke bøkene, men av en eller annen rar grunn tittet jeg oppi klekkeren jeg brukte til å klekke leosunger i vinter og vår, og oppi der lå det en stakkars tynn liten leobaby.
Da det jeg trodde var siste egget klekket i månedskifte Mai/Juni, skrudde jeg temperaturen av på klekkeren og satte den bort, uten å fjerne vermeculite (Noe jeg mest sannsynlig skulle ha gjort.) Etter dette så har jeg ikke sett i klekkeren, som er en isporboks, med en rund plastboks oppi og varmematte under. I midten av august flyttet vi fra forrige leilighet og inn i borettslaget vi nå bor i, og esken ble satt ned i kjelleren som aldri har hatt mer en maks 20 grader på noe tidspunkt. Og i forrige uke var vi nede i -5 utenfor, da vil jeg tro det har vært endel kaldere der nede.
Jeg skjønner selv lite og ingenting av dette her, men eneste tanken som slår meg er at når et par av de andre leosbarna har klekket ut, har de gravd og romstert i boksen og på en måte gravd ned det siste egget, for det var ingen egg synlig i boksen etter at den siste leosen klekket.
Vel, leosungen var forferdelig tynn, hadde ham på hele kroppen og bar preg av å ha vært i boksen en god stund.. Kanskje opp mot en måned? Kanskje mer? Den var veldig sløv, lite/ingen reaksjon og såg skrøpelig ut.
Lille mirakel.-2011-12-12-13.19.37.jpg
Bildet er tatt ca 10 minutter etter at jeg fant den.

Jeg tok den forsiktig ut av boksen og fikk den opp i leiligheten, der den ble liggende i en til to timer, før jeg forsiktig la den over i en boks med varm og kald side. Så måtte jeg ut noen ærend og var tilbake noen timer senere, da hadde den forflyttet seg inn i fukthula. Begynte så smått med å prøve å fjerne noe ham, men fant ut at jeg måtte la den stå i lunkent vann en stund før jeg prøvde meg på dette. Stakkars leosen har nok gått i dvale så fort den har komt ut av egget, så jeg bestemte meg for å vente til dagen etterpå med å legge den i lunkent vann for å ikke sjokke stakkarsen enda mere.
Hadde tidligere tatt en telefon til nileas og hun tilbydde seg med smått av diverse fórdyr, så jeg tok meg en tur ut dit å hentet nyfødte dubias og noen larver, men den var ikke interessert i mat.

Idag (13.12.2011) var den enda mer sliten, lå litt på siden, liten reaksjon, og det såg veldig mørkt ut. Jeg tok da å sprøytet inn litt Bone-aid drops og lot den være i fred. Noen timer senere var jeg borte å kikka på den igjen og den virket faktisk veldig oppegående! Jeg fylte en liten boks med lunkent vann og har i en periode på en god time klart å fått fjernet alt rundt munn og øyner, og jeg tror hammet rundt øynene har vært såpass stivt at stakkarsen ikke har klart å lukke øyene. Etter dette har leosen gått i varmehulen, vært å drukket vann, slikket seg mye rundt munn og øyener, og spist pittelitt av ham som var på magen.

Jeg håper jeg imorgen eller Torsdag får i han litt mat, viss ikke må jeg tvangsfore, men vil tro kroppens funksjoner må komme litt igang etter denne pangstarten leosen har fått. Kommer til å mate veldig rolig, for så å vente og se at avføring kommer som normalt før den blir foret igjen.

Altså, om jeg har skrevet rett i mine egne notater ang klekking tidligere i vinter/vår, har dette egget ligget i 4-6 måneder, evt vært levende i boksen noen måneder. En ser jo på halen til leosen at den er skrekkelig tynn i forhold til andre friske leopardgekkounger. I mine egne notater så mangler jeg heller ikke noe egg, så er godt mulig dette egget var et som gikk dårlig, og som jeg fjernet fra notatene, men glemte å fjerne fra boksen. Kan ikke huske helt hva, men jeg er 110% sikker på at det ikke var egg igjen, som var synlig i boksen da jeg pakket den sammen.

Om noen har tips og tricks for å få den lille i godform fort er det bare å hyle ut, ellers skal jeg holde dere oppdatert med hvordan det går med den lille fremover, da det absolutt ikke garantier at den lille overlever. Men den har frem til nå vist at den er en hardfør liten skapning.

Til slutt vil jeg si at ingen klandrer meg selv for dette så mye som meg selv. Jeg burde selvfølgelig tatt vermeculiten ut av boksen og rengjort saker og ting før jeg la det bort, men dette ble da ikke gjort, og resultatet er nå dette og jeg må handle ut i fra det. Jeg håper inderlig den lille leosen, som vi nå kaller Lille Mirakel, klarer seg. Nå ikveld er den mye mer oppmerksom, den har bevegd seg litt frem og tilbake i ”terrarie” boksen sin, og ligger nå i fukthula si. Imorgen skal jeg prøve å jobbe med videre med resten av hamskiftet, og få av det siste rundt bein og tær. Vil ikke stresse den for mye på en dag.

Vil selvfølgelig takke deg, nileas, som har vært behjelpelig med fórdyr da jeg solgte ut mine små dubias senest i forrige uke. J

Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 01:46   #2
Reptilfreak

nileas sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
Meldinger: 230
Standard

Lille Mirakel<3 Vi krysser fingrene!!!
Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 01:53   #3
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Standard

Jeg har ikke noe særlig å tilføye, men vil bare si at det var bra du fant den i tide, og synes ikke du skal ha noe "heat" for dette, det hjelper ikke akkurat, og istedet bør folk komme med råd/tips. Håper Lille Mirakel klarer seg, det viktigste er vel nå at den får i seg noe mat etterhvert, og prøve å ikke stresse den for mye.
Fant du ikke noe eggrester i klekkeren altså?
Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 02:06   #4
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av nileas Vis post
Lille Mirakel<3 Vi krysser fingrene!!!
Det gjør vi!

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Jeg har ikke noe særlig å tilføye, men vil bare si at det var bra du fant den i tide, og synes ikke du skal ha noe "heat" for dette, det hjelper ikke akkurat, og istedet bør folk komme med råd/tips. Håper Lille Mirakel klarer seg, det viktigste er vel nå at den får i seg noe mat etterhvert, og prøve å ikke stresse den for mye.
Fant du ikke noe eggrester i klekkeren altså?
Takker for det. Ah, mulig jeg forklarte meg litt vel rotete, ble til slutt en lang tekst det der.. hehe.
Jo, jeg fant egget i boksen nå etter den var klekt, men jeg såg ikke det egget når jeg koblet ut strøm og satt klekkeren bort i vår. De siste to ukene hadde jeg bare ett egg i klekkeren, så jeg ventet jo spent på at det skulle klekkes og fulgte med hver bidige dag, så ville tro jeg skulle ha sett dette egget også, så det har nok vært gravd ned..

Om den ikke er interessert i mat i løpet av torsdagen så blander jeg sammen en deilig stappe av knust dubia/melorm, og siriss og sprøyter litt inn i munnen på den, og håper den svelger.
Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 02:49   #5
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard

Faktisk helt utrolig, følg opp tråden med hvordan det går om den overlever! blir spennende og følge med

Lykke til!
Reptils er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 08:43   #6
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 304
Blog Entries: 12
Standard

Litt av en historie
Krysser fingrene for at Lille Mirakel blir en solskinnshistore også, og siden den han vist seg så sterk til nå, får en håpe og tro at den har livsvilje til å kjempe litt til

Og jeg syns ikke du skal ha noe pes for dette, heller. Det er ikke gjort med vilje, og man lærer av alle mistak. Når du skriver som du gjør, har nok denne lærdommen også vært en dyrkjøpt en.
Lenxx er online nå  
Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 10:19   #7
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Lykke til Lille mirakel. En tøffing. Håper den kommer til hektene.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 11:35   #8
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Sted: Østfold
Meldinger: 515
Standard

Det er jo helt utrolig.. Synes du ikke har gjort noe feil. Kan ikke klandre deg for at du skulle gjort ren boksen, Var jo ikke noe vits i det når det ikke var dyr der. og det er jo et mirakel at den i det hele tatt klekte og overlevde i det hele tatt. Og at du oppdaget den før den var dø. Synes ikke du gjorde noe feil, ville satsa på noe fet mat, som melormer etc. Bare for å få opp vekten i første omgang. Lykke til
Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 14:36   #9
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Standard

Har tildbydd den mat idag og, men ingen reaksjon i matveien enda. Egentlig ingen reaksjon what so ever, når jeg holder mat foran den, men den løper nå avgårde når jeg kommer for nærme nå, så begynner å ligne andre typiske leosunger. Den har enda ikke skreket til meg eller prøvd å bite, men den er vel blitt vant til meg nå, så jeg klarer meg fint uten

Legger ved noen andre bilder jeg tok igår. Jeg synst det er noe rart med ene/begge øynene, men det lille canon ixus kameraet jeg har for hånden klarer ikke å stille seg skikkelig inn på makro, så jeg skal prøve å rote frem speilrefleksen for å få til noen mer detaljerte bilder senere.

Lille mirakel.-2011-12-12-17.57.15.jpg

Lille mirakel.-img_3834.jpg

Lille mirakel.-img_3835.jpg
Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 16:32   #10
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Sted: Østfold
Meldinger: 515
Standard

prøv å legge inn en plastikk skål med mat i. Tell hvor mange du legger oppi. Så lar du den stå over natten, så at den ikke kan bli redd for deg og ikke spiser av den grunn..
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lille Leosen. Dantalian Leopardgekkoer og andre Eublepharis 18 27-11-2011 15:23
Vår lille Askepott Dahlia Mine Herptiler 12 21-09-2009 21:20
Min lille trio CyBear Taranteller 31 26-05-2009 19:10
Lille Dilbert vår er syk. Niclas134 Skilpadder 32 05-02-2009 09:43
Lille Skallmann pusilusi Skilpadder 4 19-09-2008 22:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:01.