"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-10-2011, 15:38   #1
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard Hvor varmt foretrekker de det egentlig?

Har flere temperatursoner i terrariet, og på bakken går den varme siden fra 35 - 31 grader. 35 innerst i hjørnet, og 31 i utkanten av varamekabelen.

I resten av terrariet varierer temperaturen dag/natt, fra kaldest 25,5 nederst i kalde siden, til 30 øverst på bakgrunnen under lyset. Om natten er det 25-26 der også.

Det jeg ser er at leosene store deler av døgnet velger å ligge helt på varmeste siden, altså der det er 35 grader på bunn.

På de fleste norske sider har jeg lest at varme siden bør være 32, men på amerikanske 35.
Jeg erfarer at de ofte foretrekker varmere enn 32.

Vurderer egentlig å ta opp bunnen og legge varmekablene litt anderledes, slik at jeg klarer å oppnå 35 grader flere steder i terrariet enn kun det lille området jeg får det til på nå. I og med at det ser ut som at de foretrekker høyere varme enn 32.

Hva er deres erfaringer med tanke på varme?
ville er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-10-2011, 16:17   #2
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Det er ikke noe fare om temperaturen stiger høyere enn 35 heller, så lenge den ikke bikker veldig mye mer enn 40 grader celsius, og forutsatt at den kalde siden gir dem mulighet til å å termoregulere.
Dette er en av grunnene til at mange av oss prøver å få leopardgekkoeiere til å forstå viktigheten av et stort nok terrarie. I et lite terrarie er det sjangseløst og få riktige temperaturer, og da havner man ofte på en "middelverdi". Det sier seg selv at et terrarie på 60*30*30 ikke gir rom eller mulighet for dette.
I områdene de lever så kan temperaturene enkelte plasse komme opp i 49grader celsius i skyggen på det meste. Om vinteren kan enkelte plasser nå minus 20 grader celsius, så dette forteller litt om temperatur variasjonene som finnes i landene de kommer fra. Det er dog ikke ensbetydende med at Leopardgekkoene lever i disse esktreme temperaturvariasjonene. MEN det er ikke uvanlig at det blir så varmt som jeg nevnte over her.

Så poenget mitt er egentlig bare at om temperaturen på bakken skulle overskride den "typiske caresheet normalen" så betyr det aldeles ikke at det er krise
Svar med sitat
Gammel 10-10-2011, 16:59   #3
Reptilfreak

nileas sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Meldinger: 230
Standard

Merker det på mine leoser også, at de liker det godt og varmt Når jeg fyrer masse i peisen så ser jeg at temperaturen kan ligge på rundt 35 grader og de går ikke vekk fra "varmeplassen" allikevel De ser heller ut til å kose seg mer. Den kjølige delen i terrariet mitt er bare på 22-23 grader og den delen bruker de nesten ikke i det hele tatt, kun som do. De er av og til å rusler bort til midten av terrariet der tempreturen er på ca 26-28grader, men holder seg aller mest på varmematta og under varmelampa. Terra er 150 langt så det er store temp forskjeller;o Men men, da kan de jo selv velge hvilken temperatur de ønsker
nileas er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-10-2011, 17:03   #4
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Meldinger: 371
Standard

Takk for tilbakemeldinger

Ja, jeg ser absolut fordeler med stort terrarium og temperatursoner. Det jeg har dem i nå er 110 x 45 x 50 med hjemmelaget bakgrunn, og her er det veldig lett å lage forskjellige temperatursoner.

Har et par stykker i karantene i mindre bokser, og her kan jeg ikke la varme siden overstige 32-33, fordi den kalde siden da blir for varm.
Det er ikea bokser på 57x39x28

Da skal jeg nok prøve å få lagt varmekabelen litt anderledes, slik at en større del av bunnen blir ordentlig varm. De har huler i alle temperatursoner, så de kan fritt velge hvilken sone de vil ligge i.

Ser også at det er litt forskjell på leosene. To av dem ligger nesten konstant på 35 graders delen, mens en siste også ofte ligger i en hule helt oppunder lysrørene, som da om dagen blir varmet av lysrørene, mens om natten blir kald.
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-10-2011, 20:19   #5
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Fine terrariestørrelser her!
Jeg har reist litt rundt i lignende områder, og da jeg sist var i Oman så hadde vi opptil 52grader celisus i skyggen på dagen. I Damaskus hadde vi opptil 48-49 grader celsius, i Egypt hadde vi mot 42-47 grader celsius og i Jordan var det noe kaldere i steinørkenen men fortsatt 35 grader nede på bakkenivå. Dette var i sommermånedene juni-aug. I Oman fikk jeg brannskader på skuldrene da jeg ramlet i sanden...
Skypet med en kamerat som oppholder seg i Afghanistan for tiden, i sommer hadde de hatt jevn temperatur på 40-47 grader, mens nå om høsten (de er litt oppe i fjellene) har de ned mot 15 grader om nettene og forventer at det skal falle til rundt null ved nov/des
Svar med sitat
Gammel 10-10-2011, 21:30   #6
Reptilfreak

nileas sin avatar

Sted: Skien
Meldinger: 230
Standard

Hehe ja, jo større jo bedre synes jeg Blir trist av å se gekkoer (eller andre dyr) leve i trange "rack" bokser som så mange oppdrettere i amerika har:S Det kan ikke være særlig gøy:/

Åi heldiggris som er så mye ute å reiser Uff hørtes ikke godt ut med brannsår av i falle i sanden:/

Hjemmelaget bakgrunn er jo supert, da blir det jo mye forskjellige temperaturer her og der Holder selv på å lage bakgrunn i et annet tomt 150x60x60. Når det blir ferdig skal mine 2 største flytte inn der fra det 150x60x60 de bor i nå. Har 2 småjenter på 2,5-3,5 mnd som foreløpig bare bor i et 75x40x60, men de må bo der enda en stund til begge terraene har fått ny homemade bakgrunn. Men først skal de store få
nileas er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-10-2011, 09:46   #7
Junior Member

Sted: Hordaland/Bergen
Alder: 23
Meldinger: 15
Standard

Tror mine 2 leoser er litt rare da, de holder seg på den kalde siden stort sett hele tiden, inne i hulen sin der. Er ca 24-25 grader der, hender jo en sjelden gang (som jeg ser da, ca 2 ganger i uken at de ligger på den varme siden utenom fuktboksen da, der er de jo helst en tur om natten eller sen kveld) og koser seg. . . Varme siden holder ca 32 grader.
Lamer er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-10-2011, 23:48   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
Meldinger: 351
Standard

Mine ligger på det varme stort sett Er 33 ca på bakkenivå og 24-25 på kalde siden.

Ligger i fukt hula hele dagen som regel, eller så ligger den direkte der varmematten er og bare snorker! Hehe (løper sikkert rundt da jeg sover men. Hender en sjelden gang jeg ser di ligger i di kalde hulene!Men veldig sjeldent!
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-10-2011, 20:15   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Trondheim
Alder: 19
Meldinger: 65
Standard

Temperaturen er god den har helt ned til 23C på natta jeg. Leosen min er litt overallt egentlig.
emrix er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-10-2011, 20:23   #10
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av emrix Vis post
Temperaturen er god den har helt ned til 23C på natta jeg. Leosen min er litt overallt egentlig.
Hva slags tempraturer har du til vanlig? Har ned til 20 på natten, 25-27 på kald side og 30-33 på varm
Reptils er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvor stor er egentlig skorpion hobbyen? Androctonus Skorpioner 15 04-08-2011 19:02
Hvor varmt? Leogirlz Leopardgekkoer og andre Eublepharis 6 26-08-2009 20:03
Hvor mange har slanger egentlig? Busy Snoker 15 13-08-2008 12:38
Hvor giftig er egentlig skorpioner Parabuthus Skorpioner 5 27-08-2007 19:32
Hvor tett i pappen kan man bli egentlig? Katrine Media 14 07-06-2006 11:53

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:56.