"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-09-2011, 22:25   #1
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard Kresen leos - spiser bare voksmøllarver

Hei.

Etter at jeg begynnte med voksmøllarver, så nekter den ene leosen å røre noe annet.. Eller dvs, hun har spist to sirisser de siste ukene, men ellers snur hun bare ryggen til alt av sirisser, zophobas og dubia.

Tilbyr jeg voksmøllarver spiser hun til det er tomt, 20-30 larver tar hun lett (larvene er 1-2 cm). Hun blir helt vill når hun ser dem, løper frem og kaster seg over dem.

Har lest at hovedkosten deres ikke bør bestå av voksmøllarver, så lurer litt på hva jeg skal gjøre.
Slutte å tilby voksmøllarver til hun spiser normalt? Eller går det fint at hun nå for en periode tydeligvis bare spiser disse larvene?

ville er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-09-2011, 02:42   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard

Hadde samme problem, bare at det gikk kun i zophobas.
Jeg løste det egentlig ganske enkelt med og ikke tilby zophobas, men kun sirisser, hver dag fram til hun tok en ( tok 6 dager) så litt ''sulting'' blir det, men ikke noe leosen tar skade av om den er velfødt. Hvor gammel er den, og eventuelt bilde? om den er syltynn og generelt ung vil jeg ikke anbefale og ''sulte'' den.
Reptils er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-09-2011, 03:26   #3
Reptilfreak

ville sin avatar

Standard

Den er fire mnd gammel, ganske nøyaktig.

Dette bilde ble tatt i dag (det er den til høyre, den prikkete):

Tror den er i fin form? Men den er ung da. Så veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Har bestillt ny mat fra springhalen.dk, og de spiste generellt mange flere sirisser av den typen enn de sorte jeg har kjøpt på dyrebutikken her. Så kan jo håpe at den vil spise noen sånne når de kommer.
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-09-2011, 03:40   #4
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,631
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Ikke gi den mer voksmøll larver før du vet at den vil ta imot annen mat også
Er det brune sirisser de heller vil spise? Det er ikke dumt for de er sunnere
Fordyr som er kjøpt i dyrebutikken er også 99% av gangene foret opp på avispapir og annet drit og er veldig dårlig kvalitet

Start ditt eget kakerlakkoppdrett!!

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-09-2011, 14:41   #5
Reptilfreak

ville sin avatar

Standard

Ja, det er de brune sirissene. Syns kvaliteten på det fra springhalen har vært kjempe bra.
Jeg har klart å holde liv i nesten alle sirissene intill de har blitt spist. De sorte dør med en gang for meg. Pluss nesten ikke lukt eller lyd fra de brune.

Driver kakerlakkoppdrett, men ingen av dem klarer å spise fullvoksne, og ungene jeg har er ikke blitt så store at det er noe vits i å spise dem. Hender jeg finner en i passe størrelse i ny og ne, men da vil ikke Zelda ha lengre, kun den andre som tar. Regner med at jeg om noen mnd vil ha kakerlakker i alle størrelser.

Takk for tilbakemeldinger i tråden. Da tar jeg en liten pause fra voksmøll så snart jeg får kvalitets-sirissene hehe..
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-09-2011, 15:37   #6
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,631
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Da så

Ja, springhalen er veldig bra. Har bestilt fra ham flere ganger ! Har faktisk 5 taranteller og 2 skorpioner på vei, sendt fra ham i går

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-09-2011, 01:31   #7
Reptilfreak

ville sin avatar

Standard

Er faktisk usikker på om leosen har gjort fra seg i det siste. :/
Den har byttet litt steder i det siste, så det kan være at jeg bare ikke har funnet det.

Den virker pigg, har ikke hard mage, og er helt hvit under magen (med unntak av det man ser av innvoller). Altså, ingen mørke flekker som ikke skal være der eller noe sånt.

Bør jeg bekymre meg? Eller regne med at hun også driter så snart hun begynner å spise skikkelig mat igjen?
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-09-2011, 02:29   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ville Vis post
Er faktisk usikker på om leosen har gjort fra seg i det siste. :/
Den har byttet litt steder i det siste, så det kan være at jeg bare ikke har funnet det.

Den virker pigg, har ikke hard mage, og er helt hvit under magen (med unntak av det man ser av innvoller). Altså, ingen mørke flekker som ikke skal være der eller noe sånt.

Bør jeg bekymre meg? Eller regne med at hun også driter så snart hun begynner å spise skikkelig mat igjen?
Ser ikke hvorfor leosen skulle forandre plass, om du ikke har omøblert i terraet.

Men uansett, ett bad i lunket vann kan løsne på magen slik at den gjør fra seg
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-09-2011, 15:46   #9
Reptilfreak

ville sin avatar

Standard

Nei, jeg vet ikke. Har ikke ommøblert eller forandret noe som helst der inne.

Har funnet fra den tre forskjellige steder etter den sluttet å gjøre fra seg på det vanlige stedet. Men så har jeg ikke funnet noe som helst på 4-5 dager.
I dag tidlig fant jeg to driter på stedet til den store, så da krysser jeg fingrene for at den lille rett og slett har begynt å gjøre fra seg på samme sted som den store.

Skal ta å følge med, men regner med at det ikke er noen fare.
Takk for tips ang bading, det kan jeg prøve. Akkurat nå har hun sikkert ikke noe å drite ut, iom at hun ikke har spist skikkelig mat på ganske lenge. Regner med å få mat fra springhalen på onsdag, så håper hun starter å spise da.

Vet jeg er kjempe hønemor, men er jo første gang jeg har reptiler, så jeg syns det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite, og heller være litt på forskudd.
ville er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Spiser leos pærer? Reptils Leopardgekkoer og andre Eublepharis 13 02-06-2011 05:02
Voksmøllarver – hold og oppdrett nika86 Fôrdyr - Hva mater vi med 0 09-07-2008 21:53
Voksmøllarver, avl og fôr? nika86 Fôrdyr 1 12-03-2008 11:43
leos som ikke spiser haplopelma_freak Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 12-07-2007 12:10
Kresen Leo? Crispy Gekkoer 12 11-08-2006 05:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:55.