| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
|
jeg har en kompis som har tre murgeckoer.
men det er ikke noe for meg. vil ha noe som jeg kan holde og temme osv. bare lurer på hvor jeg kan få tak i ??? reiser til sverige i høstferien om det kan være til hjelp, finnes de ikke noe rett over grensen ?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Først må du finne ut hvilken art du vil ha, og være sikker på at du vil ha den. Deretter må du sette opp et terra til den og kjøpe inn det nødvendige utstyret og mat+vitaminer. Husk det koster både tid og penger å ha en gekko.
De vanligste gekkoene som holdes er: leopardgekko, kranset gekko, sørgegekko, daggekkoer osv. I og med at du vil ha en gekko du vil kunne håndtere ville jeg styrt bort ifra daggekko og kranset gekko da de har skjør hud og bør ikke håndteres, jeg ville heller ikke valgt sørgegekko da disse er ganske små og lynraske. Jeg ville ha gått for leopardgekkoen, men det finnes selvsagt andre gekkoer som kan være bedre egnet for deg. Søk deg litt rundt på nettet og les om de forskjellige gekkoene og se hvilken passer best for deg. EDIT: Ser nå du har postet i leopardgekko-underforumet så du har kanskje allerede bestemt deg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
eg lurer egentlig bare på kor eg kan få tak i en
sånn som eg forstår det så kjøper folk i sverige. er det mulig at de blir solgt i norge. anyway så lurr eg også på om det e noken som har en hun og en hun og en han som tilfeldigvis har parret ser eller skal då e eg intrisert bare ta kontakt
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Det finnes altså over 2000 forskjellige gekkoarter - i forskjellige størrelser, og de lever i forskjellige habitater..
Derfor må du først finne ut hvilken art du ønsker å ha - slik at du kan sette opp ett terrarie som holder rette temperatur, fuktighet og størrelse til det dyret du ønsker å ha. Dette bør/må du altså gjøre FØR du kjøper dyret..
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
eg vil ha leopard gecko !!! eg e i kategorien
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 19
|
Da bør du isåfall følge litt med på repti.net, det finnes ganske mange leopardgekkoer i Norge så du behøver nok ikke å reise til Sverige og risikere og bli tatt i tollen.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Jeg må si at jeg ikke skjønner poenget med å reise over grensen å smugle inn en leopard gekko, en av de mest vanlige gekkoene vi har i Norge.
Kjøp deg heller en norsk oppdrettet leopard gekko. De er forholdsvis enkle å få fatt i. Ta en titt på repti.net. Som mange andre så har du litt feil utgangspunkt for å skaffe deg et reptil. Reptiler blir ikke tamme som pelskledde dyr. De kan venne seg til deg, men ikke noe mer enn det. Håndtering er noe de heller ikke har utbytte av. Anbefaller deg å lese faktaarkene her på reptilfreaks og ha terrariet ferdig satt opp før du får gekkoen din. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
jeg vil liksom ikke temme den som en hund eller lignende men vil jo at den skal kjenne meg i gjen og at den skal være litt tam iallefall
er ny på reptiler så det er bare til å tipse og så vil jeg ha et kult dyr pluss min søster er alergisk mot pelskledde dyr !![]() så må få en reptil. men takkr for tipsene. fnt foresten ut at repti.net er en svnsk side. hvist eg kjøper der må jo noen smugle anyway. nok norsk hadde hvert fint |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Om håndtering er så viktig for deg ville jeg heller valgt en sjeggagam fremfor en leopardgekko. Sjeggisene er litt mer tykkhudet og kan virke litt mer kosne
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Alder: 18
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Inneholder day gecko diet (DGD) det samme som crested gecko diet (CGD)? | marianne | Gekkoer | 0 | 22-03-2011 13:02 |
| Frog eye gecko (wonder gecko) | Ricky-man | Gekkoer | 5 | 01-05-2008 14:38 |
| gecko? | slizy | Gekkoer | 4 | 04-03-2008 16:03 |
| gecko på tv i dag | bendick2112 | Småprat | 30 | 16-11-2007 09:42 |
| Dag gecko | myraas | Gekkoer | 4 | 31-08-2007 18:28 |