| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 15
|
Hei alle sammen. Jeg er en ny bruker av Reptilfreaks , og vil gjerne starte opp med noen Leopardgekko`er, men jeg vet ikke så mye om disse øglene
så i den forbindelse har jeg noen spørsmål ![]() 1, Hvor stor plass trenger et par med Leoer ? 2, hva bunndekke skal jeg bruke? Vanlig, fin sand. eller som de anbefaler i USA, bark 3, Hvordan bør jeg innrede terrariet ? 4, Hvor kan jeg evt få tak på disse øglene ? 5, jeg vet jeg skal mate den med siriser, men hvor kjøper jeg disse ? ønsker helst døde. Håper på svar ![]() Benjamin ! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Hei og velkommen så mye til RF!
Vis du går under faktablad, 5 mest leste så finner du et kjempebra fsktaark om leoser. Les dette rst så kan du heller komme tilbake med spørsmål senere om det skulle være noen. Tror du kommer til å få svar på de fles spørsmålene dine der ![]() Lykke til!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Et par ting du må tenke på før du skaffer deg en leopardgekko:
1. Reptiler er ulovlige i Norge og iom at du er 14 år så er det foreldrene dine som vil få trøbbel om du skulle bli tatt. Derfor er det viktig at foreldrene dine er enige i at du skal skaffe deg en leopardgekko. 2. Leopardgekkoer koster en del penger. Det første du må kjøpe er et terrarium som er stort nok og alt utstyr som skal i terrariet: huler, vannskåler, lamper, termometer, varmematte og muligens en bakgrunn av noe slag. Det neste er selve gekkoen (som koster litt), og den trenger også mat. Dette betyr at du mest sannsynlig må få deg en jobb av noe slag for å tjene penger til dette, du har kanskje spart noen tusen allerede, men som sagt må den ha mat og det kommer alltid andre utgifter som nytt utstyr og større terra når den vokser m.m. 3. Du må tenke deg litt om før du skaffer deg en leopardgekko for dem kan leve ganske lenge, opptil 25 år. Så dette er et dyr du kan risikere å ha ganske lenge, kanskje skal du flytte senere når du skal studere og det er ikke sikkert du kan ta med deg gekkoen. Dette er det jeg kommer på i farten, det er nok en del andre ting å tenke på også. Jeg prøver ikke å skremme deg fra å skaffe deg en leopardgekko, men forberede deg på hva det går ut på å ha en. Det finnes altfor mange som skaffer seg et dyr, for så å miste interessen etter kort tid. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2011
|
Er det ingen lovlige øgler i Norge ? som man kan holde ?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Buskerud
|
Nei, dessverre..
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
|
Ingen reptiler eller amfibier er lovlig i Norge nå for tiden
![]() Men positivlisten er til vurdering nå så det er bare å håpe!
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
|
Ser du øsnker helt dødt fòr til geckoen, VELDIG! Få leos er vil spise dødt. Men levanes sirriser får man tak i på dyrebutikken. eller fra england og danmark(sikkert noen private i norge også)
Men Reptil hobbyen er dyr! (Oppstart er ekstra dyr, men som en oppi tråden her sa så kommer det alltid utgifter) Men Tviller veldig på at foreldra dine vil tillate deg og ha et ulovelig dyr i huset,Samt dem du sier til at du har slikt dyr må du stole 100% på... sier dem det videre så kan det komme til feil folk... |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Jeg fikk min første øgle av faren min, Hehe
visste ingen ting om det. Og han var fullt klar over hva den spiste osv ;PMen skal du ha noe lovlig er nok det nærmeste du kommer en type insekt av noe slag. Eller så må du vente på positivlisten og håpe at den går gjennom. Leos står jo på den. Men så lenge du holder det hemmelig og ikke snakker veldig mye går det bra. Nå spiser jo heller ikke 1 leos ekstremt mye heller. Avel av dubias F.eks er jo ikke veldig vanskelig. Men du må alltids regne ut en ganske stor pengesum uansett. Leoser tar jo forøvrig også døde pinkiser men dette burde jo ikke brukes som hovedfor så klart. Men bestemmer du deg for å skaffe deg en og du for lov burde du kanskje ha 1 måneds tenketid eller lignende. Du må være helt sikker på at du har lyst på dette dyret og er klar for å ta vare på det. Planene burde også være klare når du begynner på en høyere utdanning osv. Goomba kom med hauevis av grunner til å tenke på |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kommentarer til " Tykkhalet gekko eller bjeffegekko - Underwoodisaurus milii" | Roland | Kommentarer til faktaarkene | 1 | 24-02-2010 11:11 |
| Aleksander Rybak "fairytale" vant eurovisjon song contest!!! | bernie95 | Småprat | 38 | 20-05-2009 07:57 |
| Markedsføre reptilsaken - splittet fra "Krokodille stjålet fra Akvariet i Bergen" | NFredrik | Media | 32 | 06-04-2008 15:17 |
| kommentarer til undersøkelse "forer du slangen din med dødt eller levende" | Miroxx | Snoker | 33 | 22-01-2008 12:58 |