| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg har en leopardgekko hanne som er utrolig nydelig, men han sliter.
Han er av morphen Enigma, og som noen av dere kanskje vet så er ikke dette en sunn morph på noen måte. Han sirkler rundt og rundt, og oppfører seg veldig anderledes enn andre gekkoer jeg har hatt. Innimellom virker det som han plutselig blir livredd, uten at noe usedvanlig egentlig har skjedd. Han har en svært uvanlig oppførsel, og jeg har lenge lurt på om han egentlig har det godt. Han har også vært vanskelig i matveien i alle år jeg har hatt ham. Han har perioder hvor han spiser godt, og så plutselig slutter han fullstendig å spise på en god stund. Det er nesten helt umulig å få ham opp i god vekt pga dette, fordi hver gang han nærmer seg en vekt jeg føler meg trygg på, så slutter han å spise, og går ned i vekt igjen. I det siste har jeg vurdert avliving. Dette blir da gjort hos veterinær isåfall. Hva syns dere andre om tanken? Vil det være rett avgjørelse?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Støtter deg på den.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
Hvor gammel er den? Om den har vært sånn i alle år, og at du først etter x antall år vurderer det syns jeg det er feil, om du allrede har holdt på i flere år.
Om du selv kanskje ikke klarer/vil holde på med han, så vet du helt sikkert av noen som tar på seg arbeidet med og jobbe med dyret? Tenker ikke på salg, da det blir feil om han i utgangspunktet er veldig vrang. Men du kjenner helt sikkert noen som kunne tatt på seg arbeidet Om det ikke er sjangs for det, og at han virkelig virker som om han er på sine siste dager, og virkelig har vondt, så støtter jeg avlivning
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Han er vel rundt 4-5 år nå. Jeg har hatt ham i 3 år, kjøpt som en avlshanne. Men jeg forsto fort at han ikke engang klarte å parre ordentlig, han bare surra rundt selv om han gjorde noen helhjertede forsøk. (og godt var igrunn det, videreføre slike gener vil jeg ikke.)
Det var først etter noen parringsforsøk at jeg begynte å skjønne at noe var galt med ham. Det handler ikke om "hvem som klarer/gidder å ta seg av ham", men når en gekko sultestreiker hver 6 måned til han er dobbelt så liten som han burde være, så føler jeg at det er noe veldig galt. Jeg har vært borti sultestreikinger før, men ikke på langt nær sånn som dette her. Jeg har prøvd å gi ham zophobas og melorm, men disse kaster han opp igjen. Pinkies vil han ikke ha. Kakkerlakker og sirisser går greit, men han sliter med å fange dem selv.
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Sted: Troms
Alder: 18
|
Sitat:
Enigma i seg selv er vel ikke akkurat en sunn morph, og tar jeg ikke feil er det endel ting som kan slå seg vrang med spesielt den morphen. Om en av mine var så på ''luggeføret'' hadde jeg uten tvil fått han avlivet. Tror det er ganske åpenbart at geckoen ikke har det godt |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Hvis dyret ikke har det bra og aldri har hatt det ordentlig bra så er det ingen tvil.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Sted: Akershus/Bærum
Alder: 32
|
Så lenge den ikke har det no bra er det vell ok å avlive.
Hadde det vært en hund som oppførte seg sånn så hadde man jo gjort det, for det er jo ikke et verdig liv å gå rundt i ring 24/7???? ELLER?
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Ja, jeg føler jeg heller mer mot avliving egentlig.
Æsj, altså, fryktelig kjedelig.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
|
Har du forhørt deg med noen som har erfaringer med slike morpher? Burde jo være en god del av oppdrettere som har det. Kanskje lettere å ta en avgjørelse etter å ha snakket litt med noen som er vandt til å omgåes "problem"morpher. Håper du finner svar på det du lurer på, og om det heller mot avlivning så har du hvertfall gjort ditt beste
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har snakket med noen, og når det gjelder dette morphe-miljøet, så virker det som at det er mange som snur kinnet til når det kommer til defektene.
Jeg selv er glad i morphs, men IKKE når det går utover helsa på dyret.. Oppdrettere jeg har spurt ang enigmaen, så får jeg til svar "ja, de har circling, men gekkoen har ikke vondt av det". Hva VET man egentlig om det? Jeg kan ikke tro at det er ålreit å gå rundt i runding hver gang man blir litt spent..
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| er dette riktig valg av eføy? | monjanse | Pinnedyr | 4 | 17-07-2011 22:51 |
| Hvordan få riktig temperatur til tarantellen? | Kraissy144 | Taranteller | 10 | 18-01-2010 13:09 |
| kan noen skjekke om dette er riktig ang boa? | milo | Boa og pyton | 8 | 22-05-2008 11:07 |
| Riktig temperatur i terrariet | Ricky-man | Terrarier | 5 | 13-04-2008 12:13 |
| Dette må dokkar sjekke, Faen ikkje riktig klok....... | Arachno-King | Taranteller | 3 | 18-02-2005 01:20 |