"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-05-2011, 19:01   #1
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard bunnsubstrat? leos

Ble litt inspirert av tråden HOWTO Tiurtorv-sand blanding

og syns der så fint ut, + at mange har gode erfaringer med den. Vil ha noe lignende selv, men lurer på om det går greit med vanlig blomsterjord? den er ikke gjødslet, men inneholder kalsium, kalium. Tenkte om det var noen fare og bruke dette til nødløsning i 1-2 dager? har allerede startet og blande, og så rimelig fint ut men er litt redd de begynner og spise av det.. sanden jeg bruker er vanlig 2-3mm akvariesand
Reptils er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 30-05-2011, 19:41   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Litt hastverk, noen som har svar?
Reptils er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 30-05-2011, 20:04   #3
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Litt hastverk, noen som har svar?
Jeg vil tørre og påstå at du ikke har det. Det høres mere ut som om blomsterjord var noe du hadde RETT ved siden av deg, og at det passer DEG bedre

Ikke bruk jord som er tilsatt noe som helst. Er den tilsatt kalsium tipper jeg det er den typen jord som har slike hvite korn i seg? Det skal geckoen IKKE ha i seg.

Hvis du seriøst har hastverk med å få ferdig terraet til leosen kommer, så går det vel ann å vente med å hente? Eller hvis det ikke er mulig, så sett den/dem på papir til du får riktig substrat?
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-05-2011, 20:31   #4
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tannkrem Vis post
Jeg vil tørre og påstå at du ikke har det. Det høres mere ut som om blomsterjord var noe du hadde RETT ved siden av deg, og at det passer DEG bedre

Ikke bruk jord som er tilsatt noe som helst. Er den tilsatt kalsium tipper jeg det er den typen jord som har slike hvite korn i seg? Det skal geckoen IKKE ha i seg.

Hvis du seriøst har hastverk med å få ferdig terraet til leosen kommer, så går det vel ann å vente med å hente? Eller hvis det ikke er mulig, så sett den/dem på papir til du får riktig substrat?
Om det passer MEG bedre eller ikke er likegyldig for min del, er kun ute etter at leosen skulle ha det bra og måtte vite rimelig fort for og vite om jeg skulle få noen til og handle for meg, men har lagt en tynn hånduk i terraet og lagt papir over der igjen, så skal leosene få vente i bilen mens jeg er inne på plantasjen og kjøper tiurtorv(?) / ugjødslet naturtorv(?) og rådasand om dem har

Ville ikke spurt om det kun var at det passet meg best, vil kun trossalt det beste for geckoen.. ville bare vite om det kunne brukes er ikke slike hvite korn i det nei, men har droppet den planen Er 2 stykk som må dele ett 80*45*35 i overkant av en mnd, før jeg kjøper ett nytt til dem.. litt rangt om plassen 1-2 mnd i starten, men så ska de få på deling ett som er minimun 120*50*50 Burde vel være rikelig med plass? Mye mulig det blir en del større også
De takler vel transport i isbks 4-5 timer greit?
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-05-2011, 21:21   #5
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Dine leoser vil fint greie seg i et 80*45*35 terra
Skal du ha deg et 120*50*50 terra så har du vel en plan om å inrede det godt også ?
Kan få gjort masse kult i ett sånt stort terra.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-05-2011, 21:23   #6
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
De takler vel transport i isbks 4-5 timer greit?
Så lenge dem får en bra temp under frakten så vil det ikke by på noen prob
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-05-2011, 21:58   #7
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

De blir og måtte være ute ca 5 minutter, i rett over 10 grader, men det burde vel gå bra
Har ingen planer om og skaffe meg nye dyr med det første, og tenkte at siden jeg har plass til råde og ingen bruker den, så hiver jeg i noen tusenlapper til så stort og greit terra som overhode mulig kan være maksimalt 120cm langt, og max 70 cm bredt, uten noen makshøyde. Har vel rundt 5 tusen til gode, så da blir det vel nytt terra med virkelig god plass til dem

Angående frakten så er tempraturene vanlig romtermpratur/biltemratur så det burde ikke være noe problem, blir 5-10 min de må være ute i rett over 10 grader, men de er i hver sin isboks i en bag så det burde gå bra

Får man noe terra i nærheten av 125*70*x eller? Hvor høyt det er har ingenting og si, men mac 125 cm langt og 70cm bredt. Høres ut som det kunne blitt en fin plass for 2 geckoer Fant ut at tettaet de har nå er 80*40*40, og om de har stor nok plass eller ikke får være så, får nesten dårlig samvittighet av det, må ha noe større

EDIT: og ja, om jeg skal kjøpe nytt og STORT terra til de så skal forhåpentligvis høyden og utnyttes kraftig, med gode klatremuligheter
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 01:24   #8
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Det går nok bra Bristols har vel terra i den str?
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 14:33   #9
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Fant ikke noe spesielt hos dem Akkurat og vært og hentet geckoene, litt usikker på meg ser det ut til, ikke at det ikke er litt gjennsidig men Får sitte med handa i der idag og la de bli vant til den
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 15:11   #10
Reptilfreak

Joie sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Alder: 27
Meldinger: 27
Standard

Den første uka burde de få lov til å være i fred og bli kjent i sitt nye hjem før du begynner å ha hånda inni der og evnt løfte på de. Gratulerer som Leos eier.
Joie er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvordan bunnsubstrat? Jon M Pinnedyr 12 11-05-2009 09:04
Bunnsubstrat til leo juvenil spott Leopardgekkoer og andre Eublepharis 9 28-09-2008 12:27
bunnsubstrat Draanes Helse og sykdommer hos reptiler 5 04-03-2008 21:25
Bunnsubstrat for pinnedyr Trond1 Terrarier 9 21-10-2006 13:35
Bunnsubstrat nidhogg Terrarier 6 27-11-2004 00:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:44.