| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
Ganske snart skal jeg hente mine 2 kjære leoser, som blir mine første reptiler. og jeg gleder med som en unge på julaften!
dem spiser dødt, og det er rimelig greit ettersom levende sirisser her jeg bor koster 8 kr stk.. de spiser ikke hver dag, men mandag, onsdag og fredag. da spiser de 4-7 stk, alt ettersom. De er 2 år gamle, og rett og slett noen nydlige, aktive små krabater I starten må de dele ett litt trangt terrarium på 80*35*40, vil si det er litt trangt..? Men om 2-3 mnd skal de få ett nytt på 100*50*50 Håper det blir litt bedre da ![]() Har lest veldig mye i tja.. noen mnder, men er hovedsaklig ett spørsmål jeg ikke har funnet svar på. Er så mye uenighet, og i halvparten av trådene har folk bare sluttet og svare. Nettopp hva man har i bunn! har lest alt fra akvariesand / grus til kalsiumberiket sand, torv/reptilbark og papir. HVA skal jeg bruke?! henter dem før neste helg ( under 6-7 dager til ) og trenger en del ting før den tid. Blandt annet hva jeg skal legge i bunn. har sett at veldig mange har blitt enige i om en blanding av 70/30 der 70% er reptilbark og 30% er sand / akvariegrus. Men hva trenger jeg? Lurer og litt på tempraturer.. Hvor stor forskjell skal det være på varm og kald side? på den varme siden får jeg ca 29 grader, og på den kalde siden får jeg ca 24-25 grader. er det stor nok forskjell? og varmt kaldt nok? Lurer og på og skaffe ett infrarødt lys(?) Det jeg har nå er: Terrarie Varmematte Skjulesteder / huler Vann/matskål Reptilbark Akvariegrus Vermeculite Fuktboks/hule Hva mer trenger jeg? Ble mange spørsmål her men håper noen gidder og ta seg bryet. og at Admin ikke sletter tråden, trenger desperat fort svar. Har bestilt 2 bokser med 40 gram sirisser, 1 boks med 40 gram melormer og 3 bokser med 70 gram sirisser som det er vitaminer og kalsiumtilskudd i. MEN, er det noen som kan linke til en god side som selger sirisser, melormer, kalsium tilskudd og vitamin tilskudd? Helst en norsk side! Men ikke ett must, men HELST ![]() Trenger som nevnt over hjelp til hva jeg skal ha til bunnen.. Har reptilbark og akvariesand nå.. Må bruke en blanding av begge / bare reptilbark til jeg får bestilt noe nytt, da dyrebutikkene ehr er elendige.. ER det noen som kan gi meg ett GODT tips til hva jeg kan bruke i bunnen? Vil helst ikke ha en diskusjon. Har som mange andre sett en del på kalsiumberiket sand, men har sett at så mange leoser får forstoppelse av dette.. Er litt glad at leosene jeg skal kjøpe faktisk har en liten ''kork'' med kalsium i terrariet de slikker av en gang i blandt, om det ikke blir nok i maten. Samt at vannet som blir sprayet i terrariet inneholder litt kalsium, så de slikker av det ![]() Så, kan noen gi meg noen tips? Og komme med andre gode tips om de har ![]() Ønsk meg lykke til! ![]() FUNFACT: Dama ville nekte meg disse, så nå er jeg singel! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Nordland
|
Jeg bruker veldig enkel gekko-sand som jeg har kjøpt på dyrebutikken, funker fint. Problemet med sanda er at når gekkoene tisser i sanda blir det veldig ekkel lukt, og det er litt vanskelig og holde det rent i terra med den type sand. Men jeg syns det var det beste substratet, og jeg har prøvd mange forskjellige. Torv og lignende har ikke jeg hatt sansen for og ikke gekkoen min heller. Hun elsker sanda, ligger i den hele dagen, hun bruker nesten ikke hulene, siden hun har en god sand som blir varm og god for magen hennes
![]() Men om du ikke har noe substrat akkurat nå, og ikke får tak i noe før du får gekkoene så er en midlertidig løsning som tørkepapir veldig greit
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Har du link til en online dyrebutikk som selger det? dyrebutikkene her selger nemlig ikke en dritt skjønner du
Vanlig tørkepapir? Dasspapir med andre ord? Skal det bare legges tykke lag i bunn eller skal det rives i masse biter og legges i bunn? Fukting av det osv? litt ny på dette |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Nordland
|
Exo Terra Ørkensand sort 4,5 kg. der er den sanda jeg bruker
de har andre typer sand også, men denne er veldig bra for gekkoer, den er ikke for grov og ikke for fin. Og den holder godt på varme og fukt. Og om det blir veldig vått/fuktig i sanda så må du huske og "rote" litt i sanda slik at den ikke stivner og blir hard. Ta en gaffel og rot litt rundt i sanda der det er blitt litt hardt. (det blir ikke hardt før det har tørket) Når det gjelder papir som substrat så vil jeg anbefale og kjøpe tørkerull (slik som man har på kjøkkenet) og legge 2-3 lag med det i bunnen, det er ikke serlig praktisk og fukte inne i selve terra når du har papir som substrat iogmed at det suger til seg all fukt, og tørker rimelig fort igjen, og blir hardt. Du må heller passe på at begge gekkoene dine har en fuktboks hver som de har stor nok plass i til og snu seg og slikt. Ikke ha for mye vermeculite i fuktboksene, da begynner de bare og sparke ut all vermeculiten, og det er jo bare bortkastet. Ellers ser det ut som at du har alt du trenger, og er forberedt på og få deg gekkoer
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Ikke stivner og blir hard? Det er da man får det rette substratet for leoser, da leoser ikke lever på vanlig sand! Skal du bruke sand må du være obs på at sanden kan føre til forstoppelse hos leosene og i verste fall ende med dødsfall
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
|
HOWTO Tiurtorv-sand blanding av Freddy90. Bruker denne selv, og det fungerer perfekt!
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Vanligvis spiser dem jo levende sirisser, og er jo ikke alle geckoer som spiser døde sirisser. Dem jeg skal kjøpe er 2 år, og har spist døde sirisser hele livet, en sjelden gang får de levende sirisser da, men til vanlig blir det døde sirisser. Passer meg ganske bra, ettersom begge geckoene spiser 4-7 sirisser på mandager, onsdager og fredager + melormer som spises litt av hele tiden.. og levende sirisser her jeg bor koster 8 kr stk, det blir litt i meste laget. En sjelden gang kan de vel få pinkies, men.
Flere som anbefaler den tiutorv-sand blandingen? Går vel og bruke vanlig ubehandlet blomsterjord som jeg blander med denne: Velkommen til Webzoo.net ? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Har kjøpt disse: T-Rex Siriss Fôr. Calcium Plus 57gr - Bristols.no som en nødløsning i noen uker før jeg får bestilt egne vitaminer og ha til sirissene.
bestilte og denne: T-Rex Bone Aid Calcium Pulver - Bristols.no og disse 2: Exo Terra melormer - Bristols.no Exo Terra sirisser - Bristols.no hva mer trenger jeg? Tenkte og bestille denne: Nekton REP - Bristols.no Fikk høre at den hadde nok av de vitaminene en leopardgecko trenger? Bestiller noen sånne isåfall, og noen flere av denne: T-Rex Bone Aid Calcium Pulver - Bristols.no Eller selger dem noe annet som er ett bedre alternativ på britols? Er dårlig med dyrebutikker hvor jeg bor.. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Spørsmål angående Leopard Gekko | Jon M | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 92 | 01-06-2009 15:07 |
| Spørsmål angående min Leos! | Mondo | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 25 | 21-03-2009 17:00 |
| Spørsmål angående hamskifte | Jonas | Taranteller | 4 | 30-08-2008 17:48 |
| Spørsmål angående transport av tarantell | Jonas | Taranteller | 8 | 09-04-2008 21:03 |
| Mange spørsmål angående Skorpioner | Chixz | Skorpioner | 0 | 18-08-2005 07:20 |