"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-05-2011, 09:57   #1
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
Meldinger: 438
Standard Leos med forstoppelse?

Ene gekkoen min har plutselig fått noe som ser ut som tarmen ut av baken Jeg tror dette kommer av forstoppelse og har ikke fått avføring ut, men heller også fått med tarm. Hva kan jeg gjøre for henne? kan noe gjøre i det hele tatt? Hun virker pigg, men jeg tror ikke hun har det så bra.
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 10:19   #2
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 622
Blog Entries: 2
Standard

Dyrlege.. asap?
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 10:25   #3
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Bor i en by hvor dyrelegen ikke tar på seg å fikse reptiler pga liten kunskap, de tar kun til seg om det er snakk om avliving.
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 10:42   #4
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Standard

Du bør uansett ta en telefon til de/evt dyrelege i andre byer, sjekk tråden Frogger har lagt ut om anbefalte dyrleger.
Så får du muligens en peikepinn på hva som evt kan gjøres.

Kan umulig være bra for gekkoen slik du beskriver det..

Edit: Skrevet av frogger på tråden "anbefalte veterinærer med herptilkunskap"
: "Navnet på tråden er endret til anbefalte veterinærer med herptilkunskap da alle landets veterinærer skal ta imot og behandle herptiler."

Sist endret av Reptilicious; 03-05-2011 kl 10:47.
Reptilicious er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 10:44   #5
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Hignoria Vis post
Bor i en by hvor dyrelegen ikke tar på seg å fikse reptiler pga liten kunskap, de tar kun til seg om det er snakk om avliving.
Jeg har hørt flere steder at en dyrlege er nødt til å hjelpe et dyr i nød uansett hva for et dyr det er, så det der er for meg litt sært.. I starten av mitt papegøyehold så skadet fuglen seg og måtte til veterinær, riktignok en som ikke hadde en anelse på fugl i det hele tatt, men som alikevel tok en titt på dyret og tok røntgen av et ømt ben og ga antibiotika og fuglen ble bra.. Så jeg vil tro at dyrlegen i ditt nærområde klarer å se om det er tarmen som henger på utsiden eller ikke og i verste fall avlive den..

Har du hatt den på ren sand som subtrat?
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 10:47   #6
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Ja de er egentlig pliktige, men når vi skulle inn med ene skjeggisen så fikk vi beskjed om at de ikke kunne gjøre noe pga liten kunskap.
Ja den har ren sand, men mates med pinsett, og den har alt av tilskudd og driver derfor ikke å slikker sand. Grunnen til evt forstoppelse er i grunn ikke hva jeg lurer på.
Ja jeg får lete fram tråden hans, har sett i den tidligere...

Ingen som har noen forslag da med andre ord?
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 10:50   #7
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Den slikker nok litt sand alikevel, det har du nok ingen kontroll på, for det er nok det som er utslaget for at tarmen er utenfor. Har desverre ingen tips når det er gått så langt, men har hørt at når folk har dyrene sine på ren sand så hjelper det å "bade" de en gang i blant for da gjør de fra seg..

Du kan alikevel be dyrlegene om iallefall å ta en titt på om det er tarmen eller ikke, uansett kunnskap... Tviler på at tarmen til en leos ser helt annerledes ut enn tarmen på et annet dyr..
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 10:50   #8
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Hignoria Vis post
Ja de er egentlig pliktige, men når vi skulle inn med ene skjeggisen så fikk vi beskjed om at de ikke kunne gjøre noe pga liten kunskap.
Ja den har ren sand, men mates med pinsett, og den har alt av tilskudd og driver derfor ikke å slikker sand. Grunnen til evt forstoppelse er i grunn ikke hva jeg lurer på.
Ja jeg får lete fram tråden hans, har sett i den tidligere...

Ingen som har noen forslag da med andre ord?
Forslaget er dyrlege, og er forsåvidt av de beste rådene/forslagene du kan få, vil jeg tippe.
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 12:04   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Dette er jo såre enkelt..
Om ikke dyrelegen i ditt nærområde har nok kunnskap til å behandle reptilet tar man kontakt med en veterinær som kan.

Ta kontakt med
Paula B Brynildsen, Sinsen Dyreklinikk, Tlf.: 41683000 eller
Monica Heggelund Oslo Dyreklinikk, Tlf. 22 68 35 00

Om ingen av de kan hjelpe deg tar du kontakt med noen andre på listen. Det finnes nok av veterinærer å ta av, helt sikkert en som vil hjelpe deg.

Forklar at du ikke har tilgang på en kompetent veterinær i området du bor og spør om de kan hjelpe deg, evt. henvise deg til en kompetent veterinær i ditt nærområde.
Veterinærer har ingen meldeplikt så du har ingen grunn til å være redd for å fortelle hvor du bor.
Forbered deg med å ta bilder av gekkoen din og av tarmen som stikker ut. Bildene sender du til veterinæren om ønskelig. Ta mange bilder i forskjellige vinkler. Husk at jo bedre bilder du kan gi, jo større sjanse er for at veterinæren kan gi deg en ok diagnose.

Om veterinæren sier du MÅ innom en veterinær for behandling så har du ingen andre alternativer enn å reise til en veterinær uansett om den er 10 timer unna. Du har tatt til deg et dyr og er ansvarlig for at den har det bra.

Du skal heller ikke se bortifra at en kompetent veterinær kan forklare veterinærene i ditt nærmområde hva de skal gjøre for å behandle dyret ditt.

Gi oss en oppdatering
Lykke til!
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 15:03   #10
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Meldinger: 1,202
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Du skal heller ikke se bortifra at en kompetent veterinær kan forklare veterinærene i ditt nærmområde hva de skal gjøre for å behandle dyret ditt.
Dette er et godt tips, en dyrlege kan ringe en mer kompetent dyrlege som kanskje til og med har veterinærlitteratur om reptiler. Det var det som skjedde når jeg var med min skjeggagam til dyrlegen for helsesjekk, jeg ringte enkelt og spurte om de kunne ta en sjekk, og de sjekket automatisk opp litteratur og slikt før jeg kom dit uten at jeg måtte spørre om det. Det er jo tross alt jobben deres å hjelpe dyr, men kan jo tenkes at situasjonen er annerledes der du bor..
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Boa sp. forstoppelse tori Boa og pyton 16 14-03-2010 13:59
Forstoppelse junior Helse og sykdommer hos reptiler 1 03-08-2009 00:11
Forstoppelse hos leos? Soli Leopardgekkoer og andre Eublepharis 20 10-11-2008 20:10
Forstoppelse hos leo? Renor Leopardgekkoer og andre Eublepharis 23 16-10-2007 11:09
Forstoppelse... Jon83 Skilpadder 3 05-02-2006 21:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:42.