| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
Sted: Østfold
Alder: 30
|
Ene snuppa mi vil ikke spise, tror jeg må avlive ho snart.
Alt tullet begynte etter ett hamskifte som ikke gikk bra, måtte bade ho og hjelpe ho, har måtte gjøre dette de siste gangene. Ho spiste heller ikke hammet sitt den siste gangen nå. Ho brekker kjeven veldig rart, sånn som slangene gjør, normalt? Håper på noen svar. Vil gjerne redde denne snuppa. (selvom jeg tror det har gått for langt) ![]()
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sykelig tynn syns jeg overhode ikke hun er (aka jeg har sett mye verre, og de har blitt bra igjen) - men hva har skjedd med kjeven hennes????
Og at hun veier 25 gram høres jo også veldig rart ut? Er du sikker på at den vekten er i orden? Sånn på øyemål er det der en gekko på 38-43 gram for meg.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Du har ikke vurdert en dyrlege da?
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Kjeve bilde er tatt nå ho har munnen åpen, den ser vanlig ut når den er lukket. Men ho klarer å åpne den helt opp/vrenge den nesten rundt, ser ut som ho brekker seg...vanskelig å forklare. Virker som ho er helt løs i kjeven...bein sykdom??? Dyrlege ja....vet ikke hvem jeg skulle dratt til. Noen som vet om noen i østfold som har peiling på reptiler da? |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Har hatt en hanne og to hoer i hop, de har ikke slåss som jeg har sett. Men hoen her var ikke hannens favoritt og ho lå alltid alene.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Eneste jeg kan tenke meg som er beinsykdom, blir Metabolic bone disease. Får hun alt av nødvendig vitamin og kalsium?
Ellers, den som søker, den finner.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Ser ikke bra ut den kjeven der, kan den rett og slett være brukket? Da er det isåfall en god grunn til at hun ikke spiser.. Kan kanskje tenkes at det kan være noe MBD-lignende også (metabolic bone disease, beinsykdom), bruker du å ha kalk på insektene før de gies?
Dyrlege liste kan du finne her: http://www.reptilfreaks.no/forum/hel...erinaerer.html Dersom ingen av de på lista der er i nærheten av deg kan du ringe en lokal smådyrklinikk og høre om de tar i mot reptiler, og isåfall høre om de kan gjøre noe. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
Men det Cam sa!
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Synes hele leosen ser deformert ut. Har du et bilde av ryggraden(der du ikke holder over den).
Hvor lenge har du hatt denne? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Jeg vedder trusene mine på at det er langtkommet MBD (Metabolic bone disease).. Kjeven blir typisk affisert og kan bli deformert på den måten der. Jeg tipper på at den er ganske myk og fleksibel også - bedre kjent som "rubber jaw". Som leo sier er også ryggraden temmelig skjev. Og sammen med den anorektiske tilstanden er dette kardinaltegn på langtkommet mbd.
Årsak til sykdommen er som oftest at man ikke har gitt tilstrekkelig kalsium, vitamin og mineraltilskudd, eller ihvertfall at kalsium:fosfor ratioen er ute av balanse. Sykdomsforløpet kan påskyndes om hun i tillegg legger egg til stadighet - det tærer på kalsiumlagrene. Du sier jo bl.a. at hun har bodd sammen med en han. Det er flere andre faktorer som kan bidra til MBD, og det er egentlig ganske komplekst, så vi tar det ikke her og nå.. Langtkommet mbd er ikke reversibelt. Den kan bli bedre, men vil aldri bli helt bra. Skal du få henne i form igjen må du igangsette tiltak straks. Jeg ville kjøpt T-Rex Moon Drops og T-Rex Bone Aid drops. Moon drops er vitamin D3 tilskudd og fremmer kalsium-metabolismen. Bone Aid drops er høykonsentrert kalsiumtilskudd som effektivt tas inn over tarmslimhinnen. Det skal gis 1 dråpe av hver 1 gang i uken. Jeg ville i tillegg vurdert å installere et ReptiGlo 5.0 og ReptiGlo 2.0 UVB rør. Disse fremmer vitamin D3 produksjonen hos leosen (de produserer vit D3 selv, istedenfor å få gjennom tilskudd). Og, så må du gå til innkjøp av et rent kalsiumtilskudd i tillegg til vitamin/mineral tilskudd, som du uten problem kan duste fordyrene med ved hver mating framover. Av kalsiumtilskudd anbefaler iallefall jeg T-Rex Bone Aid Microstick powder. Av vitamin og mineraltilskudd er Nekton Rep en trygg hest å satse på.. Når det kommer til tvangsforing skal du være veldig forsiktig! Jeg ville nøyd meg med å gi den vann i blanding med kalsium og vitamin/mineraltilskudd for å se om den kom seg litt til å spise selv etter det. Vil den fortsatt ikke spise insekter etter en-halvannen uke ville jeg kjørt noen insekter under stavmikseren og gitt henne skånsomt via en pipette/sprøyte.. Ellers må du være nøye med at den har riktig temperatur.. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| leopardgekko, litt tynn? | mariee | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 12 | 01-04-2010 00:00 |
| Er slangen smart nok til å trekke seg unna altfor varme vegger? | Rawhin | Boa og pyton | 8 | 22-01-2010 22:41 |
| Ny leobebis - tynn og liten? :/ | CamStatic | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 25 | 14-08-2008 19:30 |
| tynn boa... | nidhogg | Helse og sykdommer hos reptiler | 4 | 12-05-2006 06:16 |
| Tynn anole... | nidhogg | Generelt om reptiler | 0 | 20-09-2005 19:34 |