| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Hei!
I leos terrariet mitt har jeg satt inn en exo-terra vannfall som ser virkelig bra ut inni der. Men problemet er jo at denne søler jo vann som et helsike. Når den renner ned på den ene steinen spruter det ned og utover sanden inni der og dette sprer seg. Så nå er en del av sanden i terrariet fuktig og hard. Er dette skadelig eller dumt for leosene? Det hekter seg ikke fast i beinene på dem da det er kjekket. Håper på raskt svar! Mvh Marius |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Det er ikke noe problem at noe av sanden er fuktig og hard,så lenge det ikke overgår i hele terraet. Om varmesiden er på den delen hvor det er veldig fuktig,så flytt varmesiden til den andre,slik at leosen ikke blir forkjølet. At sanden er fuktig og litt hard blir bare interessan for leosen å grave i. Dette er min erfaring allefall,vet ikke med de andre her inne
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo/Akershus
|
Sitat:
Det er ikke naturlig for leopardgekkoer å gå i ren sand, så den harde sanden du får ved vannfallet er faktisk mer riktig substrat for den. Hardt og kompakt, men at det er vått hele tiden er ikke så bra. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Kjente litt rundt på sanden nå og vannet har spredd seg til store deler av terrariet. Det er bare litt av sanden utenfor hulen dems som ikke er blitt fuktig.
Så det betyr vel at jeg er nøtt til å stoppe den |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Du kan prøve å grave ned en skål eller noe lignende under der vannfallet står slik at fuktigheten ikke sprer seg. Du må kanskje ta ut denne og bytte ut sanden av og til slik at det ikke renner over med vann.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Det var en god ide men problemet er at det renner ikke over. Når vannet detter ned på den ene steinen spruter du utover og trefer da utenfor litt forskjellig steder og når det gjør dette utover lengre tid bare sprer fuktigheten seg utover.
Flere gode tips? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Asker
Alder: 39
|
Vel i utgangspunktet så har ikke det vannfallet noe hensikt for leoser annet enn at det ser bra ut...
Så hvis ikke det er noe du absolutt ønsker inne i terraet så hadde jeg droppet det. Varme og konstant fuktighet i sanden er egentlig litt fy fy pga bakterie blomstringen. Og da spes hvis det er fuktig der de gjør fra seg... |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Jeg ønsker ganske sterkt å ha det der ja men det er for min del og ikke leosenes så tar det jo så klart ut vis vi snakker om dyrenes helse og velvære her.
Kan evt bare la selve vannfallet stå og la være og ha vannet på. Ser nå at vis det er litt mindre vann i beholderen så renner ikke vannet så fort og da spruter det ikke, det som blir broblemet da er at pumpa bråker som et rent ******. Men skrur av pumpa nå så for vi se hva vi gjør! ![]() Takker for svar! |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Pumpa bråker på grunn av at den ikke får nok vann, disse pumpene er lagd for å pumpe vann og kan bli ødelagt av å være på uten vann.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Hehe ja det vet jeg jo egentlig xD
Men nå tok jeg ut hele vannfallet og tok en nøyere titt på pumpen og den stod jo på maks hastighet, så den pumper jo vann som bare det og det går fort så når den da treffer den steinen er det ikke rart vannet spruter ut med den hastigheten. Så nå for jeg sunket hastigheten en del og da vil ikke vannet sprute utover
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| sand, våt, Leopardgekko |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Sand til leos | LeoSpot | Terrarier | 39 | 13-01-2010 19:41 |
| hva kan jeg gjøre med barken? for fuktig | Rawhin | Slanger, øgler og skilpadder | 10 | 13-12-2009 16:18 |
| Planter i fuktig terra | Chibi | Terrarier | 18 | 24-04-2007 14:36 |
| sand til leos | Chibi | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 11 | 07-04-2007 16:00 |
| holde kneler buret fuktig nok... | gunda | Knelere | 18 | 17-07-2006 06:10 |