| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Akershus
Alder: 31
|
Er det noen standard for åssen leoser oppfører seg til vanlig? Eller er det individuelt det og, som alt annet?
Nå har jeg hatt Gordon (som jeg riktignok trur er ei jente) i 3 uker og første tida var han veldig frampå. Han kom fram så fort han hørte en lyd, han lå alltid ute i terraet, var "alltid" våken ogmed på alt som skjedde liksom. Så begynte jeg jo å fore på ham en del, som dere sa var han jo sikkert tynn. Nå har han fått nesten 3 ganger så mye mat som han har pleid å få før (10-15 sirisser i uka) han spiser alt med enorm apetitt og han ser fin og sprek ut. Det første han gjorde ved denne foringa var å skifte ham. ![]() Han er feit og fin og virker som sagt sprek, men han sover altså mye. Det er mulig han er mye opppe om nettene som han skal sant, selvfølgelig, men før var han liksom våken om dagene, det virker som om han har snudd døgnet,derfor spør jeg hva som er normalt? Det er så vidt han innimellom gidder å lette på ETT øye om noen kommer bort til ham og bråker ![]() Skjønt han kom mer fram her da det hadde gått ei uke siden jeg hadde fora ham, (jeg orka ikke å tenke på foring så lenge han kun lå inni der), da kom han liksom litt fram igjen, så jeg har en teori om at han kommer fram når han er sulten? Før var han jo tynn og hadde kanskje fått for lite mat? Var det derfor han var så klin våken bestandig før? Og som sagt så spiste han med god apetitt og han virka like blodtørstig som før under jakta. Så jeg trur egentlig ikke at det er noe i veien med ham? Men må spørre da.. Kan jo også legge til for de av dere som ikke veit, at han er 14-15 år gammel nå, så han er jo pensjonist, er han ikke? Det er sikkert bare jeg som bekymrer meg unødig, men er jo sånn med dissa dyra... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
|
Hørtes helt normalt ut. De er nattaktive og skal i grunn ikke være våken om dagen i det hele tatt, men selvfølgelig skjer dette også i ny og ned og noen er mer våken på dag enn andre.
At han kommer frem når han er sulten tror jeg stemmer og han sover når han ikke ha behov for mat. Den er jo tross alt 14-15 år og har da nådd leosenes gjennomsnittlige levealder, så det kan ha noe med den plutselige døgnrytmen å gjøre, men jeg tror heller det er det at den ikke ha behov for å jakte om dagen lengere. Men du, selv om han bare ligger i ei hule om dagen så må du ikke slutte å prøve å gi mat til han, det kan tenkes at han er litt våken selv om han er inne i hula også. Vi har prøvd å la en sirisse vandre inn i hula der vi trodde vår sov og da spiste hun rett som det var. Men ikke la sirissen løpe rundt om den ikke blir tatt med en gang, den kan gjøre skade på dyret. Kan også nevne at om du gir han mye mat i en periode og deretter slutter, sammen med en synkende temperatur vil legge han i dvale.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Hei!
For en nattaktiv gekko å forlate skjulestedet sitt på dagtid er like risiko fullt for den som for en sau å gå inn i en ulveflokk og breke middagen er servert. Dette er spesialiserte dyr som har fysiologiske egenskaper tilpasset områdene de lever på og døgnet de er aktive på. Ikke tving det ut av skjulestedet sitt for å spise (ved å gjøre det så sultent at det ikke ser noe alternativ). Anbefaller deg å kjøpe boken The Herpetoculture of Leopard Geckos, Det er den raskeste måten å tilegne seg korrekt info om leopard gekkoer. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Godt å høre han er frisk! Det var liksom bare så veeeldig brått og veldig annerledes. Han virker ikke slapp eller syk heller, bare trøtt, Jeg hadde han litt oppe istad og da var han helt normal. ![]() Så han var nok bare framme heele tida før siden han var sulten hele tida da. ![]() Og ja, jeg skal kjøpe den boka. Men er så tungt å lesa på engelsk da, har de virkelig ikkenoe på norsk? :STusen takk for svar forresten! Og det med aldern hans også gjør meg selvsagt litt nervøs, jeg veit jo ikke hvor lenge jeg kan komme til å ha ham nå... Men men, jeg skal bar esørge for at den siste tida hans uansett blir god!
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Det er jo ikke unormalt at den blir litt tregere på sine eldre dager
![]() Kan du ikke legge inn noen bilder av den og terrariet da ? ![]() Finnes lite med norske reptilbøker på markedet, de som finnes er nok litt for generelle til at de får noen generell nytte for deg. Det som er greit er å benytte seg av boken sammen med internet. Da har du boken som en ekstra og noenlunde sikker veileder
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Ja og det der er den "gamle" leosen, den jeg fikk i hus, med det andre hammet.
Nå er han veldig mye feitere enn det der *knegg* jeg ser til og med forskjell. Ikke på halen så mye kanskje, den var mye større og mer pløsete da jeg fikk ham, men han er blitt mye rundere rundt magen. Kan jo legge inn nye bilder om dere vil se den "nye" ham og. Men han skiter masse så det kommer hvertfall ut igjen heldigvis. Han spiser nå 10-15 sirisser i uka (10 om gangen men er alltid "skuffa" og jakter mer etter at det er tomt Så jeg trur det funker som det skal. Buret er det samme. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Jeg er jo ikke akkurat vond å be om å legge inn bilder av babyen min da!
*pensjonisten*Så her kommer det litt nyere bilder, noen av dem tatt i dag, han har vært framme igjen i dag, jeg sopte opp litt møkk og da var han heeelt med med en gang igjen. Fikk mat rett før helga, så er vel det han prøver å si er på tide nå da. Merkelig dyr dette her. Men da poserte han jo litt så jeg fikk noen fine bilder. ![]()
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Er han ikke flott da??
![]() Jeg ser og at han har blitt feitere. Er han passe nå eller skal han bli enda større? De 4 første bildene her er litt sånn jeg er vant med å se ham om dagen. At han henger rundt sånn, som han nå altså gjorde i stad. Mulig han trudde det var noe mat på gang da altså, siden jeg rota oppi der. Bilde nr.5 er sånn han er nesten hele tida nå... Og han sover i de merkeligste stillinger, vrir beina sine alle veier. .. Til sist et drikke og jaktebilde.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Nydelig liten tass det der ja! men han er da ikke tykk, den ser helt fin ut den, fin tykkelse på halen også, den har helt klart blitt tykkere
![]() Jeg så at du skrev ala 'gamle leosen med det andre hammet', jeg kan si at det var ikke et engangstilfelle at den skiftet ham. Det vil den gjøre plenti ganger fremover, det er slik den skifter hudceller slik vi gjøre hele tiden, bare at de tar det i ett og samme slengen.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Normal oppførsel? | Kraissy144 | Taranteller | 1 | 23-07-2010 14:27 |
| Endret atferd | Torsteindale | Gekkoer | 0 | 23-11-2009 10:21 |
| Brachypelma Smithi med rar atferd.. | Gorbulas | Taranteller | 17 | 03-05-2009 14:48 |
| atferd | tovang | Taranteller | 8 | 05-03-2006 14:38 |