| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2009
Sted: Vestlandet
Alder: 24
|
Hei, jeg har 2 leoser. Ene av dem spiser godt og er veldig aktiv. Den andre har alltid spist mindre (har ikke vert tynn for det), men nå har den ikke spist på to uker. Den viser heller ikke noe intresse for sirriser, dubia eller melorm. Alt den gjør er å sove, og har åpenbart mindre energi enn hun hadde før(er også veldig rolig når jeg tar henne opp). Halen hennes har også blitt en del mindre. Har prøvd å få i henne vitaminer de siste to dagene med litt vann (legger en vanndråpe med vitaminer blandet i, på nesen og lar henne slikke det i seg).
Jeg lurte på om jeg kunne gi henne honning? Har lest at somme gekkoer liker honning ganske godt. Få i henne litt energi og se om hun vil ha sirriser eller melorm da. Bor på en plass hvor det ikke er dyrleger som vil ta imot reptiler. Må isåfall reise litt, viss det blir akktuelt. Tempraturen i terriet er rundt 25 grader til enhver tid. Med varmematte på halve. De har to etasjer og god plass. Fuktboks, og tilgang til vann hele tiden. Har gitt dem dubia, sirriser, superworms og melorm. Lar dem spise til de ikke vil ha mer 2-3 ganger i uken. Gir dem også vitaminer og kalsium med maten en gang i uken. Har også kalsium stående inne hoss dem hele tiden. De er rundt 1 1/2år gamle. Har dere noen råd om hvordan jeg skal få lille Embla til å spise igjen? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
Endelig en som gir informasjon i en slik tråd fra starten av.
Uansett, 2 uker uten mat for en leopard gekko er ikke lenge. Jeg ville ikke gitt den honning, har aldri hørt om at dette blir gitt til leopard gekkoer. Hvis 25 varmegrader er det høyeste det blir, så må du få opp temperaturen din. et sted mellom 30-33 grader i varmedelen er hvor det burde være. Viktigste er å ikke stresse med dyret når det ikke vil spise. Ikke prøv alle metoder i boka, dette kan ofte bare gjøre vondt verre. Stressede dyr vil absolutt ikke spise. Og når det er sagt, hvis gekkoen går kraftig ned i vekt og man ikke ser noen annen løsning enn tvangsmating så er det beste man kan gjøre for dyret å avlive det uansett. Det eneste du burde gjøre nå, er å få opp temperaturen, og veie gekkoen din ca 1 gang i uken. Går den kraftig ned i vekt, så er den syk. Holder den seg nogenlunde på samme vekt, så er det neppe noe i veien med den. Bare vent. Plutselig en dag velger de å spise igjen, sånn er det bare.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ok takker for raskt svar.
Skal få tempraturen opp litt, og se om det hjelper. Grunnen til jeg er bekymret er at hun er blitt så slapp, og har ingen intresse for mat. Uansett, jeg får bare veie hun og følge med. Edit; Embla veier 60g nå, har notater på at hun har veide 75g før jul. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
75-60g er en veldig god vekt, så er ingen stress før det går under 42g..
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Ah takker
ble ganske lettet nå. Luna, som er den andre jenta jeg har er mye større. Og har vert det fra de var små. Hun er da en stor jente siden hun veier 85g nå, og spiser godt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: buskerud
|
min leos har ikke spist siden før jul
vet ikke hvor mye hun veier men hun er blitt mye tynnere, halen har blitt mindre og. er veldig urolig men jeg tror jeg har det for kaldt, kan det faktisk ha noe med at hun ikke spiser. eneste som holder håpet mitt oppe er at hun har mye energi og er interesert i maten, men hun spiser den ikke. kan hun vere ensom? leiter etter flere men det er ikke lett å finne inom norge(fant masse før jeg fikk henne...) pliis hjelp. er veldig urolig
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Sitat:
Hvist du ikke gir leosen nok varme så vil hu ikke spise å i verste fall hvist hun har mat i magen så greier hun ikke å fordøye maten,noe som igjen kan føre til død fordi maten råtner i magesekken til leosen. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Hei! Jeg har samme problem. Den ene leosen min vil ikke spise altså hunnen og har en hann inni der også. Vet dessvere ikke hvor gamle dem er da jeg glemte å spørre om det i dyrebutikken da jeg kjøpte dem men begge er ca 20 cm.
Hannen kan spise opp til 5 dubias passe store men hunnen vil ikke ha. Har en fast skål med melormer som kryper i kalsium. Har samme terrarium som overnevnt her bare med papir i bunn. Her er gradene for mye men må få dempet dem! NOEN TIPS PLISS? er et exo terra. Jeg veide i dag og hannen veier 40 g men spiser kraftig og hunnen veier 45-47. PS har ikke hatt dem lenge. Men det som er rart er at hunnen har lagt på seg for den veide også 40 g da jeg fikk den så skjønner ingen ting. Noen kan vite hvorfor? De elsker å være i fuktboksen men det kan jo være fordig det er for varmt på bakken. Skal jeg bare legge på flere papirlag? Eller kjøpe en dimmer eller hva det hete? Håper på svar raskt. Ble et langt innlegg men trenger hjelp! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
hehe ja men tror nok det er gankse mye billigere på clas ohlson
![]() noen som har svar på de andre spørsmålene`? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| leopard geckoen vill ikke spise! | lilleloffen | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 21 | 12-08-2009 19:02 |
| Hva kan Pinnedyr spise og ikke spise? | Malin.. | Pinnedyr | 28 | 28-10-2008 10:13 |
| Vil ikke spise | Tony26 | Snoker | 14 | 15-05-2007 16:44 |
| Vil ikke spise ! | skorpion | Knelere | 23 | 25-12-2006 10:17 |
| Min lille leo gekko vil ikke spise!! | Squirten | Helse og sykdommer hos reptiler | 3 | 26-08-2005 17:18 |