| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
Sted: trondheim
|
Leopard gekkoene mine har frem til nå bare gått på papir. Skiftet det ut med calsium sand i dag, men de ble bare stående å spise av det. Matet de til de ikke ville ha mer før jeg skiftet. Er det vanlig? Kan jeg bare glemme å ha annet underlag enn papir? Begynner å bli lei av å ha papir. Dessuten ser det jo mye penere ut med noe annet.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Spiser de calsiumsand vil de kanskje få forstoppelse snart.. Calsiumsanden klumper seg når den blir fuktig,og i en varm,fuktig gecko mage vil den også bli hard,og stoppe systemet... Trenger ikke å skje om du har flaks,men vil anbefale deg å bytte til en annen type sand..
Eller kunstgressmatte,f.eks.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
ja de hadde bare calsium sanden i 5 min før jeg heiv den ut
Snakket med ei i går som brukte jord til leosene sine. Men vet ikke om jeg gidder å prøve det engang. de spiser jo på alt. Ser for meg at kunstgressmatte blir enda vanskeligere å holde ren så da fortsetter jeg bare med papir uansett hvor stygt det ser ut. Hva har du til substrat hos leosen din du da?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Jeg bruker kunstgressmatte
Det funker fint det,med rengjøring osv. det trekker ikke til seg lort i fra dritten,så det er bare å plukke det rett opp Støvsuges kan det også gjøres,uten problemer På coop obs bygg får man kjøpt det,de minste målene du får kjøpt er 200x100,så du har en stund
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
|
Hva gir du dem av vitaminer? En grunn til at de begynner å spise sand er for å få i seg mineraler, noe som gjerne skjer når de ikke får tilstrekkelig vitaminer ellers.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Sted: Asker
Alder: 39
|
Ang bunn substrat til leos'er så er det veldig delte meninger om de de bør ha sand/jord eller papir/gress matte.
Mange som har hatt problemer med sand som substrat og mange ikke. ( inkludert meg) Du bør vel se ann ja for hvis de spiser for mye av det så går det nok galt. At de får i seg litt sand når de blir foret er en ting, men når de står og slikker i seg sand så bør man passe på. Mulig de bare smaker litt på noe som er ukjent for dem, men ikke ta noen sjangser.. Når det gjelder papir så fatter jeg ikke at noen gidder og bruke det. Jeg syns som deg at det ser helt forferdelig ut... Da hadde jeg heller gått for en jord blanding som ser naturlig ut i det minste..... Ikke noe fan av de gress mattene heller. ser så unaturlig ut det også. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en jord blanding, og det finner du info om her inne om du søker litt.. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Folk har forskjellige meninger om hva som er fint å stygt skippy1972.
Noen som liker å være på den sikre siden vettu,å tenker kanskje mere på dyret enn hvordan bunn substratet ser ut. Det er kjent at calcium sanden er noe dritt for leoser. Av en merkelig grunn så er dem glad i å spise/smake på den.Veit om noen som har byttet fra calcium sand til f.eks sand/jord blanding eller en annen type sand.Å leosen(ene) sluttet å spise av sanden. Bruker Exo Terras Dessert sand til mine Knob Tailed Geckos å er stor fornøyd med det
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Et tips til deg da nim
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Men kan jo prøve å få med pulver når jeg forer med sirisser en stund nå- å se etter en stund, om de spiser sanden da. |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Men jordblanding. Kommer de ikke bare til å prøve å spise dette å da? Men kan jo prøves såklart. |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Spiser firfisler | vemundr | Slanger, øgler og skilpadder | 1 | 24-08-2009 14:51 |
| hva spiser de? | stokken | Taranteller og skorpioner | 12 | 01-07-2009 00:25 |
| hva spiser firfisler? | Åsmund | Amfibier | 19 | 23-08-2007 19:21 |
| G.rosea spiser. | abarth | Taranteller | 4 | 07-04-2007 19:21 |
| Spiser ikke.. | Sharp | Terrarier | 9 | 20-03-2007 22:30 |