"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-07-2010, 23:20   #1
Reptilfreak

parahybana_freak sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Vet ikke
Alder: 19
Meldinger: 444
Blog Entries: 2
Standard Temming av leos

Hei, jeg fikk ett par tremper albino leo gekkoer for noen måneder siden, og da var dem bare 1 mnd gamle. Jeg sliter litt med å få dem tamme, å jeg vet ikke hlet hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har ikke holdt dem noe særlig i sommeren nå, fordi jeg føler at dem ikke liker det i det hele tatt...De prøver så hardt dem kan å komme unna hånda mi når jeg prøver å plukke dem opp. Jeg er rolig, å prøver å komme forfra, å ta dem rolig opp under magen, men de er jo helt fast bestemt på å løpe unna. Har håndfora den ene litt, og da ble den mer vant med meg, men fortsatt ful panikk om jeg prøver å ta den opp...Noen ideer?
Svar med sitat
Gammel 27-07-2010, 23:51   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Vær tålmodig og sitt med hånden i terraet en stund Leoser er veldig nysgjerrige,så de vil nok utforske hånden din og gjerne slikke på den Gjør det dalig og de vil bli vant med at det er noen som kommer å hilser på dem. Etterhvert kan du prøve å lure dem opp i hånden din,ved at du småspuffer litt på stumpen slik at de går opp i hånden din selv Ta deg tid og la leosene bruke den tiden de trenger for å bli vant med deg Det er den snilleste måten,synes nå jeg^^
ederlezi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 28-07-2010, 00:48   #3
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Standard

*Det Ederlezi sa*, i tillegg til at du fortsetter og håndfore av og til.
Du= mat
Mat= bra og godt for leoser
Du= grei/til å stole på!
enkel formel! Hehe.
Svar med sitat
Gammel 28-07-2010, 11:03   #4
Reptilfreak

Standard

Hehe, ja okei Er første øglene mine alt jeg har fra før av av reptiler, er en feit kongeboa som er sovepåsofa tam Så jeg er ikke så vant med å måtte temme dyr.
Svar med sitat
Gammel 28-07-2010, 11:15   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Skjønner Ta den tiden det trenger med leosene iallefall Det skal nok gå veldig greit,de fleste leoser er ganske tillitsfulle og nysgjerrige
ederlezi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 28-07-2010, 13:07   #6
Reptilfreak

Busy sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Rogaland
Alder: 25
Meldinger: 130
Standard

Jeg har jo 3 stk, og 2 av de var ikke "tamme". Var ikke interessert i å bli håndtert, og når jeg gjorde det ville de bare bort bort bort. Skvatt, og jeg var livredd for å miste det i bakken. Så det ble til at jeg ikke håndterte de. De fikk helt fred, og jeg ga bare mat, og rengjorde terraet ved behov. Jeg har terraene i det rommet jeg oppholder meg mest. Så med tiden, begynte de plutselig å vise interesse for å komme ut av terraet, og nå kan jeg håndtere alle 3 uten problem. Jeg kan holde de uten at de får panikk og vil bort. Setter jeg hånden i åpningen i terraet så kravler de opp på eget intiativ. Så jeg tror nok at det vil komme med tiden kanskje. Har jo hørt at enkelte individer aldri vil godta håndtering, men tror de hører til mindretallet. De er jo som nevnt nysgjerrige dyr.

Så tid og gradvis tilvenning, vil nok løse det
Busy er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-07-2010, 15:44   #7
Reptilfreak

Standard

Ja, okei. Den ene min er veldig sky, og kommer nesten bare ut midt på natten, og ved foring. Den er mest redd meg, og kan være redd bare den ser meg når den er i buret også. Den andre er den jeg har håndforet noen ganger, og den er mye roligere og aksepterer meg mer, når jeg er nær buret. Får bare prøve meg fram.
Svar med sitat
Gammel 28-07-2010, 17:40   #8
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Det er bare å ta den/dem ut.
Grip den over/rundt ryggen/magen å løft den ut av terra (kan hende den spreller litt men det tåler den).
Pass på å hold et "godt"grep rundt den sånn at den føler seg trygg.
Så fort den får fot feste så vil den roe seg ned. En annen bra ting å gjøre er å legge den frie hånda di over hodet på leosen mens du holder rundt den. Altså sånn at du lager en slags hule til den.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-07-2010, 22:27   #9
Reptilfreak

Standard

Foret dem for en times tid siden, og da satt jeg med ned og tok av lokket på hjemmestedet dems, og håndforet dem forsiktig til dem var mette, i ett kvarters tid eller no. Etterpå fiksa jeg litt i buret og sånt uten å røre gekkoene, og jeg ble overrasket over hvor rolige dem var etter jeg håndfora dem. Tenkt å bare håndfore dem en stund å bygge opp tillit sånn, og fikse littt mer i buret så dem ser hånda mi å skjønner at jeg ikke er farlig. Prøvd det Leo77, og de er rolige i hånda mi, men kommer ikke noe lenger enn det. De er fortsatt redde når jeg kommer nær buret, og sprinter som pokker når jeg prøver å ta dem opp. Så prøver bare å bygge opp tilliten. Lurte på en annen ting, går fint for gekkoer å være en uke alene? Skal på ferie neste uke, og før hadde jeg noen til å passe på dem for meg, men bosituasjonen min har endret seg de siste ukene. Så lurte på om jeg setter inn en stor vanskål, mater dem godt før jeg drar, og setter inn en skål med melormer, så bør dem vel holde ut en uke alene fint? Er ganske runde å gode gekkoene mine også, så de burde ha litt reserver å bruke xD
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
temming av dabagam Sistine Agamer 6 11-07-2009 19:46
Leos egg:D:D Jon M Leopardgekkoer og andre Eublepharis 12 26-05-2009 15:42
2 Leos i hus demios Mine Herptiler 4 16-03-2009 17:25
"Temming" av Skjeggis DevilDoll Agamer 1 18-03-2008 20:53
Temming av skjeggagam Miss_Loca Agamer 3 20-02-2006 14:26

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:27.