"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-07-2010, 16:20   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Red face Leosjenta la egg,hjelp!

Ohoi for en uventet glede og for en fortvilelse:O
Kom hjem fra butikken for litt over en times tid siden,og når jeg sjekket leosene så jeg Dolly i fukthula si,og under henne lå to egg. Jeg hadde en mistanke om at hun var gravid,men det var for to dager siden.

Da er spørsmålet,hva gjør jeg nå?

Jeg har allerede fått lagt eggene(var ytterst forsiktig) i en boks med vermeculitt i en større boks som det også er vermeculitt i. Dette er fuktet på og satt i boda vårres som har en jevn temperatur på 31grader. Jeg vet at så høy temp vil bestemme at det blir gutter,at om det blir for fuktig med mye varme vil det komme mugg på eggene,og at er det ikke fuktig nok skrumper de inn.
Enda vet jeg jo ikke om egget er befruktet,for det var vanskelig å se med den dårlige lommelykta jeg hadde,og jeg ville heller ikke drive å holde egget noe lenge,hadde det i hånden i ca et halvt minutt

Jeg vil at eggene skal klare seg,så alle dere som har erfaring må bare pøse på med tips,feilretting og kunskaper!
ederlezi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-07-2010, 11:18   #2
Reptilfreak

Sted: Asker
Alder: 39
Meldinger: 77
Blog Entries: 3
Standard

Jeg fikk egg nå for et par mnd siden og fikk nå en liten leos beibis for en ukes tid siden
Du kan gjøre det veldig enkelt med at du har en klekke boks med fuktig vermeculitt som du setter oppi en plast boks ( 20 liter eller noe ) med vann oppi og en varme kolbe til akvarier.
Da trenger du kun og se til at tempen er fin også er det bare og vente i ca 2 mnd +/- noen dager.
Dette er en fukt klekker og du trenger da ikke og tilføre noe fuktighet i klekke boksen etter du har gjort ting klart.
skippy1972 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-07-2010, 11:55   #3
Reptilfreak

Standard

Takk for svar
Jeg har klekkeboksen i en større boks med fuktig vermeculitt,og rommet den står på holder jevnt 31 grader,så trenger ikke varmekolbe men må fukte på vermeculitten når den mister fukt da,det er ikke no problem
Nå har det stått en dag og de ser fortsatt bra ut,så da er det bare å vente i spenning da!
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-07-2010, 14:46   #4
Reptilfreak

Standard

Vel oki... fungerer sikkert det også ja, men bare husk at du aldri skal sprute vann direkte på eggene.
skippy1972 er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-07-2010, 14:57   #5
Reptilfreak

Standard

Ja,det vet jeg
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-07-2010, 19:42   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 21
Standard

grattis med egg. jeg kom også hjem fra jobben i dag og så at lille cumshot hadde lagt to egg, har vært forbredt på eggleggingen i 4-5 dager nå siden jeg så eggene ligge inne i hun. så elektriker som jeg er har jeg laget en klekkeboks. eneste som bekymrer meg er at eggene var helt bløte og var veldig vanskelig og få ut at fuktboksen siden hunn hadde gravd og lagt eggene på plastbunnen i fuktboksen, noe som gjorde det veldig vanskelig og få dem ut siden de hadde satt seg fast på en måte. spørsmålet mitt er. er det vanlig at nylagte egg er så bløte eller er eggene til cumshot ødelagt?
EcoliTub er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-07-2010, 19:51   #7
Reptilfreak

Standard

Grattis med egg til deg og
Jeg har ingen erfaring med leos egglegging annet enn det jeg henter inn nå,så jeg vet rett og slett ikke om det er noe galt med eggene om de er veldig bløte. Eggene Dolly la var veldig fine,men nå så har det ene egget bynt å "bulke" seg og det er ingen tegn til noe liv,mens det andre har noe inni som utvikler seg og det er fint og rundt..
Noen andre som har et svar?
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-07-2010, 21:25   #8
Reptilfreak

Standard

de er myke de første dagene så stivner de noe, men harde som vanlige egg blir de aldrig.
Og de tåler mere enn man tror, men vær så forsiktig som mulig så går det nok bra
skippy1972 er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-07-2010, 19:38   #9
Reptilfreak

espennl sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Alder: 27
Meldinger: 63
Standard

Først og fremst; grattis med egg! Så; hvordan har den eggleggende moren oppført seg i ukene før utslippet? Er det noen som har kunnskap om det er vanlig at moren har en annerledes oppførsel før egglegging? Grunnen er at det dukket opp et egg hos meg her om dagen også. I perioden før eggleggingen har hun vært veldig forsiktig med å spise, og dermed synes det godt at hun har blitt tynnere også. Ikke for å kuppe tråden, men tenkte det var greit å få noen eggspørsmål i nogenlunde like tråder..
espennl er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-07-2010, 22:52   #10
Reptilfreak

Standard

Jenta mi spiste ikke så veldig mye,men hadde ikke mistet apetitten helt. Hun undersøkte terrariumet veldig mye,og dagen før og samme dag gravde hun i fuktboksene. Etter at hun la eggene var hun faktisk ikke noe tynn,men har lagt på seg mer etter leggingen. Det ene egget hun la er bekreftet befruktet,uten tvil,men det andre er nok så og si dødt..
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! Chibi Snoker 12 15-03-2007 00:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:27.