"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-06-2010, 23:45   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2009
Alder: 24
Meldinger: 5
Standard Leopardgecko egg

Hei :)
Jeg fikk 2stykk leopardgecko egg for ca 45dager siden. Tempraturen har vært ca 31grader hele veien, men ikke over 32. Tingen er det at nå, på den 43 dagen så "punkterte" begge eggene liksom, di var helt fine før. men så punkterte di plutselig. Jeg har lyst igjenom di igjenom hele prosessen ett par ganger, å det har vært masse blodårer i di, så di skal ha vært befrukta. Jeg legger ved noen bilder, kanskje noen kan ha en forklaring på hvorfor dette har skjedd.

Her er eggene på dag 40ca

Her er eggene på 43dager ca, det andre ble "punktert" dagen etter.
Essenza er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 28-06-2010, 18:03   #2
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Ser at eggene ikke ligger på samme sted på bildene å at du sier at du har lyst igjennom eggene jevnlig.
Der har du sikkert årsaken.
Egg skal ikke løftes eller berøres etter den har blitt lagt/lagt i egg boksen.
En annen ting kan være at bebisene ikke har greid å ta seg ut av eggene å har dødd.
Men jeg går nok for det første jeg skrev.
leo77 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-06-2010, 12:59   #3
Reptilfreak

Ravn sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
Alder: 23
Meldinger: 157
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Ser at eggene ikke ligger på samme sted på bildene å at du sier at du har lyst igjennom eggene jevnlig.
Der har du sikkert årsaken.
Egg skal ikke løftes eller berøres etter den har blitt lagt/lagt i egg boksen.
En annen ting kan være at bebisene ikke har greid å ta seg ut av eggene å har dødd.
Men jeg går nok for det første jeg skrev.
Jeg både løfter å gjennomlyser eggene mine regelmessig å har aldri hatt noen problemer med det. Av 18 egg hittil i år har det gått galt med ett eneste og det var fordi det var ubefruktet. Men jeg merker eggene mine nøye med hva som er opp og vinkelen de ble lagt i når de har blitt lagt, og holder de i den stillingen når jeg løfter de å gjennomlyser de. Jeg satser på at eggene har blitt plassert feil og druknet det som var av liv i det, eller på formye fuktighet.
Ravn er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-06-2010, 17:16   #4
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Det er vel ikke akkurat noe ny info dette at risken for at denne luftboblen inne i egget kan bevege på seg såpass at embryet kan bli kvalt/druknet.
At det har gått bra hos deg er jo fint.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-06-2010, 22:57   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2009
Alder: 24
Meldinger: 5
Standard

Hei igjen Takk for tipsene, skal huske dette til neste gang Men går det greit å lyse igjenom di med en gang di er født sånn at jeg kan se d er blodårer der, eller skal jeg bare legge di rett oppi eggboksen å bare la di ligge der?
Essenza er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-07-2010, 04:49   #6
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Man kan fint lyse gjennom egga når dem ligger i egg boksen.Bare å skru av lyset i rommet å sette lomme lykta mot egget
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-07-2010, 06:47   #7
Reptilfreak

Ravn sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
Alder: 23
Meldinger: 157
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Det er vel ikke akkurat noe ny info dette at risken for at denne luftboblen inne i egget kan bevege på seg såpass at embryet kan bli kvalt/druknet.
At det har gått bra hos deg er jo fint.
Jeg mente bare at å si at man ikke kan ta på eggene etter at de er flyttet til eggboksen er å ta litt hardt i. Det er nok lurt å la være hvis man er usikker eller vil være helt på den sikre siden. Mine egg har derimot en tendens til å få bulker på undersiden hvis der blir for lite fukt i boksen, og venter jeg da til det syns på oversiden er det for sent å redde de, derfor løfter jeg mine regelmessig å sjekker de.
Ravn er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ny Leopardgecko moniq Agamer 52 20-05-2008 10:43
Leopardgecko Andersen Agamer 18 02-05-2008 17:27
Leopardgecko! zatane Gekkoer 17 13-04-2008 20:59
leopardgecko spm repti1234 Leopardgekkoer og andre Eublepharis 11 25-09-2007 18:20
Leopardgecko og for! cobra_kai Fôrdyr 3 26-10-2006 15:39

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:23.