"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-06-2010, 01:40   #1
Junior Member

Medlem siden: Jun 2010
Sted: vestagder
Alder: 28
Meldinger: 10
Standard Vurderer å skaffe meg leopardgekko

hei! håper noen her kan svare meg på en del spørsmål, jeg vurderer og få meg en eller to gekkoer, men vet ikke så alt for mye om dette som hva jeg trenger osv. jeg har ei vennine som driver med disse, men da hun er på lengre ferie så kan jeg ikke få svar på alt.. jeg har ett 350 liters akvarie, (gått lei fisker ) jeg vil bygge om til gekkoer,di burde ha masse plass der vel?, lurer da på, hva trenger jeg som er viktig? jeg har spurt noen som jeg vet har gekko, men maaange forskjellige svar og få. hva vil det koste å bygge om akvariet? noen sier at noen gekkoer lukter verre enn andre? har lest en del på denne siden men er litt enklere å få det skrevet her igrunnen så kan man lage seg ett overblikk og høre hva det vil evnt koste å få ett på gang kan jeg bruke røtter m.m. som jeg finner i naturen? kan det stå der det er litt sol lys eller burde det stå mørkt å heller bruke "falskt" sollys? åssen er det med støy rundt disse med tanke på andre dyr? hund katt m.m. skaffer jeg meg en så er jeg fersk innen dette, håper på hjelpsomme svar
senkveld1 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-06-2010, 00:37   #3
Junior Member

Standard

ja prøver å lese meg til dette men klarer ikke finne ut av alt, hva er det jeg trenger, sånn fukt rom og sånn, er det mulig å få kjøpt dette, hva trenger jeg kjøpe av planter, huler m.m.? kan jeg ha flere av ett kjønn? 2-3 hunnkjønn?varme? er ny her så er ikke kommet meg skikkelig inn i dette enda
senkveld1 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-06-2010, 02:56   #4
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Da anbefaler jeg at du leser litt til, alt dette du spør om står i diverse tråder..
Svar med sitat
Gammel 02-06-2010, 08:31   #5
Reptilfreak

Busy sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Rogaland
Alder: 25
Meldinger: 130
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av senkveld1 Vis post
ja prøver å lese meg til dette men klarer ikke finne ut av alt, hva er det jeg trenger, sånn fukt rom og sånn, er det mulig å få kjøpt dette, hva trenger jeg kjøpe av planter, huler m.m.? kan jeg ha flere av ett kjønn? 2-3 hunnkjønn?varme? er ny her så er ikke kommet meg skikkelig inn i dette enda
Fuktboks kan være en iskremboks med en åpning i som du har fuktet mose i, eller f.eks tørkepapir (men da må den fuktes oftere 1-2 ggr til dagen) eller vermeculite (eller hvordan det skrives) det får du kjøpt på nettbutikker, dyrebutikker og plantasjen har jeg forstått. Viktig at denne fuktboksen er fuktig hele tiden.

Planter trenger du egentlig ikke, men du kan eventuelt bruke plastplanter du får kjøpt i dyrebutikker eller skikkelige planter. Men da er det viktig å ikke ha sirisser løpende løse i terraet, for de spiser alt har jeg forstått. For er plantene giftige (sprøytet etc) og sirissene spiser de, og leosen spiser sirissen, så kan det være uheldig. Jeg har bl.a en aloe vera plante i terraet mitt.

Du kan ha flere av ett kjønn, men det er ikke garantert at de går sammen. Så du kan risikere å sitte med f.eks 2 leoser som ikke kan gå sammen overhodet. Viktig at leosene er samme størrelse også. Jeg har nå 2 hunn leoser gående sammen i ett 110x45x50 langt terra, og de går heldigvis godt sammen.

Varme er viktig. De skal ha en varm side og en kald side. Du oppnår varmen ved å ha en varmematte som dekker 1/3 av terraet, og å ha lyskilde som også varmer.
Busy er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-06-2010, 10:27   #6
Reptilfreak

ChrisV sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Toten
Alder: 22
Meldinger: 35
Standard

Et tips er å kjøpe en bok. Kan anbefale disse:
The Leopard Gecko Manual - Philippe De Vosjoli » Bokkilden
Leopard Geckos for Dummies - Liz Palika » Bokkilden
Svar med sitat
Gammel 02-06-2010, 11:57   #7
Reptilfreak

Ravn sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
Alder: 23
Meldinger: 157
Standard

hvis du vil ha en fuktboks som ser litt bra ut er snakecave til exoterra ganske fin
Ravn er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-06-2010, 00:01   #8
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Busy Vis post
Fuktboks kan være en iskremboks med en åpning i som du har fuktet mose i, eller f.eks tørkepapir (men da må den fuktes oftere 1-2 ggr til dagen) eller vermeculite (eller hvordan det skrives) det får du kjøpt på nettbutikker, dyrebutikker og plantasjen har jeg forstått. Viktig at denne fuktboksen er fuktig hele tiden.

Planter trenger du egentlig ikke, men du kan eventuelt bruke plastplanter du får kjøpt i dyrebutikker eller skikkelige planter. Men da er det viktig å ikke ha sirisser løpende løse i terraet, for de spiser alt har jeg forstått. For er plantene giftige (sprøytet etc) og sirissene spiser de, og leosen spiser sirissen, så kan det være uheldig. Jeg har bl.a en aloe vera plante i terraet mitt.

Du kan ha flere av ett kjønn, men det er ikke garantert at de går sammen. Så du kan risikere å sitte med f.eks 2 leoser som ikke kan gå sammen overhodet. Viktig at leosene er samme størrelse også. Jeg har nå 2 hunn leoser gående sammen i ett 110x45x50 langt terra, og de går heldigvis godt sammen.

Varme er viktig. De skal ha en varm side og en kald side. Du oppnår varmen ved å ha en varmematte som dekker 1/3 av terraet, og å ha lyskilde som også varmer.

aha takk for svar en varm og en kald side, er den kalde siden nok med å være uten varmematte så den blir i "rom temp" eller må noe gjøres her? da får jeg begynne å bestille litt greier

hvis noen har ett bilde eller 2 å sende meg på mail av hvordan folk har bygget opp terraet sitt til leoer? gjerne bilde ovenifra.
senkveld1 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-06-2010, 00:04   #9
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ravn Vis post
hvis du vil ha en fuktboks som ser litt bra ut er snakecave til exoterra ganske fin

den skal jeg sjekke takk for svaret
senkveld1 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-06-2010, 00:09   #10
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ChrisV Vis post

takk for svaret, skal prøve å få bestilt meg ei
senkveld1 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vurderer og skaffe meg pinnedyr! (første gang) pinnedyreet Pinnedyr 26 20-10-2011 23:21
Vurderer reptil eller amfibie dingo Terrarieutstyr 3 11-02-2010 16:34
Ny, vurderer dyr. Stianoh Slanger, øgler og skilpadder 4 02-11-2009 14:03
Vurderer å få meg gekko, noen råd?:D Supersvær Gekkoer 3 17-10-2007 22:04
Vurderer å skaffe kneler... Tarantellen Knelere 13 22-05-2007 20:09

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:22.