"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Gekkoer > Leopardgekkoer og andre Eublepharis [Advarsel, gekko-foster bilder] Hvorfor skjer dette?

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-05-2010, 02:49   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard [Advarsel, gekko-foster bilder] Hvorfor skjer dette?

Dette er mitt tredje år med oppdrett på leopardgekkoer, og alle tre årene har jeg hatt egg som går lenge over klekketiden, og tilslutt begynner egget å bli veldig gult og mørkt.

Dette egget skulle ha klekket for snart 1 måned siden. Da hadde det ligget i klekkeren i ca 50 dager, og temperaturen i klekkeren er på 29 grader, hvilket betyr normal klekketid vil være ca 40-55 dager.
Tre dager siden begynte egget å svette gult, og så ut til å råtne. Så i kveld bestemte jeg meg for å kutte det opp og se hva som har skjedd.

Idet jeg kutter det opp kommer det ut masse klar og fin væske, litt blod - og så kommer jeg tilslutt til den tykke snørr-gørra som hittil for meg alltid har vært et dårlig tegn. og så finner jeg den lille tassen, knøttliten, ekstremt prematur og har tydeligvis dødd tidlig i inkuberingstiden.

Ungen ser helt normal ut. Jeg ser ingen missdannelser eller andre grunner til hvorfor ungen skal ha dødd.
Det har ikke vært temperaturendringer i klekkeren min, har ikke tatt på egget siden jeg la det i klekkeren, og alt har vært i skjønneste orden.

Så hvorfor skjer dette? Og så ofte? Hvert år har jeg hatt ca 2-4 egg av 10 egg hvor dette har skjedd. Er det helt naturlig og vanlig? Eller er det noe menneskelig glipp som kan være årsaken til at fosteret bare dør?

Mange vil sikkert finne det makabert at jeg legger ut bilder av det, men jeg vil virkelig forstå hva det er som skjer. Er veldig kjedelig og trist å miste unger på denne måten her, selv om jeg er fullstendig klar over at det er ikke alle unger som er ment til å overleve.. :/

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 09:49   #2
Reptilfreak

ElHein sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 20
Meldinger: 218
Blog Entries: 8
Standard

Bare et par spørsmål, om det ikke gjør noe.
Var det de samme foreldrene? Og var det noen i kullet som overlevde?
Føler med deg Det er trist når det går så dårlig.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 09:59   #3
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Veldig trist!

Men sånn er naturen av og til
Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 10:50   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ElHein Vis post
Bare et par spørsmål, om det ikke gjør noe.
Var det de samme foreldrene? Og var det noen i kullet som overlevde?
Føler med deg Det er trist når det går så dårlig.

Nei, det har ikke vært samme foreldre hele veien.

Første gang var det unger mellom Frida og Tarzan.

Andre gang var det forskjellige mødre og fedre, en fra Pixie og Lucas, en fra Stacy og Lucas, og en (eller to?) fra Spot og Ibex.

I år er foreldrene Stacy og Lucas igjen.

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 11:29   #5
Reptilfreak

ElHein sin avatar

Sted: Nordland.
Meldinger: 218
Blog Entries: 8
Standard

Dette var da et j* underlig fenomen. Det ser jo ut som om utviklingen har startet og er godt på vei. Men det må jo være en grunn til at den stoppet så fort. Fosteret virker ikke så veldig råttent, heller. Temperaturen ser jo bra ut, og det er neppe noe på fukta. Skulle trodd det var genetisk, men ettersom det er forskjellige foreldre så må det jo nesten være noe med atmosfæren.
Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 11:38   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Det kan så klart være noe organer på innsiden som ikke har klaffet, men allikevel.. det er svært irriterende at det skjer så ofte, uten at det ser ut til å være noen grunn. :/

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 13:56   #7
Guest

Medlem siden: May 2009
Sted: Buskerud, Drammen
Meldinger: 232
Standard

Kan det være noe med klekkeren? Hjemme-mekka eller fabrikk lagd?
stokken er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 14:01   #8
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Meldinger: 1,530
Standard

Jeg mistet tre egg på dette, dog var ikke det leopardgekkoer, men lignende skjedde, og det viste seg at det mest sannsynlig var luftboblen i egget som hadde på ett eller annet vis forsvunnet slik at egget var blitt kvalt. jeg hadde ikke rørt eggene eller noe og de lå nedgravd i torv og de andre ungene var sunne og friske, så mulig det er et vanlig fenomen? Nå vet jeg jo ikke om det er det samme som har skjedd med deg, men med tanke på hvordan fosteret ser ut (sett bort i fra at det forskjellige arter vi snakker om) så ligner det veldig på noe av det samme, men jeg skal jo ikke si noe sikkert, bare spekulerer litt her. Jeg fikk tipset angående luftboblen fra en tysk oppdretter som vistnok hadde "forsket" litt på dette på hjemmebasis og gjort noen egne undersøkelser, og han mente at det var dette som var årsaken.
Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 15:50   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av stokken Vis post
Kan det være noe med klekkeren? Hjemme-mekka eller fabrikk lagd?
Den er fabrikklaget, husker ikke navnet på den nå, men den har alltid hatt 100% stødig temperatur hver gang jeg sjekker den, og jeg er ekstremt fornøyd med den.

Sitat:
Opprinnelig postet av Repti_queen Vis post
Jeg mistet tre egg på dette, dog var ikke det leopardgekkoer, men lignende skjedde, og det viste seg at det mest sannsynlig var luftboblen i egget som hadde på ett eller annet vis forsvunnet slik at egget var blitt kvalt. jeg hadde ikke rørt eggene eller noe og de lå nedgravd i torv og de andre ungene var sunne og friske, så mulig det er et vanlig fenomen? Nå vet jeg jo ikke om det er det samme som har skjedd med deg, men med tanke på hvordan fosteret ser ut (sett bort i fra at det forskjellige arter vi snakker om) så ligner det veldig på noe av det samme, men jeg skal jo ikke si noe sikkert, bare spekulerer litt her. Jeg fikk tipset angående luftboblen fra en tysk oppdretter som vistnok hadde "forsket" litt på dette på hjemmebasis og gjort noen egne undersøkelser, og han mente at det var dette som var årsaken.
Dette høres jo ihvertfall veldig logisk ut, dog jeg har heller ikke rørt eggene etter jeg flyttet dem over i klekkeren.
Men jeg flyttet klekkeren til et annet sted i rommet for ca 6-8 uker siden, så kanskje det var nok til at noe slikt kunne skje? Selv om jeg var veldig forsiktig.

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 19:58   #10
Guest

Medlem siden: May 2009
Sted: Buskerud, Drammen
Meldinger: 232
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Den er fabrikklaget, husker ikke navnet på den nå, men den har alltid hatt 100% stødig temperatur hver gang jeg sjekker den, og jeg er ekstremt fornøyd med den.
Ok, tenkte kanskje det var ujevn temp. men siden du har fabrikklaget er det vel ikke det...

Sist endret av DanFekar; 27-05-2010 kl 21:10. Begrunnelse: Lukket sitat-tag
stokken er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvilken gekko er dette? Thore Gekkoer 9 11-02-2007 10:21
Hvilken gekko er dette? Thore Øgler 0 10-02-2007 20:42
Hvilken gekko er dette? Thore Øgler 0 10-02-2007 20:29
hvorfor skjer ikke sånt meg?? straymond Media 3 19-10-2005 10:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:21.