"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-04-2010, 10:54   #1
Junior Member

Medlem siden: Apr 2010
Meldinger: 14
Standard Hvordan fore med sirisser.....

....uten at sirissen stikker av.

I terraet som Knerten bodde i da han kom hit, så var det jo enkelt. Der var det kun glassvegger, og ingen steder for en siriss å stikke av som ikke Knerten kom til på.
Nå har han flyttet over i et større Exo-Terra med både bakgrunn, et par plastikkplanter osv, ergo ypperlige klatre og gjemmesteder for en siriss.

Knerten er vant med å jakte maten sin selv. Ikke få den servert på pinsett. Han har forsøkt å ta fra pinsetten EN gang, men bommet. Og dette ser ut til å stresse han såpass at han ikke vil spise. Jeg har forsøkt å holde disse ekle sirissene i pinsett i et bein, men da er det jo 2 sekunder med kamp, så forsvinner DET beinet liksom. Og sirissen en annen vei.

Hvordan forer dere leosene deres med sirisser, der de har mulighet til å klatre på bakgrunner eller i planter?

Det det har endt opp med her, er at jeg har sloss så med sirisser og pinsett (jeg skjelver jo som en gammel alkoholiker med abstinenser når jeg styrer med den pinsetten da) at sirissene etterhvert har mistet både et og 4 bein, og ergo er blitt minimalt forflytningsdyktige. Dette gjorde at Knerten fikk tatt en siriss i går
Nå har jeg IGJEN klart å halvknerte en sånn sak, og den lå iallefall inne i hula til Knerten da jeg gikk fra terra for å skrive dette innlegget.

Har dere noen gode tips? Hadde jo vært best å bare la Knerten jakte selv, som han er vandt med. Men da må bakgrunn og pynt ut av terra, det er det ikke tvil om....
KnertA er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-04-2010, 11:32   #2
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Slipper du sirissen fremfor han vil ha vel glemse litt etter de? De vi hadde var gale når vi slang inn mat, og kunne faktisk finne på å klatre litt etter mat. Når jeg håndforer dyr med sirisser, holder jeg over begge bakben strukket litt ut, samtidig som bakdel av dyret. Dette gjør at de ikke får sparket seg lø så legg, og det er enklere å "styre" maten.

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 16-04-2010, 16:08   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Asker
Alder: 39
Meldinger: 77
Blog Entries: 3
Standard

Jeg følger et råd som jeg fikk her inne når jeg fikk mine leoser, og det var og nappe av begga bak bena.
Da blir de ikke så raske, men fortsatt rimelig beveglige.
Jeg forer vanligvis med pinsett og som du sier de bommer litt og treffer litt, men det har aldri vært noe problem egentlig.
skippy1972 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-04-2010, 16:21   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Akershus
Alder: 21
Meldinger: 143
Blog Entries: 1
Standard

eller du kan fore leosen i en boks. legge den i en boks med noen sirriser. om du ikke har gjort dette før kan det nok ta litt tid før den skjønner det. men og håndfore er også og anbefale =)
Naitsh er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-04-2010, 16:28   #5
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard

Jeg bruker alltid pinsett under foring.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-04-2010, 16:45   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Jeg bruker alltid pinsett under foring.
Samme her!
Svar med sitat
Gammel 16-04-2010, 16:59   #7
Reptilfreak

Mr Matsy sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 305
Standard

Hvis du skal mate i terrariet (sånn som jeg gjør) kan det være lurt å riste sirrisene i en pose før man gir dem,
det kan også være smart å duste sirrisene litt. Da blir de "øre i hue" og ganske mye tregere.
Det påvirker jo også synet hvis du duster dem.. De ser ingen ting, hehe..

Dette gjør jeg ALLTID når jeg mater med sirriser.
Gammel 17-04-2010, 12:37   #8
Junior Member

Medlem siden: Apr 2010
Meldinger: 14
Standard

Hmmm, som nevnt oppi her så virker Knerten så stresset med dette med pinsett og mat, at han sjelden tar maten med engang. Men nå har det jo vært en del styr rundt han i forbindelse med mangel på bæsj osv også, så får se om et par dager igjen når han har vært helt i ro.
Venter også på å få vitaminpulver (t-rex 2:0) til han (tar visst litt tid den bestillingen gitt ) så da skal vi prøve å riste sirissene i en pose med pulver.

Vil tro det bare stresser han mer å flytte han over i en plastboks for å fore. Men det hadde han vel vendt seg til etterhvert kanskje. Hum...

Redd for å ikke gjøre det beste for han.
KnertA er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-04-2010, 13:23   #9
Reptilfreak

KingSondre sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Gjøvik, Oppland
Alder: 28
Meldinger: 21
Blog Entries: 1
Standard

Jeg pleier å gi ham en siriss fra pinsett først. Det er ikke alltid min leos er så veldig interessert. Den kommer og lukter litt på og så går den sin vei... Av og til kommer den bort og tar den uten stor dramatikk. Men én virker som nok om gangen, så den er ikke interessert i å spise flere da. Det samme gjelder hvis jeg slenger inn en foran den. Noen ganger blir leosen helt i hundre og kaster seg fram og tar den. Men så roer den seg igjen og bryr seg ikke om de andre sirissene jeg slenger inn. De blir som regel borte i løpet av natta så jeg regner med at det går helt fint å bare la de være i buret litt om de ikke blir spist med en gang.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
her er det ei forliste over va man kan fore slamkryperen med david gabrielsen Amfibier 6 16-10-2010 06:19
Fore med meitemark? Tarantell? Taranteller 13 04-09-2008 14:03
Fôre slanger med noe annet? mvga Fôrdyr 2 10-08-2008 16:43
hvordan avler dere sirisser? tijoka Andre insekter 7 05-01-2008 02:16
fore med maggots Miroxx Taranteller 25 13-06-2007 09:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:17.