| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Apr 2010
|
For 1,5 uke siden hentet vi en leogekko som fikk flytte inn her. En hann på uviss alder, men minst 3 år. Han bor i samme terra som han har bodd i de siste to årene, og med samme bunnsubstrat (grus) og samme omgivelser. (varme på samme sted, vannskål, fukthule osv)
Da han kom måtte jeg rydde ut en del gammel møkk i terra, men det ble rent og fint. Han var noe tynn da han kom. Vi ventet to dager med å gi mat, men da gikk tre stk sirisser ned på høykant. Dagen etter byttet han ham. Enda et par dager senere hadde vi "førstehjelp" med å fjerne ham som satt fast på tær og klør. Ga mat på nytt 4 dager etter forrige måltid, da spiste han EN siriss, men ville ikke ha flere. Etter dette har jeg ikke forsøkt å fore igjen. (sist gang var på tirsdag) MEN, jeg har ikke sett han gå på do siden han kom! KANSKJE EN gang, men dette kunne like gjerne være jeg som hadde gjort en dårlig jobb med å rense ut sist. (jeg vet faktisk ikke) Tenker jo på dette som sies ang forstoppelse pga sand/grus, men siden han har stått på samme bunnsubstrat de siste 2 årene, så er det jo rart om dette skulle skje med det samme han bytter hjem. Men???? Vi har ikke fått gitt han calciumblandingen enda, siden den må bestilles på nett. (skal bestille idag) Han ligger for det meste inne i fukthula (sånn terrakotta sak som man fyller vann på toppen av), og vi har kun sett han ute et par ganger. Vet jo at dette er nattaktive dyr, så fullt mulig det er mer liv i han på natta som vi ikke får med oss. Men sanda/grusen ser ikke akkurat herjet ut inni der. Tok han ut for å se på han nå rett før jeg satte meg her for å skrive, og han er rolig, tykk i halen og virker vel ikke direkte syk tror jeg. (men så har jeg kun hatt gekko i 1,5 uke også, så SÅ mye vet jeg ikke om det). Leste at de pleide å gå på do hver dag eller annen hver dag, og da blir man jo bekymret når han MAKS har vært på do engang siden han kom hit i påsken. Noen tips?? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Kjenn på magen hans om den er hard, eller løft ham opp mot lyset for å se om du enten ser "innvoller" eller en stor mørk klump i magen hans.
Du kan bade ham, sette ham i en boks med vann opp til albuene hans, og la ham sitte der i 30 minutter. Vannet skal være lunket, rundt 30 grader. Føles det varmere enn kroppen din, så er vannet for varmt. Husk å ikke gå fra ham mens han bader. Ha ham rett ved PCen din mens du sitter der, slik at du hele tiden kan titte på ham om at han har det bra og ikke drukner. De fleste øgler vil bæsje i vannet mens de bader, men av og til kan de trenge litt hjelp også. Massèr magen rolig, gjerne i 5-8 minutter etter badet, og sett ham ned i vannet igjen for å se om det hjalp. Hvis han ikke er hard/mørk i magen, og ikke bæsjet ved badingen, så kan det hende at han allikevel har gått på do et sted du ikke har sett. De gjør fra seg på merkelige steder iblant. Oppi blomsterpottene til plantene, eller inni huler, bak ting, etc etc..
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Et bilde av leosen+terra hadde vært fint.
-Hvordan er tempen i terra? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
Det siste først.
Siden pæren som fulgte med i terra var defekt da vi fikk det, har det nok vært noe kjølig der inne. Den lå på 25 oppå varmematta, og sikkert vanlig romtemp ellers i terra, altså 20 grader (evnt mer når vi har fyrt i ovnen). I går derimot satte vi inn en Heat Glo på 50w, og det ble mye mer action i lille kreket med engang. Så ja, tanken har slått meg at varmen har noe å si (Repti Glo er bestilt, men ikke kommet enda, så vi prøver å få i orden et skikkelig klima for han)Ellers er det kun en fukthule, en vannskål og en diger rot i terra. (kan ta bilde og legge ut senere) Så det er ikke mange plassene å gjemme møkka, for å si det sånn. Jeg har tatt ut alt for å lete Nå blir det andre dagen med mer varme i terra, så om jeg da ikke finner noe møkk innen vi kommer hjem i kveld, så skal jeg forsøke å bade han. Og ta bilde av terra og gekko sånn det er nå. (nytt terra står klart til innredning her, og det vil bli mer innredning der, steinfliser til bunn (ikke grusen) osv) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Okey,,for hvist ikke leosen får den varmen den skal ha så vil den jo ikke greie å fordøye maten skikkelig å resultatet blir joda at maten blir liggenes igjen i magen ufordøyd å råttne,å det er jo ikke bra.
Hvist du ikke får mere enn 25 grader når du måler tempen oppå matta så burde du å gå for en med mere watt. Varme lampe duger til dagaktive geckoser/øgler men til leoser så mener jeg riktig varmematte er det beste. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Ahhh, okei ja. Men, da antar jeg saken er at det har vært for kaldt til han til nå. Holder det med økt temp, eller betyr dette at jeg nå må ut å bade lillegutt og massere magen hans?
Selv om det nå er en temp på 35grader ca 10 cm ved siden av Heat Glo'en som henger fra taket? Han ligger for det meste inne i fukthulen sin... Og det er i motsatt ende av der varmematta er. Aner ikke helt temp akkurat der nedi, men det er iallefall den kaldeste delen i terra. Og den var nok på rundt 20 før vi satte inn Heat Glo iallefall. Men okei, da skal jeg sjekke en varmere matte.... ![]() Edit: Fint å huske å logge ut når andre har vært pålogget pc. KnertA har skrevet dette. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Junior Member
|
Hum, ja okei ja. Den var i motsatt ende da vi fikk han, derfor bare fortsatte vi med det. Men da flytter vi på den når han skal over i nytt terra.
Men ang temp..... Nå sjekker vi temp nede i sanda. der ligger det varmematte under, og henger en Heat Glo over. Gradestokken viser nå 47 grader I sanda. Og den stiger visst enda. Men dette er vel hovedsaklig når Heat Glo'en er på. Den er av på natta. Vi må nok måle og sjekke litt ettersom han flytter i nytt terra skjønner jeg. Edit: nå sitter han forresten i vannbad ved siden av meg her. På ca 30 grader. Blir rastløs innimellom, så da tar jeg han opp og masserer magen hans. Hvor lenge skal jeg holde på? Til han driter? Eller en viss tid så kan det hende han driter i natt liksom? |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sitat:
her står det...
|
|
|
|
#10 |
|
Junior Member
|
Ja, men var usikker på om jeg kanskje skulle fortsette siden det ikke kom noe møkk bare.
Ble vel 30 min i vann her ca, avbrutt av 3 runder à 3 min ca der jeg masserte magen. Men ikke kommet noe dritt enda. Satte han tilbake i terra etter siste massasjerunde. Skal jeg bade på nytt i morra om det ikke er kommet noe i løpet av natta? Han kjennes ikke hard ut i magen egentlig.... |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Vil ikke ha mat. What to do? | dragoon88 | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 11 | 06-02-2010 14:37 |
| Du skal ikke stjele, SPESSIELT ikke Brachypelma smithi! | _Nagash_ | Lover og regler | 12 | 06-03-2009 18:53 |
| hjelp!ikke bra ikke bra. | anarkist | Knelere | 3 | 31-12-2007 15:32 |
| Er ikke denne tøff, da vet ikke jeg ;) | _Nagash_ | Taranteller | 8 | 29-06-2007 22:44 |
| spiser ikke eller drikker ikke... | badmann | Skorpioner | 2 | 30-12-2005 18:47 |