| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2010
|
Hei!
Har en stund tenkt på å skaffe meg leopard gekko, men vet enda ikke nok om den så håpte på å få svar på noen spørsmål. Setter også pris på andre nyttige ting å vite! ![]() Hva slags mat burde den mates med? Hørt om sirisser, gresshoppere, kakkelakker og noen til insekt men også pinkies så lenge de er mindre enn hodet, kan de virkelig spise pinkies? Og isåfall hvor ofte? Burde jeg variere maten? Enda et spørsmål om mating er at hører at de fleste ville matet gekkoen sin hver 2-3 dag mens de kan leve lenger uten. Så om jeg skulle reise vekk hvor mange dager kunne den gått uten, uten at den plages? På en tråd leste jeg at leopard gekkoer er egentlig veldig usosiale dyr og liker å være alene, mens de fleste selger 3 eller 2 sammen hvordan trives de best? Kan de bite eller gjøre andre skader? Setter pris på annet fakta også, lest masse om dem så håper jo på å kjøpe en selv
|
|
|
|
|
|
#2 | |||||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sitat:
![]() Sitat:
![]() Pinkiser KAN gies, ja, men det er absolutt ikke nødvendig. Noen gir pinkiser fordi de inneholder mye protein og kan være greit å gi gekkoer som enten legger mye egg, eller som er litt for tynne. Men ellers er ikke dette noe du behøver å bekymre deg over. Hold deg til insekter, gekkoen din vil være frisk og fin uansett så lenge den får riktig vitaminer. ![]() Jeg forer mine leopardgekkoer hver 2-3 dag. Og da får de så mye mat de vil ha. Av og til har de en skål inne med masse melorm som de kan forsyne seg selv om de blir sultne. De kan gå en god stund uten mat, ja, men for et optimalt dyrehold, så er det viktig at de får regelmessig mat slik at magen ikke får "sjokk". Du må regne med ca 4-7 sirisser pr foring, gjerne 20 sirisser i uka pr gekko. (Kommer så klart ann på hvor stor gekkoen er, og innimellom vil de også sultestreike litt uten at det nødvendigvis er noen krise.) Sitat:
Om man vil ha en, eller flere så kan du jo velge dette selv, men det viktigste er å IKKE ha 2 hanner sammen, og at gekkoene har stort nok terrarium, og nok gjemmesteder. Og det er slett ikke alle gekkoer som heller setter pris på besøk selv da. Jeg har en hunn-leopard gekko som overhode ikke tolererer noen andre enn maken sin, som hun går sammen med året rundt. Andre hunner vil hun jage vekk, og i siste tilfelle før jeg ga opp å prøve mer så bet hun av halen til en annen gekko jeg har. :/ Men, stort sett går det fint, og jeg tror ikke det er mange gekkoer som den hunnen jeg har. Sitat:
Og en voksen leopard gekko hanne kan bite slik at du blør litt. Men om det gjør spesielt vondt tviler jeg på. Man kjenner det ikke engang på huden når en ung leopardgekko biter. Det er overhode ingenting å være redd for iallefall.Stort sett så er dette veldig greie dyr å ha med å gjøre uansett, og det er sjeldent at jeg har blitt bitt eller de har vært aggressive. Da skal jeg ha kommet litt overraskende på dem mens de sov eller andre liknende spesielle hendelser. Man lærer av sine feil, hvilket også er en av de tingene som gjør denne hobbyen veldig interessant. ![]() Sitat:
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for svar
![]() Lurer også litt på om du mater dem med døde sirisser/kakkelakker/melormer? Hørte jeg burde mate for hånd en stund for at den skulle ha blitt mer vandt med meg, men for å være helt ærlig er jeg en smule skremt av de insektene, eller spessielt melormer så er det mulig å gi døde eller ville det vært dumt? Nå maser jeg kanskje litt men er en del ting jeg ikke finner svar på.Synd å høre at hunnen din bet en annen, jeg har tenkt å bare skaffe meg 1. Jeg har aldri hatt gekko før, bare kornsnok så må nok ta det med ro i begynnelsen!
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sitat:
Mener å ha lest at det også er mindre næring i dem. Jeg har aldri foret direkte rett fra hånden for at de skal bli vandt med meg. Jeg vil nesten se på det som et minus, da et reptil som er klar for mat virkelig biter tak i hva enn de vet er mat. Og hvis fingrene dine gir mat, så skal du ikke se bort ifra at han vil tro det er mat hver gang du dytter fingrene til ham. Leoser er som sagt stort sett rolige dyr, og derfor de også anbefales til nybegynnere. Det skal ikke være nødvendig å temme en voksen leos som er født i fangenskap. La gekkoen få 5-6 dager på å komme seg til ro i terrariet, og så kan du begynne å ta den ut. Sett deg i sengen eller på sofaen og la den gå rundt på deg. Ingen brå bevegelser. Den vil lukte deg, kjenne varmen din og etter kort tid vil den bli trygg på deg. Håndter rolig. Lag huler med hånden din, hvor det er varmt og mørkt og gekkoen kan gå inn der og slappe av mens du ser på TV. Hvis du syns insekter er skummelt, så kan du fore med pinsett. Jeg var heller ikke crazy for insekter da jeg kom inn i hobbyen, men dette er en tilvenningsak. De er virkelig ikke så fæle. For 1-2 år siden så fikk jeg fullstendig noia om jeg f.eks mistet en stor kakkerlakk på gulvet - nå kan jeg fint håndtere dem uten problemer, og jeg syns de også nesten er litt søte.Jeg forer den dag i dag enda med pinsett, da jeg syns det er mer praktisk og man har mer kontroll enn med "klumpete menneskefingre". ^_^ Jeg bruker forøvrig slik "datapinsett", lang, tynn og liten, fremfor sånn man skal plukke øyenbryn med.
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takker for såpass grundig svar
Jeg får vell bare komme over insektsfrykten min, tenker meg at det vil gi seg etter en stund. ![]() Atm har jeg ikke fler spørsmål, men kommer nok noen senere ^^, |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Som sagt kom det noen fler spørsmål
![]() Hører leopardgekkoer lyd? Burde jeg ha den en plass hvor det er lite støy? Hva burde jeg ha i bunnen av territariet? I kornsnokens brukte jeg en slags grønnmate en fyr hadde anbefalt meg fra bohus elns. Men hva foretrekker leopardgekkoer? ![]() Hmm, kommer ikke på om det var noe mer.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bøker om Leopard Gekkoer. | simentp | Slanger, øgler og skilpadder | 1 | 12-12-2009 19:23 |
| Nok en tråd om bunnlag til Leopard gekkoer | Lailande | Terrarier | 36 | 03-11-2009 21:06 |
| Fakta om Leopard Gekkoer | Frogger | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 0 | 23-10-2009 14:45 |
| To leopard gekkoer | Leopardgekko | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 6 | 22-08-2009 08:16 |
| Våre Leopard gekkoer | CamStatic | Mine Herptiler | 15 | 04-01-2009 12:28 |