| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: trondheim
|
hei sann =) nå har jeg vært så heldig å fått noen leopardgekkoer, men er litt usikker på hvordan jeg skal ha d til dem ennå.. har lest en del tråder om hvordan andre har d, å d er my forskjellig. jeg tenker å bygge en bakgrunnsvegg med huler pluss fugtplass. men er litt usikker på om hva jeg skal ha i bunnen og om fugtplassen skal være på kald eller varm delen. bruker ikke uv-lys, for jeg leste at d ikke var nødvendig pga at de er nattdyr og gjømmer seg når lyset er på.
en annen ting jeg lurer på, er d mye hvis en spiser 9-12 mellomstore sirriser til et måltid? jeg tror de er fullvoksne, men d viste ikke forige eier desværre (er d mulig å finne d ut?). også lurer jeg på om D3-vitaminer er noe gekkoene må ha? syns jeg kan huske noe om at de digger d.. ellers så kryddrer jeg sirrisene med t-rex 2.0 (skal kjøpe kalk-pulver om dette også er nødvendig) har vannbasseng til de, nå har jeg avis i bunnen med dopapir oppå inntil videre.vil helst unngå sand, men d er mulig jeg jeg kommer til å ha sand i en del av terrarie slik at de kan grave hvis de finner d for godt.. så om d er noen som har et forslag om hilken sand jeg kan bruke utenom rex-sanda så hadde d vært supert. og ikke minst hvor jeg kan kjøpe d. nå har d seg slik at gekkoene er tynne, så planen nå er å få fetet de opp. jeg tenkte å fore med sirriser og melormer hver dag. men om d er noen gode råd der og så hadde d vært supert også. 2 av de holder på å skifter ham, så dem vil ikke ha noe mat nå. er d vanlig at de ikke spiser når de hamer? vet slanger kan finne på å ikke gjøre d. forer foresten i egen for-boks som er tom. d var vel d jeg kom på nå, men har du et ttips el to på lager så mottar jeg d med takk =) mvh bluemoon |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
Sted: hønefoss :P
Alder: 23
|
hei . når du skaffer deg leoer . burde du ha alt klart . jeg bruker vermiculite i fuktboksene mine . den skal være på det varme delen. er iallefall det jeg har blitt lært
jeg bruker uv lys etter dem er natt dyr . mine er ute og koser seg i vanlig lys å. ser så kjedelig ut vis det ikke er noe lys der om natta når man er et natt menneske . så jeg personlig bruker uv lys. det er bra for alle dyr mener jeg . 9-12 sirriser er ikke mye . det kommer annpå hvor sulten leoen er det . det og finne ut om den er fullvoksen vet jeg ikke etter folk pleier som regel og vite hvor gamle dyrene dem selger er. ja leoer skal ha vitaminer . med kalk og hele pakka . . tviler på at de digger det . men må ha det . for beinbygginga og hammskifte.dem trenger all vitaminer dem kan få. det er vanlig at dem ikke spiser når dem skal skifte hamm for den med kakkiser å. mere næring i dem . dem kan du bestille av folk her eller på repti. når det blir varmere sender dem de i posten til deg . sirrisene du kjøper i dyrebutikken er det ikke noe næring i . men det vet du vel . pass på at hamm skifte går bra . at det ikke sitter igjen noe . jeg hentet 2 stk i dag . var en som hadde tatt de med seg etter den eiere som hadde dem ikke ga dem vitaminer så begge sliter med hammskifte så det sitter igjen på halen og ryggen hode . og bein og tær . den ene har mistet noen tær. jeg kommer til og bruke torv og sand . har blitt anbefalt det . etter det blir steinhard . og sand et lite sted tilfelle egg . vis jeg tar feil så rett meg opp . hilsen madsarn89 |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
takker for svar =) d her ble en hastesak, hvis ikke så ble de avlivet
som sagt så gir jeg dem t-rex 2.0, men må skaffe D3-vitamin og kalk da ser jeg hvor ofte bør jeg prøve å fore dem? vet d er normalt annen hver dag el hver tredje, men jeg ønsker å få foret de opp noe. ang kakkerlakker, om d er noen i midt norge som vet av noen kakkerlak farm el lignende fet for så plz si fra. er d noe annet de trenger som jeg ikke har? uv lys tror jeg jeg venter med enda, for de er ikke så tamme enda.men fins d noe bilde galleria for inredning til gekkoer feks hær på reptilfreaks tru? mvh bluemoon |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
|
Jeg ville brukt sand og jord i bunnen, og jord, vermiculite eller mose i fukthulen, og der vil de mest sansynlig legge eventuelle egg også fordi det er fuktig der. Fukthulen plaserer jeg på midten mellom kald del og varm del. Ha også masse steiner og røtter til de. Hvis du skal ha varmematte i bånn så er det lurt å ha steiner fra bånn pg over substrat så du får leder varmen op fra sanden. Det er også fint å ha noen tørkede gresstuster eller f.eks en liten ficus benjamins som du tørker ut så bare greinene er igjen
du kan bruke vanlig akvariesand/rådasand og blande den med jord, men pass på at det er nok jord i blandingen så de ikke synker ned i sanden når de går på den. Og når det gjelder uv-lys så ville jeg brukt det også
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
takker for alle svar =) nå begynner jeg å bli enig med meg selv her.. men d er noen prob me disse dyra desverre. ene har mistet halen, og den har masse sand inntørket på såret. har prøvd å holde d lenge i klorexodid, men d hjalp ikke. tok en qtips å prøvde å ta d vekk, men d gikk ikke så bra d heller. også virket d som at hun syns d gjorde vondt, for hun begynte å sprelle febrilsk
en annen ting jeg sliter med er at nesten alle sliter med hamskifte. har fikset fugtboks, så jeg håper dette ordner seg. den ene har prob med hamen på hode, så øynene er ikke helt åpne. hun slikker mye på øye. har prøvd å hjelpe til, men d sitter fast. mvh bluemoon |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
la dem gå på papir . vis dem har skadet seg .
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
jopp, dem går på papir nå alle sammen, men jeg tenker på hva gjør jeg med all sanda som sitter fast på såret til stakkaren
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
finn deg en is boks . fyll den med vann . så såret kommet under vanne . da burde det gå av
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
kan prøve på d, men jeg hadde den ganske lenge i klorexodid i går, men d virket ikke som d hungerte, for d ser ut som d er grod inn i såret. og jeg tørr ikke å begynne å prike nå mye på d etter reaksjonen i går når jeg prøvde med qtips. men sanda må vel bort på en måte.. den gror vel kansje ikke ut av seg selv. skal prøve å lete etter en tråd, kasnje d er flere som har vært borti d samme..
mvh blumoon |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Landskilpadder og stell | Ale_281 | Slanger, øgler og skilpadder | 3 | 09-07-2009 13:25 |
| Firfisle og diverse stell, mating etc | Syncro4x | Generelt om reptiler | 5 | 29-06-2009 01:43 |
| Hjelp til stell av G. Sp. Concepion | Sleepy87 | Taranteller | 2 | 10-11-2008 09:19 |
| dårlig stell av tarantellaer! | pantera | Taranteller | 12 | 01-07-2007 14:41 |
| Stell av et skjeggis terriarium | Speedy | Agamer | 2 | 19-02-2007 16:47 |