| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
|
Det virker som et naturlig og ufarlig substrat for leopardgekko og jeg vil gjerne prøve det. Har noen erfaring med leire?
Hvor får man eventuelt tak i det? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
En har jo:
Excavatorâ„¢ Clay Burrowing Substrate (ZooMed Excavator Clay) Har ikke erfaring med den, mener det var en diskusjon om den på forumet tidligere.. Men husker ikke utfallet av den diskusjonen visstnok. Her er ett annet alternativ forresten, sand+jord eller torv blanding: Sand til leos
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Neimen ikke et dumt tips å lage leiren selv av sand/jord/vann... Blir dette helt kompakt når det tørker? Det vil jeg prøve!
Hvilken jord og hvilken sand fungerer her? Mange tusen takk for tips! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: østfold
Alder: 18
|
tiur jord å blåsesand mener jeg det var.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Hvordan vil varmematten fungere under et lag med leire?
Vil varmen få leiren til å sprekke/smuldre opp, eller vil den hindre varmematten i å fungere effektivt? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Tiur torv ja, fåes kjøpt på plantasjen feks. Istedet for biltemas blåsesand kan man kjøpe rådasand som fåes kjøpt på dyrebutikker.
Er ikke leire akkurat dette, men det blir kompakt når det er ferdig og fungerer bra.. Jeg blingsa litt visstnok, så det er ikke kompakt hos meg den dag i dag, men tror jeg brukte for lite vann når jeg klappet det sammen. Sier ikke at du skal bløtlegge det helt, det skal ikke dryppe av jordsandblandingen for å si det slik. Ang. det med varmematten tørr jeg ikke uttale meg om, brukte varmekabler i begynnelsen jeg da (fjernet den), funket det ihvertfall.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Du blander Jord/torv og sand i ca like mengder. Deretter fyller man på med vann til ikke blandingen tar til seg mer.
Fordel blaningen utover i terrariet, pakk den gjerne litt sammen med hendene, form det som du ønsker og la det tørke ut. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |