"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Gekkoer > Leopardgekkoer og andre Eublepharis Veiet opp de nyankomme, noen tiltak for den minste tror jeg?

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-01-2010, 16:40   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Norge
Meldinger: 65
Standard Veiet opp de nyankomme, noen tiltak for den minste tror jeg?

Jeg har akkurat veid de to leopardgeckoene jeg fikk i forrige uke.
Jeg syntes jenta var veldig tynn og litt småredd, forrige eier sier at han ikke har så mye tid til dem i det siste, men at de begge spiser. Hun har spist flere ganger her, ikke like god apetitt som hos hannen men hun spiser ihvertfall.

Men nå veide jeg dem, hannen hadde en vekt på 67g og hunnen veide 36,6g (!!)
Helt klart må hun fetes opp, men nå kommer spørsmålet. Skal jeg utelukkende fete henne på fet mat, dvs zophoboas og voksmøll larver? Eller skal jeg gi sirisser osv.

I går hadde de en parring som jeg så, og da ble jeg også bekymret for hunnen om hun skal legge egg da dette tærer jo på henne.Hun har forresten også hatt et hamskifte om dette har noe betydning-

Så tiltakt må til, men her kommer dere inn

Forresten så går de i et exo terra på 90x45x60, har stor varmematte og 2 20w spotter som varmekilde, ligger på mellom 30-34 på dagtid, og rundt 29,5-32 på den kveld/natt på den varme siden. Den kalde siden holder et sted mellom 23-27. De har 1 reptile den på den varme siden der begge får plass og ikke forstyrrer hverandre, pluss en hule på den kalde siden. i tilegg har de en "snake cave" til fukthule.
jebfx er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-01-2010, 17:32   #2
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Da jeg fetet opp min matet jeg den med zophoboas.. Eller jeg hadde en skål med de hele tiden i terraet og jeg så den gikk og spiste når den følte for det.. Samtidig så prøvde jeg hver dag og se om den ville ha siriss samtidig som jeg ga henne en-to zophoboas til hun ikke ville ha mer..
En ting til.. Til 3 leoser ville jeg satt inn 2-3 fler gjemesteder.. Har 2 gekkoer i terraet nå og de har 4 gjemesteder + fuktboksen..

Legger med næringsinnhold i de enkelte fordyrene (Som jeg selv har funnet her på forumet)

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-01-2010, 17:52   #3
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Om hun ser underernært ut, og veier såpass lite, ville jeg satt henne i et eget terrarie, så du ungår flere parringer. Det koster veldig mye energi for en gekko å legge egg, så det kan bli risikabelt om de ikke har bygd opp et bra "reservelager".

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-01-2010, 18:03   #4
Reptilfreak

Enigma sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Trondheim
Alder: 27
Meldinger: 186
Standard

jeg ville også ha skilt dem. etter min mening er 36g alt for lite.. har hørt 40g er ok, men ble anbefalt 50g+
den ene hunnen min veier 52g og den andre 68g. de er i avl nå.
Enigma er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-01-2010, 18:27   #5
Reptilfreak

Standard

Ok, jeg har tilgang på ikea boks jeg kan benytte. Den er ganske stor, med hull i lokket. Må da få tak en varmematte til. Eller burde jeg skaffe et lite terrarie? Hva blir eventuelt minimumål? Siste alternativ er å bare dele terrariet på to med en plate eller noe, noe som har erfaring med det?

Og burde jeg da flytte hannen over i og med han virker mer rolig og ser litt sunnere ut? Hun er sikkert litt stresset enda etter overflyttingen.

Setter pris på all hjelp
jebfx er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-01-2010, 19:32   #6
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Ville nok vurdert og flytte hannen ja... Og en plast boks funker sikkert greit det ett par uker.. Målene burde være minst 45x45 i bunnareal.. Og en varmematte til må kanskje bli innkjøpt da ja
Svar med sitat
Gammel 20-01-2010, 21:51   #7
Reptilfreak

Standard

Siden jeg ville skille de ganske fort så valgte jeg å sette en glassvegg som går i midten av terrariet, hadde et bilde som jeg tok glasset fra og det passet perfekt Så da deler de terrariet, hunnen fikk litt mindre plass enn hannen, ca 50cm / 40 cm x 45 og det går vel fint. Også deler de varmematta

Men foreslår dere at jeg skal få tak i voksmøll larver og fore bare med det? Hun spiste en zophobas i sta forresten. Ser du nevner et par uker i svaret, vil hunnen gå opp til akseptabel vekt på så kort tid?
jebfx er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Info Nye tiltak mot Spammere Frogger Driftsmeldinger 2 23-04-2009 06:50
Minste skilpadde sssmini Skilpadder 10 30-03-2009 14:13
Tror min P. spurca dør! utyske Knelere 9 08-02-2008 07:33
Noen bilder av vår minste^^ Chibi Snoker 11 02-10-2007 22:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:08.