"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-12-2009, 23:18   #1
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
Meldinger: 625
Blog Entries: 1
Standard Vil ikke ha mat. What to do?

En av de to nyeste leopard gekkoene vil ikke ete. Jeg har tilbudt sirisser og hannen spiser med god matlyst men hunnen vil ikke røre dem.
Jeg spurte forrige eier om en forklaring, og fikk da vite at hunnen hadde kun spist zophobas larver i 1 1/2 år og ville ikke ha sirisser. (Noe som kanskje også forklarer hvorfor hu er så feit, siden jeg har skjønt at de larvene er bare fett omtrent)
Jeg har tilbudt sirisser hver dag men hun vil ikke ha. Siden det nå har gått over en uke uten at hun har spist så gikk jeg till innkjøp av melormer og satset på at hun ville spise det. Men nei, fortstt uinteressert.
Hva mener der jeg bør gjøre?
Skal jeg bare fortsette å tilby sirisser og melormer daglig og håpe hun spiser? (og hva gjør jeg i såtilfelle om hun fortsatt nekter etter enda en uke?)
Eller skal jeg kjøpe inn zophobas larver og fortsette å gi henne det? Kan liksom ikke se for meg at det er no bra kosthold for en leo å bare spise zophobas..
Svar med sitat
Gammel 04-12-2009, 00:56   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2009
Sted: akershus/lørenskog
Alder: 32
Meldinger: 94
Standard

hei..
det er ikke bra for en leopardgecko å bare spise zophobas, som du sier er det nesten bare fett..
det tar sikkert litt tid for henne å venne seg til sirisser.. jeg ville ha fortsatt å gi henne sirisser, så kommer hu mest sansynlig til å spise til slutt. leoser tåler fint noen uker uten mat. jeg har selv en hanne som vanligvis spiser som en hest, han har nå ikke spist på en måned selv om jeg prøver å fore han to ganger i uka. han har ikke gått ned noe særlig i vekt, har fortsatt fin å feit hale..
det er ikke uvanlig at de ikke spiser når de har kommet til ett nytt sted, å det kan jo hende at det er årstiden som er grunnen til at hu ikke vil ha mat..
hvis hu bare har spist zophobas i 1,5 år skal du ikke bekymre deg for at hu ikke spiser, da har hu nok fettreserver uannsett hu spiser når hu blir sulten..
lykke til videre

Mvh. Knut

Sist endret av knut80; 04-12-2009 kl 00:59. Begrunnelse: skrivefeil
knut80 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-12-2009, 08:42   #3
Reptilfreak

Kahuna sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Oslo
Alder: 36
Meldinger: 53
Standard

Støtter det som skrives:

Matmangel pga flytting
Årstiden
Kresen i matveien

De tre årsakene er troverdige synes jeg. (spes. 1 & 3) Sålenge du tilbyr mat noen ganger i uka så spiser den etterhvert. De dør ikke foran matfatet. Hun kan faktisk ha godt av litt faste nå etter en lang zophobas kur.
Kahuna er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-12-2009, 08:49   #4
Reptilfreak

Cinta sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Alder: 21
Meldinger: 51
Standard

Min er sånn den også. På de 3 ukene jeg har hatt henne har hun kun villet ha melorm og 2 zophobas

Alt annet overser hun, har prøvd sirisser, kakerlakker og tørkede gresshopper..
Svar med sitat
Gammel 04-12-2009, 09:27   #5
Reptilfreak

moniq sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 38
Meldinger: 935
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Hadde det samme problemet her da vi kjøpte inn 4 Fattail babyer, de hadde kun fått melormer før.
Så jeg satte de rett på dubia og sirisser. En var veldig treg før den ville spise , men når den først begynte å spise så gikk det ned menger av dubia hver dag.
Den voksne hannen vi har her er litt matlei for tiden, og for å se hva han spiser så forer jeg han i en tom stor plastboks(dette er han vant til fra før).
Istedenfor å prøve annenhver dag med mat, så testet jeg ut å prøve bare 2 ganger i uka.
Puttet oppi ca 10 store sirisser/dubia og da brått begynte han å spise. Så mye fordyr om gangen da spiser han hverfall 5 stk av de .
Jeg tror litt har å si på årstiden, for det er vel så de vanligvis dvaler på denne årstiden...
Han her er ikke gått ned noe i vekt, og holder hardt på sine 115 gram.
moniq er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-12-2009, 13:21   #6
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Standard

Takk for svar alle sammen, ble litt mindre bekymra nå
Da bare fortsetter jeg å jevnlig tilby sirisser helt til hu eter.
Som det blir nevnt her så har hu nok et godt reservelager å tære på pga kostholdet ja. Er god og rundt i magan og halen hennes er enorm, sikkert dobbelt så stor som hannen sin. Og hun virker jo frisk og fin ellers, så da går det vel bra
Svar med sitat
Gammel 05-02-2010, 18:58   #7
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Standard

Update:
I dag spiste hun endelig..
Det var bare 3 sirisser hu ville ha, men nå spiser hun i alle fall.
Takk for alle svar.
Svar med sitat
Gammel 05-02-2010, 19:40   #8
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Cinta Vis post
Min er sånn den også. På de 3 ukene jeg har hatt henne har hun kun villet ha melorm og 2 zophobas

Alt annet overser hun, har prøvd sirisser, kakerlakker og tørkede gresshopper..
Prøv levende gresshopper. Med en gang de har fått smaken på disse, er det gjort
Jeg vet forøvrig ikke om du bruker annen type boks-mat, men leoser er trege på å spise dødt - de foretrekker helst levende..

Til trådstarter; Om hun har begynt å spise igjen er det nok ikke årsaken, men du kan jo ha det i bakhodet til en annen gang; De blir ofte litt forstyrret og mister litt matlyst når de blir gravide. Du har jo en hann og en hunn sammen, såå, det er jo ikke umulig at det skjer noe utover våren..
Svar med sitat
Gammel 05-02-2010, 22:03   #9
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Prøv levende gresshopper. Med en gang de har fått smaken på disse, er det gjort
Jeg vet forøvrig ikke om du bruker annen type boks-mat, men leoser er trege på å spise dødt - de foretrekker helst levende..

Til trådstarter; Om hun har begynt å spise igjen er det nok ikke årsaken, men du kan jo ha det i bakhodet til en annen gang; De blir ofte litt forstyrret og mister litt matlyst når de blir gravide. Du har jo en hann og en hunn sammen, såå, det er jo ikke umulig at det skjer noe utover våren..
Okay, skal holde utkikk etter tegn. Er jo ikke umulig. Regner med at om hun skulle være gravid, så vil det gå bra ettersom hun er god og feit og ellers i grei form. Eller?
Svar med sitat
Gammel 05-02-2010, 22:12   #10
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Sålenge den er godt holdt er det ingen problemer.. Men, de mister ofte matlysten litt før de skal legge egg..Min blir helt fjern - kommer fram om dagen til og med og rusler rundt i terraet på leting etter en eggleggingsplass - bryr seg hverken om meg eller mat..
Men ettersom din har begynt å spise igjen, er det jo ikke så sannsynlig at det var årsaken denne gang..
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Har ikke... Markerings Tusj Skilpadder 5 10-04-2009 07:02
Du skal ikke stjele, SPESSIELT ikke Brachypelma smithi! _Nagash_ Lover og regler 12 06-03-2009 18:53
hjelp!ikke bra ikke bra. anarkist Knelere 3 31-12-2007 15:32
Er ikke denne tøff, da vet ikke jeg ;) _Nagash_ Taranteller 8 29-06-2007 22:44
spiser ikke eller drikker ikke... badmann Skorpioner 2 30-12-2005 18:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:00.