"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-11-2009, 10:54   #1
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
Meldinger: 770
Blog Entries: 2
Standard Smugling og kjøp av Leo i Sverige

Nå har jeg egentlig tenkt å være så optimistisk at jeg skal vente med Leo-kjøp til (ikke hvis) når reptiler bli lov i Norge.
Men har jo lest alle innleggene som er å finne på dette forumet i mellomtiden, og lurer på en ting. Er klar over at det er leoser til salg i Norge, men leser jo om en god del folk som drar til oppdrettere i Sverige for å hente leoser.

Lurer altså på hva disse oppdretterne mener om salg av sine leoser til Nordmenn? Regner med at de er klar over at de ikke er lov i Norge, og at de risikerer å bli avlivet dersom de blir oppdaget i tollen. Hadde jeg avlet på et hvilket som helst dyr, så tror jeg at jeg hadde vært svært skeptisk til å selge dyr som jeg visste kunne måtet bøte med livet over grensen.

Har noen en formening eller erfaring rundt dette?
Mener ikke å være krass eller bedreviter, kommer sikkert til å ta meg turen over dersom loven i Norge er den samme og jeg mot alle odds skulle være i dette landet om fire år..
Svar med sitat
Gammel 26-11-2009, 11:04   #2
Reptilfreak

Cinta sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 51
Standard

Når jeg skulle kjøpe sendte jeg mail te flere oppdrettere i sverige, der jeg spurte om de var inntressert i å selge til meg som bodde i norge. Jeg fikk bare possitive svar
Svar med sitat
Gammel 26-11-2009, 11:08   #3
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Cinta Vis post
Når jeg skulle kjøpe sendte jeg mail te flere oppdrettere i sverige, der jeg spurte om de var inntressert i å selge til meg som bodde i norge. Jeg fikk bare possitive svar
Ok. Jeg mener på ingen måte at norske reptil-eiere er noe dårligere enn de svenske. Jeg mener bare at jeg kanskje ikke ville solgt et dyr til et land jeg vet det kan bli avlivet i. Jojo, det risikerer jo alle dyr i alle land, men terskelen for reptiler i Norge er mildt sagt lavere enn i mange andre.

Skjønner jo at det er veldig sunt for den "norske stammen" med innblanding av nytt blod, men det var ikke den siden av saken jeg tenkte på. *tenke høyt for seg selv mens jeg skriver*
Svar med sitat
Gammel 26-11-2009, 11:08   #4
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Sitat:
kommer sikkert til å ta meg turen over dersom loven i Norge er den samme og jeg mot alle odds skulle være i dette landet om fire år..
Og da spørr jeg deg - hvorfor ? Hvorfor må du på død og liv ta turen over grensa med de farene det innebærer - når du er klar over at det finnes MANGE leoser for salg i Norge ?

Hadde det vært en art med begrensede blodslinjer eller tilgjengelighet i Norge så kunne jeg skjønt det. Men, ikke en leopardgekko...
Svar med sitat
Gammel 26-11-2009, 11:11   #5
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Thor Håkonsen Vis post
Og da spørr jeg deg - hvorfor ? Hvorfor må du på død og liv ta turen over grensa med de farene det innebærer - når du er klar over at det finnes MANGE leoser for salg i Norge ?

Hadde det vært en art med begrensede blodslinjer eller tilgjengelighet i Norge så kunne jeg skjønt det. Men, ikke en leopardgekko...
Sorry, ble litt forvirret av mye tekst fra min egen side
Det jeg mente, var at jeg nok ikke ville dratt over grensen dersom de ikke blir lovlige. Nettopp fordi jeg ikke hadde hatt samvittighet til å ta de med over grensen. Men dersom det skulle bli en oppmykning av lovverket/ ok for positivlisten, vil jeg nok ta turen over til Sverige da det er så mange flotte dyr på sidene til mange av de svenske dretterne jeg har sett på
Svar med sitat
Gammel 26-11-2009, 15:13   #6
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Meldinger: 1,671
Standard

Det er sikkert like mange reptiler eller kanskje flere reptiler som dør her i Norge pga dårlig hold osv enn dem som blir "oppdaget" i tollen/hjemme.
leo77 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-11-2009, 15:14   #7
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Det er sikkert like mange reptiler eller kanskje flere reptiler som dør her i Norge pga dårlig hold osv enn dem som blir "oppdaget" i tollen/hjemme.
Som sagt, jeg har ikke peiling. Bare lurte fra et nøytralt synspunkt
Svar med sitat
Gammel 26-11-2009, 16:33   #8
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av alfaromeogirl Vis post
Sorry, ble litt forvirret av mye tekst fra min egen side
Det jeg mente, var at jeg nok ikke ville dratt over grensen dersom de ikke blir lovlige. Nettopp fordi jeg ikke hadde hatt samvittighet til å ta de med over grensen. Men dersom det skulle bli en oppmykning av lovverket/ ok for positivlisten, vil jeg nok ta turen over til Sverige da det er så mange flotte dyr på sidene til mange av de svenske dretterne jeg har sett på
På den andre siden vil jo dyrene på positivlisten bli svært enkle å få kjøpt i Norge også, de fleste fargevarianter og typer finnes det allerede oppdrett på i Norge
Eneste gode grunnen jeg ser for å reise over grensen (eller et annet sted i Europa) er om du skal ha et dyr som ikke er på positivlisten eller få fatt i en variant som ikke er alment tilgjengelig i Norge.
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-11-2009, 08:21   #9
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
På den andre siden vil jo dyrene på positivlisten bli svært enkle å få kjøpt i Norge også, de fleste fargevarianter og typer finnes det allerede oppdrett på i Norge
Eneste gode grunnen jeg ser for å reise over grensen (eller et annet sted i Europa) er om du skal ha et dyr som ikke er på positivlisten eller få fatt i en variant som ikke er alment tilgjengelig i Norge.
Ok, som sagt så har jeg ikke peiling på det. Var derfor jeg spurt Men da er det vel bare å fortsette å krysse fingrene.
Litt ot dette da. Det som var poenge mitt, var at selv om det sikkert er mange som dessverre lever et dårlig liv og til slutt dør, så er det jo en kjensgjerning at det er en større sjanse for at de dør dersom de blir oppdaget ved tollen, eller senere av politiet i Norge.
Svar med sitat
Gammel 27-11-2009, 16:48   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av alfaromeogirl Vis post
Ok, som sagt så har jeg ikke peiling på det. Var derfor jeg spurt Men da er det vel bare å fortsette å krysse fingrene.
Litt ot dette da. Det som var poenge mitt, var at selv om det sikkert er mange som dessverre lever et dårlig liv og til slutt dør, så er det jo en kjensgjerning at det er en større sjanse for at de dør dersom de blir oppdaget ved tollen, eller senere av politiet i Norge.
Nei faktisk ikke. Hadde du visst hvor mange miskjøttede dyr som kommer inn til omplassering og salg så hadde du fått krampe!

Det er desverre altfor mange som skal ha et "kult" ulovlig dyr, uten å tenke på at det trenger spesielt stell for å kunne leve. Som spesial lys, vitaminer tilpasset dyret og mat.
Lailande er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
oppdrett, sverige, toll, Leopardgekko

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Frakt av reptiler på tog?! Freddy90 Lover og regler 61 14-02-2012 17:55
NY messe i Sverige telia Messer og utstillinger 5 08-05-2009 23:33
Smugling eller avlivning? Rex Lover og regler 16 09-02-2009 23:39
Smugling, ulovlig dyrehold og etikk. Zun9wa Lover og regler 67 24-09-2006 20:54
Sverige?? P1eR Utstyr 2 08-06-2006 19:44

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:59.