"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-11-2009, 22:59   #1
Reptilfreak

Cinta sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Alder: 21
Meldinger: 51
Standard Får hun i seg nok?

Hentet hjem leosen min på søndag. Hun hadde da ikke spist siden fredag. Hun var kun vandt med å få kakerlakker.

Hun ville ikke ha mat på mandag, og på tirsdag så spiste hun endel melorm. Men hun ville ikke ha siriss. Prøve også å gi henne en død gresshoppe, den spyttet hun bare ut igjen.

I dag prøvde jeg på nytt med siriss, men hun bryr seg over hode ikke. Sirissen klatret til og med på henne. Hun virker mere redd den.. Så jeg ga henne noen melorm, før hun ruslet bort i hulen sin på "vamtsiden" for å sove.

Hun har sånn "worm dish", men hun spiser ikke av den, (ser heller ikke at hun rører vannskålen) Jeg kan jo mate henne med en og en melorm, men er det nok for henne?
Har vært i de dyrebutikkene som er for å høre etter kakerlakker, men de har ikke.

Hvordan er det å gi zophobas? Det har de på dyrebutikken..

Beklager masse spm, men blir bare litt urolig for at hun ikke får i seg nok.
Cinta er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-11-2009, 00:13   #2
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 275
Standard

Du trenger ikke ure deg for at den spiser for lite, en leo kan gå lenge uten mat.

Du kan godt forsette og fore med melormer inntil den tar sirisser, eller du får tak i kakerlakker. Zophobas kan du også prøve med ja.
ark er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-11-2009, 10:04   #3
Reptilfreak

Cinta sin avatar

Standard

Jeg får dra innon dyrebutikken etterpå å kjøpe noen zophobas til henne da..
Cinta er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-11-2009, 15:10   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Du gir den ikke for store sirisser da?
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-11-2009, 16:00   #5
Reptilfreak

Fuzzy sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
Meldinger: 165
Standard

Jeg har også samme situasjonen for øyeblikket.

Enigmaen min spiser dubia helt fint, men også melormer og zophobas. Men carrot tailen min er mere sær i matveien. Svært lite dubia går ned hos henne, men fråtser når det kommer til melorm. Det å fore på kun melorm er jo ikke heldig, siden det ikke er så mye næring, men antar at noe næring er mye bedre enn ingenting.
Jeg forer så godt det går, og venter i spenning på at hun skal begynne å spise kakerlakker =)
Fuzzy er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-11-2009, 16:22   #6
Reptilfreak

Cinta sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Du gir den ikke for store sirisser da?
Jeg tror ikke de er for store, jeg ba om de minste de hadde, så de er ikke veldig store.. Men ikke vet jeg, hu virker bare redd dem

Sitat:
Opprinnelig postet av Fuzzy Vis post
Jeg har også samme situasjonen for øyeblikket.

Enigmaen min spiser dubia helt fint, men også melormer og zophobas. Men carrot tailen min er mere sær i matveien. Svært lite dubia går ned hos henne, men fråtser når det kommer til melorm. Det å fore på kun melorm er jo ikke heldig, siden det ikke er så mye næring, men antar at noe næring er mye bedre enn ingenting.
Jeg forer så godt det går, og venter i spenning på at hun skal begynne å spise kakerlakker =)
Min syns også melorm er kjeeempe godt, men som du sier så er det vel ikke så veldig mye næring i det.. Har gitt henne en zophobas nå, hun var litt redd den, men tok den til slutt.
Cinta er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-11-2009, 16:42   #7
magnusøy
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Jeg har så langt utelukkende gitt gekkoen min melormer, og det har fungert helt fint. Forutsetter at melormene får en næringsrik diett og at den får vitamintilskudd (D3) ved siden av.

Fordelen med melormer er at de har riktig størrelse, enkle å holde, de hopper ikke ut av matskålen, de er tilgjengelig for gekkoen hele tiden og de spiser ikke på avføringen til gekkoen. Det siste reduserer faren med parasitter.

Nå som den har blitt litt større, får den av og til en liten siriss. Mest for å se den jakte på byttet sitt.

Dette er basert på erfaringer beskrevet i boken "The Herpetoculture of leopard Geckos", skrevet av blant annet Ron Tremper som har mer enn 30 års erfaring med oppdrett av leopardgekkoer.

Svar med sitat
Gammel 19-11-2009, 16:48   #8
Reptilfreak

Fuzzy sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
Meldinger: 165
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av magnusøy Vis post
Dette er basert på erfaringer beskrevet i boken "The Herpetoculture of leopard Geckos", skrevet av blant annet Ron Tremper som har mer enn 30 års erfaring med oppdrett av leopardgekkoer.
Venter i spenning på den boka fra amazon, men det er jo alvorlig lang ventetid....
Fuzzy er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-11-2009, 16:50   #9
Reptilfreak

Cinta sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av magnusøy Vis post
Jeg har så langt utelukkende gitt gekkoen min melormer, og det har fungert helt fint. Forutsetter at melormene får en næringsrik diett og at den får vitamintilskudd (D3) ved siden av.
Hva kan jeg gi melormene da? Nå har jeg de bare i en boks med havregryn. Å jeg tar dem i et pulver som heter 2:0. Bør jeg ha noen andre vitaminer også?
Cinta er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-11-2009, 17:18   #10
magnusøy
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Cinta Vis post
Hva kan jeg gi melormene da? Nå har jeg de bare i en boks med havregryn. Å jeg tar dem i et pulver som heter 2:0. Er det det samme som D3?

Det anbefales bl.a. gulrot, korn og tropisk fiskeflak. Biter av appelsin eller gulrot daglig vil gi nødvendig fuktighet..

Bruker Leopard Gecko Dust by T-Rex. Dette får den servert i en liten flat skål/syltetøylokk, slik at den selv kan bestemme hvor mye den vil ha.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:58.