| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 21
|
Hentet hjem leosen min på søndag. Hun hadde da ikke spist siden fredag. Hun var kun vandt med å få kakerlakker.
Hun ville ikke ha mat på mandag, og på tirsdag så spiste hun endel melorm. Men hun ville ikke ha siriss. Prøve også å gi henne en død gresshoppe, den spyttet hun bare ut igjen. I dag prøvde jeg på nytt med siriss, men hun bryr seg over hode ikke. Sirissen klatret til og med på henne. Hun virker mere redd den.. Så jeg ga henne noen melorm, før hun ruslet bort i hulen sin på "vamtsiden" for å sove. Hun har sånn "worm dish", men hun spiser ikke av den, (ser heller ikke at hun rører vannskålen) Jeg kan jo mate henne med en og en melorm, men er det nok for henne? Har vært i de dyrebutikkene som er for å høre etter kakerlakker, men de har ikke. Hvordan er det å gi zophobas? Det har de på dyrebutikken.. Beklager masse spm, men blir bare litt urolig for at hun ikke får i seg nok. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Jeg får dra innon dyrebutikken etterpå å kjøpe noen zophobas til henne da..
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
|
Jeg har også samme situasjonen for øyeblikket.
Enigmaen min spiser dubia helt fint, men også melormer og zophobas. Men carrot tailen min er mere sær i matveien. Svært lite dubia går ned hos henne, men fråtser når det kommer til melorm. Det å fore på kun melorm er jo ikke heldig, siden det ikke er så mye næring, men antar at noe næring er mye bedre enn ingenting. Jeg forer så godt det går, og venter i spenning på at hun skal begynne å spise kakerlakker =) |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Jeg tror ikke de er for store, jeg ba om de minste de hadde, så de er ikke veldig store.. Men ikke vet jeg, hu virker bare redd dem
![]() Sitat:
Har gitt henne en zophobas nå, hun var litt redd den, men tok den til slutt.
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Jeg har så langt utelukkende gitt gekkoen min melormer, og det har fungert helt fint. Forutsetter at melormene får en næringsrik diett og at den får vitamintilskudd (D3) ved siden av.
Fordelen med melormer er at de har riktig størrelse, enkle å holde, de hopper ikke ut av matskålen, de er tilgjengelig for gekkoen hele tiden og de spiser ikke på avføringen til gekkoen. Det siste reduserer faren med parasitter. Nå som den har blitt litt større, får den av og til en liten siriss. Mest for å se den jakte på byttet sitt. Dette er basert på erfaringer beskrevet i boken "The Herpetoculture of leopard Geckos", skrevet av blant annet Ron Tremper som har mer enn 30 års erfaring med oppdrett av leopardgekkoer. |
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
|
Venter i spenning på den boka fra amazon, men det er jo alvorlig lang ventetid....
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Hva kan jeg gi melormene da? Nå har jeg de bare i en boks med havregryn. Å jeg tar dem i et pulver som heter 2:0. Bør jeg ha noen andre vitaminer også?
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Sitat:
Det anbefales bl.a. gulrot, korn og tropisk fiskeflak. Biter av appelsin eller gulrot daglig vil gi nødvendig fuktighet.. Bruker Leopard Gecko Dust by T-Rex. Dette får den servert i en liten flat skål/syltetøylokk, slik at den selv kan bestemme hvor mye den vil ha. |
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|