| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
Sted: Stavanger
|
Jeg har nylige skaffet meg en leopard gecko fra sverige. Hun måtte være i en liten beholder i halvannet døgn av den grunn. Når jeg kom hjem, satte jeg opp terarriet, og ga henne 5-6 sirisser og en skål med mel-ormer. De sa i sverige at hun var ca et halvt år gammet. Og hun er veldi lite aktiv. Hun ligger bare under barken sin, mens sirissene spaserer rundt henne. Tror ikke hun har spist en eneste siriss siden lørdag., når jeg kjøpte henne. (tirsdag i dag).
Det jeg lurer på, er dette normalt i begynnelsen?? At hun eg så lite aktiv, og at sirissene koser seg i terariet uten at hun bryr seg?? En ting til lurer jeg på, hun har jo et vannbad, men må mosen som ligger under barken også være fuktig? Burde jeg legge mosen for seg selv i en skål med vann?? På forhond, takk for svar.. Hilsen reptil nybegynner
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Sitat:
Vannbad? hva mener du med det? Hun skal ha en vannskål og en boks med fuktig vermaculit hun kan krype inni. Mose har egentlig ingenting i et leosterra å gjøre, da disse kommer fra steinørkenområder hvor det er tørt og atter tørt. Har den det for fuktig, kan det også være en grunn til at den er lite aktiv. Har de det for fuktig, så dør de på sikt. Anbefaler deg å kjøpe en bok om disse dyrene, gjerne den standard leopard geckos av Friedrich Wilhelm Henkel og Wolfgang Schmith. Der ser du både hvordan habitat de skal ha.(tørket leire blandet med stein) og det står alt annet om hvordan de skal ha det. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
|
få nå ut de sirisene fra terrarie, de bare stressser leosen vis de bare går rundt. de kan også finne på å gnage litt på leosen din..
har du bilde av din leopardgecko? mvh Robin
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
takk for hjelp.. har ikke fått tatt bilde enda, litt pga hun bare er inne i hulen sin, og jeg vil ikke stresse henne med å dra henne ut
men jeg skal få ut sirissene vertfall. d var mannen i dyrebutikken i sverige som sa hva jeg skulle gjøre.. men fikk så mye info på en gang, at d har nok blandet seg litt for meg.men alså, vermaculit'en skal være fuktig i en boks?? eg har bare fuktet det med vann, og lagt det i nærheten av hulen hennes. det jeg mente med vann-bad, var at hun har en skål med vann. har også en mini skål med kalk og vitaminer, og en skål midt i mellom med melormer. Jeg er redd for at hun ikke skal ha det bra, så jeg ber om all den hjelpen jeg kan få men skal prøve og få tatt noen bilder og legge ut..
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Vestfold.
|
Vermeculiten fukter du inni boksen, slik at det omtrent dekker bunnen i boksen. Det er en fordel at fuktboksen står på varmesiden slik at det fordamper og blir fuktigere på veggene og sånn i boksen.
Sirissene rister du i en pose med vitaminer, ellers tror jeg ikke det er nødvendig med noen skål med vitaminer, tror ikke den vil spise av det. Sørg for friskt vann i skål hver dag, og se etter at alt går bra under hamskifte, de klarer det som regel selv. Ellers holder de seg som regel mest i hulen sin om dagen, og kommer gjerne ut på kveldstid. Les en hel masse her gjennom gamle tråder, da sitter du som regel ikke igjen med noen ubesvarte spørsmål. Hvilket du burde gjort før du gikk til anskaffelse. Men masse lykke til med hold av gekko, de er fasinerende dyr. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Sted: skoget i ett hus
Alder: 26
|
Jag hade en leopadgecko hade jag snad som botenmatrial och litte sten som ett littet berg sen en litten vattenskål sen hade jag någon rott som inredning och någon plastväxt. så fukta jag terrariumet på morgonen sen en liten duch på kvälen om den ömsar så fuckta litte extra gör litte lätare för ömsningen. så kan man ha en litten plast tallrik å ha mjölmaskarna i behöver inte vara så hög eller stor duger med en (snusdossa) exempel då vet du var maskarna är så har man bätre koll om den har ätigt. det funka för mig. Min leopardgecko trivdes
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Har fått ut sirissene nå, og om-mølert i terrariet.. har også lagt inn en boks med fuktig mose. så nå håper jeg hun trives bedre etter hvert. men skal jeg vente med å gi henne sirisser til hun blir mer aktiv, og på kvelden?? og hvor lenge kan mel'ormene ligge i skålen før jeg må kaste dem og legge inn nye??
Setter utroli pris på all hjelp fra dere
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Leopard gecko | Snowballs | Øglefakta | 0 | 13-09-2007 21:48 |
| Trenger noen tips i forhold til Leopard Gecko. | _Nagash_ | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 37 | 15-05-2007 17:54 |
| terrarium til leopard gecko HJELP | baggis | Terrarier | 7 | 25-04-2007 18:06 |
| Trenger hjelp til Leopard Geckoer | Hanne86 | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 3 | 27-09-2005 04:57 |
| Hjelp med Leopard Gecko... | Jaz | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 3 | 16-08-2004 21:30 |