| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: I Norge
|
Hey.
Kan jeg lage et terrarie av tre til min Leopardgekko? Sånn at jeg har bunn,sidene og baken i tre og i fronten er det en glassplate? Kan jeg bruke varenr 87-713 på Biltema Norge som matriale? Vist jeg kan bruke de plankene så skal terrariet blienten 150x60x50 eller 200x70x50 (LxBxH). Men gjør det noe om jeg bare har en varmematte på litt over 50cm, vist jeg bruker en varmespott også?. Mvh Jon M
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Det funker helt utmerket å bygge i tre. Jeg har selv bygget 2 skjeggagam-terra i slike furu/hobby plater kjøpt på biltema/coop obs..
Men, det var jo voldsomme dimensjoner du skulle ha til en (enslig?) leopardgekko.. Av praktiske årsaker ville jeg valgt et mindre terra - spes. i forhold til mating. Det er enklere å mate en leos i et lite terra. Dessuten har leoser det for seg å finne sine faste plasser. Litt "bortkastet" om leosen din bare bruker 1/3 av terraet du har bygget til den. Om du bygger et terra på 100/120x60x60 kan du med god samvittighet ha 2 - 3 leoser. Det er ikke ofte jeg anbefaler mindre terra-størrelser, men når det kommer til leoser kan det rett og slett være mer praktisk med et litt mindre. Men tanken din er jo absolutt god! tror det var denne typen jeg brukte; art.nr. 16-650 Fordelen med disse er at de kommer i bredder på 60. Så det blir minimalt med kapping om terraet f.eks skal være 60 i høyde og bredde. Da trenger bare å kappe i lengden. Skal du ha et terra på 120, kapper du bare èn 240 plate i 2, og dermed har du 1 bunnplate og 1 ryggplate. Så kapper du èn 240 plate på midten en gang til og du har toppen ferdig, samtidig som du sitter igjen en plate som er 120 lang. Kapp den også i 2, så har du jammen sideplatene også. Til frontpanel (du vil heve skyvedørslisten, sånn at den ikke blir full av sand) kjøper du bare ferdige plater på 10-15 cm brede og 120 lange. Kunne ikke se mindre enn 20 i bredde hos biltema, men sjekk hos coop obs.. Eventuelt bruker du glass i fronten for å maksimere innsikten. Men det koster nok litt mer, og du må passe på å få tykt nok til at det blir plass til skyvedørslisten.. Vel, det var jo et eksempel på hvordan det kunne gjøres iallefall.. Sist endret av KarlKanibal; 05-06-2009 kl 01:35. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|