"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-03-2009, 14:39   #1
Reptilfreak

mandarin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Barteland
Meldinger: 196
Standard Hva fôrer du med? Og hvorfor? Leopardgecko

Jeg har sett og lest litt rundt på diverse forum om hva som er best å fôre Leosen med.

Mye forskjellige kommer frem, og melorm er tydlig en slager i det store utland? Jeg ble litt nyskjerrig og kjøpte melormer for å teste. Ble litt sjokkert da Leosen min kastet seg over melormen og spiste med iver.

Grunner jeg har lest er:
- Sirisser lukter og lager lyder.
- Sirisser er vanskelig å fange for gekkoen og ødelegger apetitten om den må jakte mye for å få tak på den.
- Melormer er farlig, for de kan spise opp dyret innvendig og utover.
- Bruker begge deler, da dyret liker variasjon.
- Melormer inneholder alt for mye fett.

Jeg har en 7 mnd gammel Leopardgecko, og fôrer annenhver dag med sirisser og melormer. Og er derfor litt usikker på om jeg bør fortsette med det?

Hva fôrer dere med?
For dyrets del, med tanke på innhold av de forskjellige stoffene(fett, protein, calcium osv)?
Eller for at sirissene stinker og føler at melormene er et bedre alternativ for deg å holde i hus?

Finnes det noen forskninger på dette?

Også har jeg hørt mye skryt om Silkeormer?
mandarin er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 15:22   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Midt Norge
Alder: 24
Meldinger: 46
Standard

Jeg mater noen ganger med pinkies fordi de inneholder mye calcium ellers bruker sirisser. Brukte zoophobas før men dem blir jo så tjukke av det, men det går jo bra mate dem noen ganger i måneden med zoophobas så det blir litt variasjon i kostholdet.
Amaranth er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 15:24   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Hedmark
Alder: 26
Meldinger: 67
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mandarin Vis post
Jeg har sett og lest litt rundt på diverse forum om hva som er best å fôre Leosen med.

Mye forskjellige kommer frem, og melorm er tydlig en slager i det store utland? Jeg ble litt nyskjerrig og kjøpte melormer for å teste. Ble litt sjokkert da Leosen min kastet seg over melormen og spiste med iver.

Grunner jeg har lest er:
- Sirisser lukter og lager lyder.
- Sirisser er vanskelig å fange for gekkoen og ødelegger apetitten om den må jakte mye for å få tak på den.
- Melormer er farlig, for de kan spise opp dyret innvendig og utover.
- Bruker begge deler, da dyret liker variasjon.
- Melormer inneholder alt for mye fett.

Jeg har en 7 mnd gammel Leopardgecko, og fôrer annenhver dag med sirisser og melormer. Og er derfor litt usikker på om jeg bør fortsette med det?

Hva fôrer dere med?
For dyrets del, med tanke på innhold av de forskjellige stoffene(fett, protein, calcium osv)?
Eller for at sirissene stinker og føler at melormene er et bedre alternativ for deg å holde i hus?

Finnes det noen forskninger på dette?

Også har jeg hørt mye skryt om Silkeormer?
Synes ikke siriser lukter så vondt, værre med melormene synes jeg!
demios er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 15:32   #4
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 275
Standard

Melormer ser ofte ut til å være en stor slager i det store utland ja, men hvis du leser igjennom grunnen til at folk ikke liker sirisser så er det lett å få inntrykk av at de går for melormer fordi det er enkelt i forhold. Både med tanke på holdet og foringa.

Det virker som flere får opp øynene for kakerlakker i stedet for sirisser, fordi da slipper de lukta og slik. Pluss at det avler lett med lite vedlikehold.

I den perfekte verden hadde dyrebutikkene ført en 30-40 forskjellige fôrdyr slik at vi kunne etterlignet utvalget i naturen så godt som mulig.

Jo mere variasjon du slenger inn i kosten jo bedre er det. Men sirisser og melormer fungerer helt fint og blir brukt som basis fôr for leos holdere i mange land.
ark er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 15:46   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Forer med;
Kakerlakker (Blaptica dubia nymfer)
Sirisser
Locuster (syns vandrergresshoppene blir litt for stor til leosene, iallefall som voksen)
Zophobas (spesielt hunnen når hun går gravid og som oppkjøring mot vinterdvalen for å feite opp)
Har hatt voksmøll-larver en sjelden gang, men er ikke så lett å få tak i her jeg bor. Silkeormer likeså - men de skulle jeg gjerne hatt.

Melormer = mye skall og lite næring. Har en pet box med melormer, men det er svært sjeldent de brukes.
Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 16:56   #6
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mandarin Vis post
Jeg ble litt nyskjerrig og kjøpte melormer for å teste. Ble litt sjokkert da Leosen min kastet seg over melormen og spiste med iver.
Bare å fortsette med å gi melormer hvist han vil ha det.
Fet mat er bra å ha i vokse fasen det også.
Kjøpte endel melormer for en stund sia,synes dem var dårlige/harde :/
Men etter at dem har fått formert seg å blitt foret med Bjørns havre grøt+masse gulrøtter så er dem jeg har nå myke å fine+saftige som bare det
Så å avle fordyr selv er så mye bedre (melormer er så lett å avle på også da)
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 17:16   #7
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Avler melormer, så får alltid 2-5 melormer hver foring, og sirisser, som basisfor, gjerne 4-10 sirisser.. Forer også med b.dubia når jeg har, skal prøve zophobas..
Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 20:33   #8
Reptilfreak

mandarin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Barteland
Meldinger: 196
Standard

Da skal jeg fortsette å fore slike jeg har gjort jeg da! Han selv virker svært fornøyd iallefall!

Hvor får man tak i Silkeormer? Er det noe som kan bestilles opp på dyrebutikk?
mandarin er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 22:33   #9
Reptilfreak

Sted: akershus/lørenskog
Alder: 32
Meldinger: 94
Standard

hei..
jeg har bynt å bestille for fra AquaZoo1 AS sirrisser til under to kr, bra utvalg med melormer, voksmøllarver, pinkies, zophobas, rosenbiller, Canada ormer og tiger ormer
mye å velge i

Mvh. knut

knut80 er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 22:35   #10
Reptilfreak

Sted: akershus/lørenskog
Alder: 32
Meldinger: 94
Standard

AquaZoo1 AS
linken blei ikke riktig
knut80 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
hva forer dere med? Ghostdreamer Taranteller og skorpioner 8 06-02-2009 09:47
Hva forer du med til Tarantella... moniq Fôrdyr 48 29-11-2008 16:52
Forer du dødt eller levende? Løven31 Helse og sykdommer hos reptiler 7 09-02-2008 17:54
er det noen som forer skjeggisen sin på madsarn89 Agamer 6 26-01-2008 21:39
kommentarer til undersøkelse "forer du slangen din med dødt eller levende" Miroxx Snoker 33 22-01-2008 12:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:21.