"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-03-2009, 17:51   #1
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 140
Standard Lille Morrison (Leos)

Vil gjerne ha noen råd og tips angående Leopard Geckoer.
Jeg har en liten Leopard Gecko selv. Han er rundt 2 år gammel.

I det siste har han spist veldig lite. Han spiser stort sett en siriss og vil ikke ha flere når jeg prøver å gi han den. Hva kan dette komme av?

Jeg var borte fra han i 2 dager en helg, og da jeg kom hjem hadde han gravd i terrariet. Dette har han kun gjort en gang før, og det var da jeg fikk han. Hva kan dette komme av?

Håper på svar
Mondo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-03-2009, 15:01   #2
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 809
Standard

Er temperaturen som det skal? Er du sikker på at det er gutt?
Svar med sitat
Gammel 16-03-2009, 17:58   #3
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Største minuset med div faktablader er at av en merkelig grunn så trur skriver at han/hun har fasiten på matintaket til leoser .
-SKAL bare fores hver 2 dag.
-Skal bare ha ca 2-3 stk sirisser pr foring osv.
Ikke rart noen blir engstlig for leosen(ene) sine når dem finner ut at leosen(ene) ikke alltid gjør som det skrives i faktabladene.

Ingen av mine leoser spiser like masse eller like ofte.
Noen ganger så kan en av mine leoser spise flere sirisser hver dag,men så plutselig så kan det gå flere dager før den vil ha mat igjen.
Leoser kan også plutselig kutte ut å spise mat på flere dager uten at det trenger å være noen spes grunn til det.

Skjønner at du blir engstlig når du merker at leosen din har begynt å spise mindre.
Vi alle vil jo at våre leoser skal spise masse mat helst hver dag å få store fine haler osv
En ting som jeg liker å holde styr på er vekten til dyra mine.
Så lenge ikke leosen din går ned i vekt så er det ingen ting å bekymre seg over.
Sørg for at tempen er bra (den har faktisk masse å si).

Legg gjerne også ut et bilde av leosen din
leo77 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-03-2009, 12:36   #4
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Helt sikker på at det er en gutt er jeg ikke. Men den er iallefall ikke gravid

Temperaturen ligger stort sett på 28-30 grader på den varme siden, og 22-25 på den kalde siden. Han ligger dog veldig mye i fuktboksen. Virker nesten som om han liker bedre å ligge der enn i hulen sin ikke spør meg hvorfor.

Jeg skal forsøke å få tatt et bilde av han
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-03-2009, 12:49   #5
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Jeg har dessverre kun kamera på mobilen foreløbig, så bildet ble ikke så bra.
Men her er et bilde av lille Morrison som ligger å koser seg i fuktboksen.
Jeg vekte han visst da jeg tok opp døra på terrariet
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-03-2009, 13:25   #6
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Standard

Mine to leoser spiste masse i begynnelsen, 6 - 7 sirisser hver annen dag. Rett før jul hadde de en periode når de spiste veldig lite. Så gikk det over, og de begynte å spise igjen men ikke så mye som før. Nå har de bremset matinntaket en gang til og jeg blir garn og tenker på hva som er grunnen.

Jeg veier dem av og til, og passer på at de ikke går ned i vekt. Jeg har hatt problemer med hunnen som gikk fra 90 gram den 1 februar til 79 g den 16 mars. I denne perioden har hun gått gravid og lagt egg, så jeg antar at det var grunnen til vektsvingningene, men jeg skal likevel holde godt øye med henne.

Ikke lett å bli klok på disse dyra.
Svar med sitat
Gammel 18-03-2009, 13:31   #7
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Største minuset med div faktablader er at av en merkelig grunn så trur skriver at han/hun har fasiten på matintaket til leoser .
-SKAL bare fores hver 2 dag.
-Skal bare ha ca 2-3 stk sirisser pr foring osv.
Ikke rart noen blir engstlig for leosen(ene) sine når dem finner ut at leosen(ene) ikke alltid gjør som det skrives i faktabladene.
Veldig godt poeng det der Leo, Mange leser fakta ark og annen info som om det skulle være det eneste riktige, mens et faktaark egentlig bør leses som en veiledning.

Beklager avsporingen Dendroaspis
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-03-2009, 00:15   #8
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Øgler er vel som mennesker. De er alle forskjellige og har forskjellige personligheter. Så ting kan være forskjellig fra øgle til øgle. Selv om det er Leoser vi snakker om.

Min erfaring er iallefall slik. Min Leos kommer for eksempel aldri ut av hulen når jeg lukker opp døren til terrariet og vil ut, slik som mange andre skriver. Vet ikke om det er noe jeg gjør galt eller om den rett og slett ikke har så lyst til å gå ut.
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-03-2009, 10:18   #9
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Standard

Nei, hver gekko har sin personlighet. Jeg har en hunn og en hann. Hunnen var litt skvetten som unge, men nå er hun kjemperolig. Hun er også veldig nysjerrig, og unntatt på dagen, (da sover hun) kommer hun ut med en gang hun hører døra til terraet. Jeg får ikke gjort noe særlig der inne fordi hun prøver hele tiden å klatre på hånda mi. Hun lar seg holde uten problemer.

Hannen derimot, fikk panikk som liten når jeg skulle åpne petboksen for å gjøre et eller annet. Nå er han like vill, og jeg kan bare drømme om å holde ham. Skal jeg veie ham, må jeg gjøre det inn i fuktboksen, ellers har jeg ikke en sjangs.
Svar med sitat
Gammel 02-11-2009, 22:35   #10
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Noen som har noen gode råd til hvordan jeg kan lære min lille Morrison og spise døde/tørkede sirisser? De to årene jeg har hatt han så vil han kun spise levende mat.

Jeg vet det finnes matskåler som vibrerer, men det er ikke så mye plass til overs i terra til en slik skål.
Mondo er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lille ackie... CamStatic Mine Herptiler 18 04-03-2010 22:42
Vår lille Askepott Dahlia Mine Herptiler 12 21-09-2009 21:20
Min søte lille leos har kastet opp maten sin.. mandarin Leopardgekkoer og andre Eublepharis 24 13-03-2009 10:53
Lille Dilbert vår er syk. Niclas134 Skilpadder 32 05-02-2009 09:43
Min lille bildetråd TwixXxy Medlemmene 15 02-09-2008 06:32

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:17.