"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-03-2009, 22:55   #1
Junior Member

Medlem siden: Mar 2009
Alder: 32
Meldinger: 3
Standard Leo som vil ut

Vi hadde to leoer, den ene rømte i fjor vår, og vi har ikke funnet den igjen, verken død eller levende. Den pleide å stå å skrape på skyvedøra i terraet, og en natt må døra ikke har vært skikkelig lukket, og vi har som sagt ikke sett spor av den siden.

Den vi har igjen har i det siste mer og mer begynt med samme oppførsel. Den står nær døra og ser "drømmende" ut, og nå har den også begynt å dytte og skrape, det ser ut som om den prøver å komme seg ut. Han er ganske nysgjerrig, men er likevel pysete i forhold til den andre vi hadde. Terraet står i stua, så når ting skjer rundt så kommer han ofte ut og følger med. Noen ganger når jeg åpner, hopper han nesten ut, mens andre ganger flyr han og gjemmer seg.
Når han nesten selv hopper ut, så pleier jeg å ta han med meg i sofaen. Men da virker det som han er mest opptatt av å finne et gjemmested, og at det ikke er sås tas å være ute av terraet likevel.
Skjønner meg ikke på ham... Er dette normal leo-oppførsel, og hva er det han egentlig vil?

Han har også plutselig sluttet å "vokte" matskåla, og henger mest ved vannskåla, der han stirrer ut. Spiste lite en periode nå, men skiftet ham for noen dager siden og har vært mer interessert i mat etter det. Bæsjer som han skal.

Lurer også på om det finnes måter å stimulere en leo på. Han får mat to-tre ganger i uka, har hule, moseboks, badekar og klatrevegg i terraet.
blanca er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-03-2009, 23:06   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard

Nå må du ikke gi menneske/hunde psykologi på en liten gekko..
Du trenger ikke å "stimluere" gekkoen for at den skal være tilfreds. Du kan gi den noe å klatre på, eller la den jakte etter maten sin selv, men stort annet enn det så er det ikke så mye hjernestimuli de skal ha eller trenger.

Reptiler er og forblir rømme-mestere. I starten så tok også 3 av våre gekkoer seg en tur rundt i leiligheten etter de fant ut at skyvedøren kan taes til side. (vi ante ikke at de små hendene kunne flytte på en så stor skyvedør. o_O)
Gekkoene glemmer aldri heller... Både Frida og Spot sto i flere uker etterpå og gravde på ruta for å få den til å magisk åpne seg. Og så har de helt sluttet med det.

Det er helt logisk at han vil gjemme seg når han først er utenfor terraet. Disse er orginalt byttedyr i naturen, og det å være på "åpen mark" betyr mer eller mindre "sikker død" for småttiser. Reptiler flest leter ikke etter menneskekontakt eller kos, de liker seg best skjult og latt være i fred.

Få deg en terrarielås til å ha på døra, så er du sikret for at gekkoen ikke kommer seg ut og blir borte.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-03-2009, 23:18   #3
Junior Member

Standard

Takk for svar!

Vet at gekkoer ikke er som mennesker eller hunder, derfor jeg bruker hermetegn. Prøvde å forklare hvordan han oppfører seg billedlig, ikke hvordan han tenker

Har skjønt at de må ha god hukommelse ja! Mye mer personlighet i en leo enn et hamster, i alle fall. Og synes det er rart at vi ikke har funnet rømlingen vår, vi bor bare i en treroms. Fant bæsj på soverommet mitt dagen etter, men etterpå har jeg ikke funnet noen ting (gekkobæsj lukter høgg, umulig å overse!), og en råtnende gekko burde ikke lukte stort bedre. Teorien er at han har krøpet inn i et hull i veggen på badet (gammelt bad).

Vi flytter om tre måneder, guttungen er bekymret for at vi ikke skal finne ham til da, han har fortsatt et håp om at han lever. Og jeg har ikke hjerte til å si at jeg er sikker på at vi aldri finner ham igjen.
blanca er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-03-2009, 08:01   #4
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Hvorfor ga dere opp leitingen
Selv hadde jeg en ca 2 uker gammel leo bebis på rømmen i et hus på ca 160 m2.
Ga meg ikke før jeg fant den etter ca 6-8 timers konstant leiting :S

Kan jo være mulig at leosen deres på et eller annet vis kom seg ut av huset deres.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-03-2009, 10:52   #5
Junior Member

Standard

Hvem sa vi ga opp? I en leilighet på 75 kvm er det begrenset med steder han kan være, og veggene kan jeg faktisk ikke rive.
blanca er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-03-2009, 11:43   #6
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Joa,,riving der går kanskje grensen.
Men som regel så finner man alltid rømlingene der det gies varme som f.eks pcn,tvn,varme ovn osv osv.
Sjelden dem trekker til steder der det er kaldt når dem kan ligge ved varmen.

Men nå er jo detta 1 år sia så det er ingen grunn til å rippe opp i det.
Kjipt å miste et dyr man er glad i
leo77 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:16.