| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østfold
Alder: 23
|
Vi har en ca 7mnd gammel hunn leo som ikke spiser noe.
Hun prøver å ta mat, men om hun får tak i noe, så svelger hun det ikke. Vi lagde en insekt-mos og 'tvangsfôra' henne for noen dager siden, og hun gjorde fra seg dagen etter, så forstoppelse er utelukket. Hun har litt underbitt, men det har hun hatt hele tiden, og det har aldri vært noe problem, selv om jeg lurte på om det var en av grunnene til at hun ikke fikk tak i mat. Men jeg fikk se henne prøve å ta sirisser og melorm-biller flere ganger, og det virker som hun har problemer med å svelge de. Kan det evt. være at hun er for svak i kjeven ? Da en større leo tok samme billa knasa det skikkelig og billa ble mos, men hun lille bare holdt den i munn og prøvde å få den lenger inn. Vet det er naturlig at de blir sterke jo større de blir, men jeg bare spør for å utelukke ting. Å sette henne i en et eget terrarie eller noe i den stilen for å få henne til å spise er bare å utelukke. Jeg har prøvd på det 2-3ganger helt uten hell. Hun vil bare ut. Hun virker mest interessert i å sove, uansett når på døgnet det er. Hvordan er det med dvale hos leo'r ? Er det noe som må gjøres hvert år, og har en så liten gekko behov for det allerede ? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Her kan sikkert leo77 svare deg litt nærmere,
men ang dvale så er ikke det noen nødvendighet, jeg har ikke dvalet noen av mine gekkoer på de to åra jeg har hatt leoser. Hva jeg syns er merkelig, er at hun ikke spiser hva hun har i munnen..
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Jøss, har dere hatt de i to år alt ?
Husker dere fikk de to første, det var en viss usikker kar som lurte på sånn ca absolutt alt som har med gekko'r å gjøre, pluss litt til. Dyreparken deres har vokst fort. Hvor mange leo'r har dere nå ? |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Fikk Loke og Frida da vi gikk sisteåret på VGS, og det er nå to år siden... ( ) Akkurat da vi fikk dem var ikke jeg aktiv her, men ettersom Xull fikk gekkoene mer eller mindre lempa i fanget uten mange dagers forberedelse, så kan jeg godt tenke meg at han kom med mye spørsmål ja. ![]() Hvor mange leoser vi har? Nok, and counting....
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Dumt spørmål, men kan det tenkes at du gir den for store sirisser? Har du prøvd med små sirisser eller voksmøll og sett om den klarer å ta dem?
Med små sirisser mener jeg de som ikke er større enn melorm billene. Melorm biller har forøvrig veldig hardt skall, ikke alle gekkoer som kan spise dem, du skal ikke se bortifra at det er grunnen for at den spyttet de ut. Sist endret av Frogger; 05-03-2009 kl 04:58. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Melbiller er veldig harde og har ganske sterke bein. Jeg ville prøvd med mindre og mykere bytte.
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Virka som de bare sklei ut igjen ettersom hun ikke klarte å knuse dem. Har prøvd med små sirisser, men skal prøve med noen enda mindre og se hvordan det går. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Vi hadde en mack snow enigma som nektet å ta mat, og vi begynte med å tvangsfore ham. Et par dager etter vi begynte å tvangsmate ham, så fikk han plutselig interessen for mat igjen, og nå spiser han 3-4 sirisser annenhver dag på egenhånd.
Tvangsmating er ikke så brutalt og stressende som det kan høres ut. Det du gjør, er å holde gekkoen forholdsvis fast, men ikke slik at den får panikk. Og så tar du tommelen og pekefingeren og stryker forsiktig langs haken. De fleste leoser vil automatisk åpne munnen (av en eller annen grunn Iallefall min erfaring så langt er at de som blir tvangsmatet slik, ofte "kicker" igang matresponsen og begynner snart å spise selv.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kornsnok Slangen spiser ikke | Sathanas | Snoker | 45 | 21-08-2009 07:43 |
| leos som ikke spiser | haplopelma_freak | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 2 | 12-07-2007 12:10 |
| Spiser ikke.. | Sharp | Terrarier | 9 | 20-03-2007 22:30 |
| Skorpionen vår spiser ikke. | Stani | Skorpioner | 4 | 26-01-2007 05:40 |
| spiser ikke eller drikker ikke... | badmann | Skorpioner | 2 | 30-12-2005 18:47 |