"

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-11-2008, 21:32   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Sarpsborg er stedet ;]
Alder: 20
Meldinger: 120
Question Anbefaling av lysrør?

Hei, er det et lysrør som er å annbefale til Leopard Geckoer??
Cyanide er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-11-2008, 06:19   #2
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Samme ossen type lys du bruker (loeser trenger ikke f.eks uv lys osv).
Mine har bare det lyset som de får fra taklyset på rommet
leo77 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-11-2008, 09:42   #3
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
Meldinger: 163
Standard

Men - det skader slettes ikke.
Du kan f.eks bruke Repti Glo 10.0 i kombinasjon med 2.0.
Antoine er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-11-2008, 09:50   #4
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Meldinger: 1,530
Standard

Helt rett som Antoine sier, UV-lys skader slettes ikke!
I tilleg vil jeg anbefale deg å kjøpe naturlig dagslys som inneholder UVA, mange av disse forskjellige pærene som Sunglow o.l inneholder UVA men ikke UVB (det er egne pærer som ReptiGlo 2.0, 5.0 og 10.0 som inneholder UVB, akkuratt som lysrørene).
UVA er med på å stimulere apetitten til dyret og for å gi den en mye mer normal døgnrytme. Der Leopardene opprinnelig kommer fra er det mye sterkt lys om dagen, det er derfor (mener jeg) viktig å simulere disse lysforholdene for å hjelpe dyret med en så naturlig døgnrytme som mulig.
Svar med sitat
Gammel 24-11-2008, 10:02   #5
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Repti_queen Vis post
Helt rett som Antoine sier, UV-lys skader slettes ikke!
Det har i et tilfelle oppstått en skade ved bruken av UV lys til en leopard gecko(brann skade).

Sitat:
Opprinnelig postet av Repti_queen Vis post
Leopardene opprinnelig kommer fra er det mye sterkt lys om dagen, det er derfor (mener jeg) viktig
Leoser trenger ikke masse lys (nattaktive).
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-11-2008, 10:05   #6
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Meldinger: 1,530
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Det har i et tilfelle oppstått en skade ved bruken av UV lys til en leopard gecko(brann skade).

Slikt kan skje om man bruker for sterke pærer. Men jeg har vanskelig for å tro at dette gjaldt vanlige lysrør..

Leoser trenger ikke masse lys (nattaktive).

Selv om de er nattaktive betyr det ikke at man IKKE skal gi de lys om dagen. I tilleg ser det mye finere ut med et skikkelig opplyst terrarie, og det stimulerer en mer naturlig døgnrytme for leopard gekkoen
Jeg har og sett og hørt om brannskader fra for sterke UV-pærer, men dette var enten fra Ultra vitalux pærer på 300W eller Powersun pærer på 160W som kom alt for nerme selve dyret (men dyret var ikke borti for det)

10% UVB er for lite til å skape en brannskade..
Svar med sitat
Gammel 24-11-2008, 10:07   #7
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 809
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Antoine Vis post
Men - det skader slettes ikke.
Du kan f.eks bruke Repti Glo 10.0 i kombinasjon med 2.0.
Jeg har tenkt å bruke UVB på mine, men Repti-Glo 10.0 er overdrive litt, syns jeg. UVB kan også være skadelig og "solbrenne" dyret. Jeg tror det er nok med 2.0. Det er i hvert fall den jeg tenkte å bruke.
Svar med sitat
Gammel 24-11-2008, 14:12   #8
Reptilfreak

Euble_m sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 59
Standard

Jeg bruker ikke UV-lys selv, men jeg har erfart om jeg bruker en del lys så blir de mer aktive og får bedre apetitt. Dette er såfall min erfaring med mer lys enn bare taklys.
Svar med sitat
Gammel 24-11-2008, 19:53   #9
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Euble_m Vis post
Jeg bruker ikke UV-lys selv, men jeg har erfart om jeg bruker en del lys så blir de mer aktive og får bedre apetitt. Dette er såfall min erfaring med mer lys enn bare taklys.
Hvist det funker for deg så burde du å fortsette med det. Selom jeg trur ikke lyset er det som spiller en rolle for leosene dine å matintaket. Er nok heller at tempen økte med mere lys
Leoser er som Grested Geckos,dem trenger ikke masse lys.
Veit at Gekkogalaksen sine leoser får bare lys inn i rommet fra lyset ute. Å du kan jo bare se på leosene dems

Men ang effekt på fargene til leosene så spiller substratet+fargene på innredninga en liten/stor rolle (har forsket på dette selv etter tips fra en kjent oppdretter.. http://www.goldengategeckos.com/ )
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-11-2008, 23:38   #10
Reptilfreak

hotchef54 sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Sted: sarpsborg
Meldinger: 35
Standard

Den var ny for meg
på hvilken måte påvirker substratet/innredningen fargene?
hotchef54 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Exo-Terra Lysrør, Armatur? Nero Vivarier 4 06-11-2009 13:19
T8 eller T5 lysrør? dragonfly Helse og sykdommer hos reptiler 4 05-05-2008 08:57
Hierodula Membranacea + lysrør og sparepærer! :\ NFredrik Knelere 2 08-08-2007 18:24
Varme fra lysrør jeppy Terrarier 3 07-08-2007 04:47
haste spørsmål om armatur og lysrør s9gl Terrarier 1 03-07-2007 14:07

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:54.