| Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Sarpsborg er stedet ;]
Alder: 20
|
Hei, er det et lysrør som er å annbefale til Leopard Geckoer??
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Samme ossen type lys du bruker (loeser trenger ikke f.eks uv lys osv).
Mine har bare det lyset som de får fra taklyset på rommet
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
|
Men - det skader slettes ikke.
Du kan f.eks bruke Repti Glo 10.0 i kombinasjon med 2.0. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
|
Helt rett som Antoine sier, UV-lys skader slettes ikke!
I tilleg vil jeg anbefale deg å kjøpe naturlig dagslys som inneholder UVA, mange av disse forskjellige pærene som Sunglow o.l inneholder UVA men ikke UVB (det er egne pærer som ReptiGlo 2.0, 5.0 og 10.0 som inneholder UVB, akkuratt som lysrørene). UVA er med på å stimulere apetitten til dyret og for å gi den en mye mer normal døgnrytme. Der Leopardene opprinnelig kommer fra er det mye sterkt lys om dagen, det er derfor (mener jeg) viktig å simulere disse lysforholdene for å hjelpe dyret med en så naturlig døgnrytme som mulig.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Det har i et tilfelle oppstått en skade ved bruken av UV lys til en leopard gecko(brann skade).
Leoser trenger ikke masse lys (nattaktive). |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
|
Sitat:
10% UVB er for lite til å skape en brannskade..
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Sitat:
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
|
Jeg bruker ikke UV-lys selv, men jeg har erfart om jeg bruker en del lys så blir de mer aktive og får bedre apetitt. Dette er såfall min erfaring med mer lys enn bare taklys.
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Leoser er som Grested Geckos,dem trenger ikke masse lys. Veit at Gekkogalaksen sine leoser får bare lys inn i rommet fra lyset ute. Å du kan jo bare se på leosene dems ![]() Men ang effekt på fargene til leosene så spiller substratet+fargene på innredninga en liten/stor rolle (har forsket på dette selv etter tips fra en kjent oppdretter.. http://www.goldengategeckos.com/ ) |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
Sted: sarpsborg
|
Den var ny for meg
på hvilken måte påvirker substratet/innredningen fargene? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Exo-Terra Lysrør, Armatur? | Nero | Vivarier | 4 | 06-11-2009 13:19 |
| T8 eller T5 lysrør? | dragonfly | Helse og sykdommer hos reptiler | 4 | 05-05-2008 08:57 |
| Hierodula Membranacea + lysrør og sparepærer! :\ | NFredrik | Knelere | 2 | 08-08-2007 18:24 |
| Varme fra lysrør | jeppy | Terrarier | 3 | 07-08-2007 04:47 |
| haste spørsmål om armatur og lysrør | s9gl | Terrarier | 1 | 03-07-2007 14:07 |